UAV, virtuell horisont

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

xarvox skrev:Den videon var perfekt! :D

EXAKT så vill jag ha det! :D

Är det med 3x gyro/tilt-sensor(accelerometer), typ denhär?
Nja... den du länkade till har 1 gyro och 2 accelometrar.

Den som används i videon är något liknande den här. Den är nog lite onödigt dyr (har bluetooth och annat ni inte behöver), men den har iallafall 6 DOF (3 x gyro + 3 x acc). Det är det du också behöver. :)
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Inlägg av xarvox »

eh.. *host* 449,95 us$... som hittat ;)

Den verkar onekligen vara ganska EXAKT det jag söker, men priset är tyvär för högt.. på tok för högt..
såtillsvida ingen e sugen på o köpa min vänstra njure så får jag nog hitta en annan lösning..




Men komponenterna finns väl att få tag på billigare?
..bluetooth känns ju inte direkt nödvändigt, men 3x lutning och kompass vore verkligen trevligt :)

därimot blir det nog enklast med gps som huvudsaklig navigator..


<EDIT> skulle en sån här enhet fungera till att mäta lutningen i grader?

egentligen behöver jag väl inte mer?

tillkommer GPS och ultraljuds-sensor för exaktare höjdmätning vid start och landning :)
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Jo visst, det kostar ju extra med allt godis på den, ville bara visa dig vad du kan leta efter för typ av prylar. Sparkfun säljer lösa sensorer också om du vill komma bliigare undan :)

Nej, den där tror jag inte räcker... i länkarna från sparkfun så har de använt den kretsen till en UAV-helikopter (som inte flyger än enligt hemsidan). Men där har de kompletterat med 2 gyron till (totalt 2 acc, 3 gyro). De kommer undan med det då en modellhelikopter hålls pekande rakt framåt med ett rc-gyro.

För att få det att funka exakt som i videon behöver du bygga eller köpa en IMU med 3 acc och 3 gyron. Möjligt att du klarar dig med lite mindre, men då med sämre prestanda.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Problemet hur man än vrider och vänder på det är ATT DET KOSTAR och det finns inga genvägar eller senvägar runt eller bort från det. Kolla på de flesta liknande UAV och deras (ej) obetydliga prislappar även om bara materialet är inräknat i vissa fall. Jag är själv mycket intresserad av liknande saker nu när GPS kommit ner såpass mycket i pris. Men räkna ändå med uppemot 10 papp för att komma någon vart i dagens läge. Visst man kan "fuska" och ha andra typer av sensorer tex ultraljud om man ska flyga lågt men jag tror inte det är den lösningen du vill ha utan din lösning ska kuna flyga likt ett flygplan utan "större" begränsningar.

Sensorer med önskad känslighet kostar väldigt mycket för en privatperson och i mitt fall tog det stopp där eftersom jag inte kan motivera utgiften på ~10 papp för att bara "leka" :)

Bara för några år sedan kostade gyron till modellhelikoptrar ~2000 kr nu går de att få för 300 spänn (som dessutom är bättre på ALLA sätt).

Har du tur kan du få sponsring/samples av företagen om du är lite kreativ och kanske gör snygg/flashig (=ej flashbaserad) hemsida och nämner deras senorer som en del i bygget. Sånt är guld värt för företag som vill ha referensprojekt.

Tänk bara för guds skull på säkerheten så jag inte får kärran i skallen :D
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Det är en sån här du behöver:
http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... cts_id=741

gyra + accelorometrar + kalmanfilter så har du en komplett imu med roll, pitch och tilt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Mycket intressant ämne. Även om man drömmer om ett UAV projekt så kommer man nog inte ge sig in på det på väldigt länge.

Jag kollade lite på den där på sparkfun och schemat var ju inte så värst speciellt och kretsarna var inte speciellt dyra från tillverkaren:

IDG-300: http://www.invensense.com/store/index.html
ADXL330: http://www.analog.com/en/prod/0,2877,ADXL330,00.html

ADXL kretsen kanske man t.o.m. kan sampla om man har tur.

Om man är lite duktig så borde man kunna göra det där kretskortet själv, eller har jag missat något?

Är det "allt" som skulle behövas?

Förresten, var tog du vägen xarvox? Hur har det gått med projektet?
xarvox
Inlägg: 137
Blev medlem: 4 augusti 2005, 09:55:07
Ort: växjö

Inlägg av xarvox »

Projektet lever fortfarande, men på sparlåga.

Vi har en ganska hygglig koll på vad som behövs, men tänker börja i andra änden, att hålla rätt kurs då planet är självstabilt, och sedan börja bygga på med tilt-sensorer för att implementera på ett mindre stabilt plan.

men inget betalar sig självt, så vi håller låg profil i väntan på bättre tider..

Förhoppningsvis är vi igång igen till hösten, jag kommer uppdatera här så fort jag har nåt vettigt att tillägga. :)
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Kolla här!
http://www.recherche.enac.fr//paparazzi ... /Main_Page
Ett open source autopilotprojekt där man även i framtiden ska kunna beställa komponenter och färdiga system.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Denna tyska sida säljer X-UFO uppgraderingar, bland annat en mycket avancerad "autopilot" som kan konfigureras via USB-kabel:

http://www.xufo-shop.de/shop/catalog/de ... 7188126%26

ca 2000kr för den och ca 1500kr för en X-ufo med lite krimskrams. Det är totalt 3500kr för ett paket som funkar direkt och som har support.

Jag ska köpa ett så fort jag har tid att bygga klart en gyrostabiliserad CCD-kamera.
Skriv svar