problem med att löda (tennet fäster inte bra på kopparski

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dohodoho
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 februari 2007, 23:03:20

problem med att löda (tennet fäster inte bra på kopparski

Inlägg av dohodoho »

Hej,

Jag vill bygga en "birdsnest" breadboardpå en 10cmx10cm kopparskiva. Lödtennet verkar inte fasta särskillt bra dock då jag kan peta bort det väldigt enkelt med naglarna.

Vad jag har tänkt på:
- Att rena kopparskivan. Jag har sandpapprat den så att den glänser.
- Att kopparskivan måste bli varm. Det verkar den bli då jag inte kan hålla kvar fingret nära lödpunkten.
- Att använda flux. Testat men verkar inte förbättra situationen.

Något jag missat?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Du värmer skivan för lite, den skall vara över tennets smält temp.
limpan4all
Inlägg: 8215
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Tekko har helt rätt, där ligger ditt problem. Om du löder som man skall dvs tillsätt lödtennet till det som skall lödas (kopparplattan) istället för på lödspetsen så inser du att du aldrig kommer att komma upp i tillräklig temperatur 10*10cm kopparplatta är en alldeles för bra kylfläns/värmeledare. Skaffa lite basvärme, in med plattan i ungnen sätt ugnen på 220 grader tag ut och löd.
dohodoho
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 februari 2007, 23:03:20

Inlägg av dohodoho »

Tack! Jag testade att löda på en 1cmx1cm kopparskiva och mycket riktigt så fastnade tennet bra då. Två möjligheter som återstår är väl helt enkelt att använda en mindre kopparskiva eller köpa en ny lödstation.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16792
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

man kan förvärma kopparskivan med, på en vanlig spisplatta om det så behövs, gasolbrännare eller vermluftspistol funkar bra med

för svåra lödningar så finns värmebord där man jkan ha det kanske 50 till 80 grader varmt, låter futtigt men hjälper mycket
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

eller som föreslaget - lägg det hela på spisplattan (förvärmd till ca 100-150 grader och stäng av) dom 50-100 graders höjning man gör där, kan vara villkoret till bra lödning. att köra med större lödkolv/högre spetsvärme är inte alltid rätta svaret.
Skriv svar