Termometer med PIC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5325
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Termometer med PIC

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan alla.

Jag har en fråga, någon som har en länk/kod/schema till en termometer med en pic????, helst 16F84, 16F628, 16F627 för de har jag hemma hehe..

Jag ska bygga en termometer för att kunna se temperaturen på en motor som jag ska ha på min radiostyrda bil. Det är en bensinmotor så jag vill se temperaturen på... Och för att det är en fräck sak att ha på hehe.


Micke
Användarvisningsbild
marcla
Inlägg: 311
Blev medlem: 19 juli 2006, 11:36:38
Ort: Gislaved

Inlägg av marcla »

Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag skulle bli väldigt förvånad om inte Google/altavista/X/X/X har några föslag. Jag medflera har byggt termometrar med DS1820 och det funkar bra, men för att känna tempen på en motor kanske det krävs någon annan sensor? Hur stor noggrannhet behövs för det?
Kanske funkar bättre med någon vanlig analog sensor?

ja, vad vet jag...
Hillman
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 januari 2006, 09:22:20
Ort: Västerås

Inlägg av Hillman »

Najs att den här tråden kom upp, hade precis tänkt fråga samma sak.
Hade precis som citizendildo tänkt mäta tempen i toppen på en rc-motor samt ha en tempmätare på ljuddämparen också. Dessutom vill jag ha en som mäter yttertemperaturen och utöver det en sensor för luftfuktighet och en för lufttryck. Sen funderar jag på om man kan mäta temperaturen på vatten i ett kopparrör genom att bara sätta en sensor utanpå röret eller om det blir bättre med ett t-kors så sensorn kommer i kontakt med vattnet.

Kollade lite snabbt på sensorn i länken och den ser ju ganska najs ut men hur påverkar krympslangen runt sensorn? Tappar man inte lite precision och snabbhet där? Helst skulle man ju vilja ha nåt som ligger direkt emot metallen så man får bra värmeöverföring. Behöver väl en sensor som kan palla minst 125 grader men det skadar inte om den kan ta ända upp till 150-200 grader.
Finns det några tillverkare som har gratis-samples av sensorer så man kan testa lite olika?

Testade att bygga en tempsensor med en 4148-diod och en strömgenerator för ett par år sen och det funkade väl ok men det vore ju fint om man kunde få nåt som verkligen är gjort för att mäta temp.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5325
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Jag har faktiskt googlat runt i ca 2 timmar, men jag har haft problem med att hitta exakt det jag ville.

Det är en jättebra länk, har nog kikat på den 3 gånger eller så, men den använder en annan pic än vad jag har, och sen med brist på pengar som vanligt så vill jag helst använda en av de jag nämnde i första inlägget...

Sen vill jag ha en lite mer avancerad termometer än den med... iaf så jag kan ha ett område mellan 40- 200 grader... eller egentligen högre... 50- 250 grader då jag ska mäta tempen på en bensinmotor som kommer bli ruggigt varm efter ett tags körande..

om möjligt även göra för två temperaturer, avgas- samt cylinder-temp

Sen ska det på lite lampor etc... blinkande leder i takt med tändningen osv, så jag ska få dem att blinka på svänghjulet osv...

Detta kommer ej att bli några som helst kåpor på min bil utan den kommer ha en störtbåge av stål så man kna se hur den är uppbyggd. Bilder kommer sen i projekt...
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Undrar lite över en sak..

DS1820 sitter ju innuti lite svart plast.. Om en sådan typ av tempsensor är specad till exvis 200C kan jag ställa lödkolven på 200C och kapseln klarar av kontakt med kolven utan att smälta?

Är specarna gjorda för direkt kontakt eller endast för lufttemerpatur?
Klarar plasen en omgivningstemp på 200C
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43191
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

200C är 200C, spelar inge roll om det är luft eller metall...
Hillman
Inlägg: 64
Blev medlem: 25 januari 2006, 09:22:20
Ort: Västerås

Inlägg av Hillman »

Satt och funderade på om inte termoelemnt borde vara ett bra alternativ iom att de borde kunna klara temperaturerna vid direktkontakt utan att smälta. Och så var jag inne på elfa och tittade lite på såna och hittade den här istället.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2016890.htm
Vore ju himla trevligt att använda om det inte vore för priset. Finns ju många tävlingsförare inom rc som använder IR-pistoler för att hålla koll på motortempen så det borde vara ett bra alternativ. Tyvärr har jag inte hunnit kolla igenom deras hemsida och satt mig in bättre i hur det funkar, men finns det någon möjlighet att man skulle kunna sätta ihop nåt liknande med nån form av ir-transistor? Tyckte jag läste nånstans att de var avstämda kring vissa frekvenser för att inte påverkas av dagsljus och andra störkällor.
http://www.exergen.com/industrl/index.htm
Skriv svar