tv-out-kort strular

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

tv-out-kort strular

Inlägg av Jolles »

Tjena!!

byggde mig ett litet kort enligt:
http://www.moddning.com/?page=vga2tv

Bild blir det - men ingen bra sådan, ja har kontrollerat kretskortet ett flertal gånger men hittar inga konstigheter eller glömda dragningar, har testat massor med modelines och upplösningar men de vill sig inte, blir enligt bilden nedan, eller med möjligen 3 bilder i bredd istället för 2... någon som byggt denna, eller kan ha nått på känn av va som e galet, eller e de bara o bygga en ny?

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser ut som problem med synkningen.

Läste detta:
"I Windows måste du har ett grafikkort som supportas av programmet vi kommer använda."

Vet inte hur pass stor inverkan det har på resultatet i din bild, men eftersom du inte skrivit något om det så tänkte jag kolla för säkerhetskull. :)

Du har inga onödigt långa sladdar? Kan du ta bilder på kretskortets ovan/undersida?
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor
Inlägg: 541
Blev medlem: 6 mars 2005, 13:54:31
Ort: Bromma

Inlägg av mrOh »

Om du har ett ATI-kort kanske denhär varianten fungerar bättre.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jolles: En dum fråga kanske, det är ganska dåligt beskrivet i den svenska versionen, men du är medveten om att du måste mata kortet med 5 V ?

Det ser ut som du saknar synksignal, RGB går ju rakt igenom så de kräver ingen spänningsmatning.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

Med modelines som de så fint heter i Linux så ställs synkningen in där istället, Jag hittade en sida med massor med sådanna som vi testade mot denna, anpassat från vga till tv, men ja får samma resultat varje gång för det, min polare nämnde med de där med synkningen men vi e ganska ställda båda två här... kretskortet e ju förståss ingen vacker historia (asgarv) men ja har mätt o grejjat på de, ifall det kunnat bli kortis nånstanns, och en bild på kortet skulle nog bara förvirra, då ja inte har gjort kortet helt exakt efter deras illustration, men "schemat" e ju detsamma för det. Kabeln är en dubbelissolerad nätverkskabel på en knapp meter.

EDIT: ang. den andra sladden som föreslogs så har ja gjort den med, men ja han plocka isär den innan ja änns funderade på att pilla med synkningar o olika modelines :-)

Bild

Bild
Skriv svar