"Brunnet" 230V-uttag till kyl

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

"Brunnet" 230V-uttag till kyl

Inlägg av zwanzig »

Var in och gröta lite bakom kylen nyss och konstaterade att mitt vägguttag samt kontakt till kylen var lite brända.
Fasen är till vänster i bild (den som är bränd). 230V uppmätt mot nolla och jord.
Bör även tilläggas att stickproppen var varm.
Vet inte om jag vågar koppla in kylen igen då jag inte vet vad som orsakat detta. Fel på kylen? Tar gärna emot visdom och erfarenheter.

Bild
Senast redigerad av zwanzig 26 januari 2007, 15:06:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Mitt enkla råd är att byta ut både uttaget och kontakten. Förmodligen har det varit dålig kontakt (dålig spänst i kontaktblecken?) och det har gjort att det har bildats en gnista varje gång kompressorn har startat.

Det skadar ju dock inte att kontrollera kylskåpet också. Eller byta ut det. Är det gammalt så sparar man in ett nytt på några år.

/Magnus
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Du har troligen dålig kontakt på det stiftet i vägguttaget. Taskigt gjord installation...
Användarvisningsbild
zwanzig
Inlägg: 50
Blev medlem: 23 november 2004, 19:32:03

Inlägg av zwanzig »

Tack för snabba svar! :D
Helt rätt också... syns rätt tydligt att det fjädrande blecket är uppböjt/uttänjt.
Bild
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det bildas inte enbart en gnista när kompressorn går igång, då det inte hade hunnit bli i närheten så här varmt, utan det bildas en väldigt liten gnista konstant hela tiden så länge som kompressorn är igång.
Mindmapper
Inlägg: 6424
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

rehnmaak skrev:Du har troligen dålig kontakt på det stiftet i vägguttaget. Taskigt gjord installation...
Ser väl mera ut som taskigt uttag. Kommer nog att bli vanligare och vanligare, när priset blir viktigare än kvalitet.
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Kan bli sådana här skador om sladden med stickpropp har liggat i sträck,
så att stickproppen ligger snett i vägguttaget.


Kjelle
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Otrevligt iaf..... Kommer kanske bli vanligare med nerbrunna hus också..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Oh ja det kommer bli vanligare... Jag blev förvånad över hur billiga uttag dom hade på biltema - IP44, s-märkta, kan väl inte skada att köpa några.

Dom låg ett tag och samlade damm, sen skulle tvättmaskinen flyttas, och ett sådant monterades.

Det blev precis samma symptom som trådskaparens efter ett par dagar! luktade bränd plast i hela källaren
Skriv svar