Utskriftsmetoder för etsning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Utskriftsmetoder för etsning

Inlägg av Digitum »

Hej.

Jag har hittills tagit fram etsade kretskort genom att dels använda gnuggisar på plastfilm och exponera korten samt ritat linjer direkt på kretskorten för att sedan etsa dom.

Nu har jag börjat göra layouter med ExpressPCB och skriva ut dem på OH-papper på en laserskrivare. Dock blir resultatet porigt vilket gör att vissa delar av kortet exponeras med dessa porer och det blir lätt avbrott på olika ställen.

Jag funderar därför på vilka alternativ som finns till detta. Jag har funderat på en Vaxskrivare från Xerox för att det sägs att täckningen i princip skall vara helt tät på den. Det innebär dock en investering på ca 8000 kr men man får å andra sidan en ruskigt bra färgskrivare på köpet. Men innan jag gör denna investering så vill jag ju veta om det fungerar.

Vad använder ni för metoder för att skriva ut layouter från datorn och vilka för/nackdelar det finns med dessa.
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Skriver ut på en gammal sleten HP Laserjet 5L som jag tog hem från gymnasiet som var utrangerad. Fungerar dock fint men på större ytor blir det porigt som sagt. Fast jag brukar fylla i med svart spritpenna där det behövs..
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Jag brukade skriva ut 1-2 OH-filmer och lägga dem utanpå varandra, men med min nya skrivare drar man bara svärtan till max och kör. Ett alternativ kunde vara att använda ritfilm och skriva flera gånger. Dock blir belysningstiden jävligt lång med klena lampor..
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Kolla denna tråd.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor
Inlägg: 416
Blev medlem: 6 oktober 2004, 11:19:16
Ort: Umeå

Inlägg av Minus »

Conrad har en film för laser som är matt som ska fungera som layoutfilm för kretskortsframställning

är sugen på att testa den för när man skriver ut på OH film så blir det inte perfekt utan det är repor/skada på utskriften av matningsrullar o papperstyrningen i skrivaren

så man får kolla noga o fylla i med penna :(


kanske denna folie fungerar bättre

artnr är 519545-11 eller 519570-11 (sidan 793 i papperskatalog)
Användarvisningsbild
Digitum
Inlägg: 153
Blev medlem: 9 februari 2006, 17:19:59

Inlägg av Digitum »

Det är intressanta länkar att följa upp...

Jag har beställt ett utskriftsprov av Xerox och får den med posten om ett par dagar. Sen skall jag testa om det är en framkomlig väg. Om det blir ett bra resultat så blir det ju enklare än "direkt-transfer"-metoderna som avhandlas i refererade trådar...

Fast det kommer säkert inte att funka. Men gör det det så är kanske knappt 10000 inkl moms inte så tokigt för en sådan skrivare...

Återkommer.
littos
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 september 2004, 22:15:28
Ort: Göteborg

Inlägg av littos »

Köpte just en ny skrivare för att få gjort några kretskort. Tja inte bara för att skriva ut framtida kopparbanor, men det var den utlösande faktorn...

Hur jag gör?

-Skriver ut Eagle-layouten på en ritfilm (halvtransparent papper, 30g/m2 tror jag, som jag köpte på Wettergrens på Ringön i Göteborg för ett tag sen. En hel massa meter för ett par hundra kronor). Det är tunnt och på rulle, så man får klippa ut en bit och tejpa upp på ett kraftigare papper innan man försöker skriva ut, annars blir det "kräpp" i skrivarn. Inte kul alls...
Skrivaren är en bläckstråleskrivare och det ger en kanonbra täckning. Jag exponerar också på ett billigt sätt: "Black light" lågenergilampa från "Klasse", undefär 20 cm från kortet i ca 10 minuter. Funkade fint igår, funkar nog i morgon med...

/Anders
Skriv svar