Hur gör fabrikerna när de sätter ihop multilayer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Hur gör fabrikerna när de sätter ihop multilayer?

Inlägg av nanopile »

Andvänder de plast, epoxy eller plasticpadding alt något annat?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Plasticpadding använder de nog :D
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

I princip gör man vanliga dubbelsidiga kort, mellan dessa stoppar man in epoxiindränkt glasfiberväv. Sedan pressar man med högt tryck och hög temperatur i en sån här press. Den är nästan 5 m hög i verkligheten. Det är klart imponerande att se mönsterkortstillverkning från början till slut.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Nice, du råkar inte veta vilken sorts epoxi de andvänder?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vanlig lamineringsepoxi borde fungera alldeles utmärkt
http://www.al-composite.com/Epoxy.html
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Men måste de inte klara en viss temperatur också?
Typ 350-400 grader eller så.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det tänkte jag inte på, vanlig epoxi tror jag ger vika vid 100 grader om man låter den härda rätt...
limpan4all
Inlägg: 8214
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Inlägg av limpan4all »

Jag har då aldrig sett några stå och slabba med epoxi.
Lim/epoxi materialet ligger som färdiga skivor som lamineras ihop med resten.
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Loial »

Följdfråga: Hur gör man genompläteringen genom alla lager, och säkerställer anslutningen mellan lager?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Om det är mer än 2 lager etsas de innersta lager klar och mönsterkortet lamineras ihop.

Man borrar alla hål och via olika kemiska bad kan man på elektrokemisk sätt dra koppar genom hålen.

Därefter maskas koppar som inte ska etsas (om det är multilayer är det bara de exponerade sidor) och man etsar. Maskningen strippas av och det körs en el-kontroll där det kollas att pad #x verkligen har kontakt med pad #y och inget annat.

Är det en billig producent kan det vara att man måste betala tillägg för denna el-test.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Inlägg av BER »

>> Jag har då aldrig sett några stå och slabba med epoxi.

epoxin som läggs mellan lagren som jag har sett, har varit tunna torra skivor. härdningen sker av värmen och trycket i pressen.

>> Följdfråga: Hur gör man genompläteringen genom alla lager, och säkerställer anslutningen mellan lager?

I pressen stackas lagren efter en yttre mall eller styrstift. Då lagren ofta drar sig något i pressen så röntgas panelen efteråt för att få fram den optimala possitionen för styrhålen som borras i panelen. Dessa styrhål används sedan som referens när övriga hål borras i panelen. Panelerna metaljeras sedan i en kemisk process över hela ytan även i hålen. Fotoresist läggs sedan på för att släppa fram ledarna och hål, vior som skall byggas upp med elektrolys. Ytterst läggs ett skyddande lager i elektrolys linan av kemiskt tenn. Sedan strippas korten på resist, därefter på bar kemisk koppar, sedan på kemisk tenn. Därefter lödmask och varmförtenning.
nanopile
Inlägg: 312
Blev medlem: 9 april 2006, 17:06:50
Ort: Stockholm

Inlägg av nanopile »

Nu har jag provat o bygga upp flerlagerskort med epoxy, höll inget vidare, men jag gjorde lite fel iofs, kanske gör om o gör rätt.
Och så provade jag att värma 3 små bitar för o göra ett 0.3 mm 3 lagers laminat utav mitt stora 0.1 mm laminat.
Jag lade dem imellan två tygbitar och dränkte allt i t-röd för o få bort fettet.
Sedan lade jag hela paketet mellan två aluminiumplattor och lade allt på en spisplatta och ställde en kastrull med kokande vatten ovanpå, kanske 1 kg i vikt.

Värmde tills det började ryka om tyget o lät det stå i 15 minuter.
Tror det borde vara en 150 grader vid laminatet.
Det blev en hyffsad kontakt men inte alls jättebra, men festligt att det alls fungerade.
Tyvärr gick det bra att bryta kortet i smådelar
Skriv svar