Hur kopplar jag in dosdimmern?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

De menar väl bara att man ska ha det avsäkrat. Oftast sitter säkringen i proppskåpet. 3,15A räcker för den. Men det måste ju vara ok med 10A. Annars är det något fel.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Jag håller inte med om att användarna ska avgöra hur stor säkringen ska vara. Hur ska då vanliga användare veta när man ska tro på säkringsangivelser och när man kan ta andra värden :!: :?:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det sa jag inte. Jag håller med om att det är fel. Men det ska ju vara avsäkrat det stämmer så långt. Och det behöver inte vara större säkring än de anger. Men de borde ju snarare ange max.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

danei skrev:Hur i hela friden ska man fatta att du menar en transfomator? ...
Nej, det kunde man inte. Jag började skriva "transformatorerna" och ångrade mej mitt i och skulle skriva "trafosarna" och det blev fel. Det är för övrigt elektroniska transformatorer.
Vid dimmring av 230V, utan elektronisk transformator rekommenderas avsäkring med 3,15A för att skydda dimmern. Dimmern är utrustad med ett överlast/kortslutningsskydd som inte återställs eller går att byta ut vilket kan göra dimmern oanvändbar efter överbelastning.
Det är nog detta de menar med symbolen. Att man får skylla sej själv om man inte säkrar av och den pajjar.

Detta är datan som finns tillgänglig i bruksanvisningen:

Nätspänning: 230V
Frekvens: 50 Hz
Belastning: 30-250VA
Kortslutningsskydd: Ja
Mjukstart: Ja
Dimmern är konstruerad kring en MOSFET

Flimmret märks mest när man har dimmat ca 50-75% och mindre annars.

Kan dettaschema vara nåt liknande?

Är det så att en dimmer av den här typen klipper upp sinusvågen i snuttar? I såna fall på höjden eller längs tidsaxeln?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det inte ens en transformator du pratar om....
Hur klipper man snuttar på höjden?

Det ser mer ut att vara två transistorer i så fall.
Den du länkade till är en fasvinkelstyrning den klipper inte upp i "snuttar" men den grö tvärt om jämfört med en triac baserad dimmer. Den klipper av slutet av sinusen i ställer för början.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2076
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Transformatorn är som sagt inte i dimmern utan till 12V halogenspottar.

Jag måste ha ätit knark när jag skrev snuttar på höjden.

Eftersom jag sticker till asien i tre månader imorrn så tror jag ändå inte att jag hinner modda nån dimmer innan dess :P Men jag tackar för infon! Får se om jag tar tag i det när jag kommer hem...
Skriv svar