Spinna ner hårddisk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Jag skulle nog vilja säga att det är det sistnämda som gäller för moderna diskar - dvs. man lyfter huvudena helt utanför skivan innan skivan varvar ned.

Att man parkerade huvudena längst inne som var vanligt på 90-talet gav en hel del problem när diskarna var lite till åren - då smörjmedlet i centrum av skivan hade tendens till att klibba fast mot huvudet och spindelmotorn orkade inte att dra igång dessa mera om HD:n var avstängd ett tag - har >3 HD i gammla datorer som har denna 'effekt' - dom älsta HD i 40-80 Mbyte-klassen hade motorns rotor på utsidan så dom gick att knuffa igång genom att peta med en tops eller liknande - det var ganska tydligt knäpp när huvuden släppte från skivan - minns jag.

Dom senare med helt inbyggda motorer är det värre med - sägs att det skall hjälpa att stoppa in HD:n i frysen så att temperaturväxlingarna får huvuden att lossa från skivan tillräcklig grad så att spindel orka rycka igång skivan - men jag har inte provat det själv.

Detta är en av orsakerna till att det är livsfarligt att stanna gamla HD med gammal teknik som har varit igång i flera år i rad..
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Jag har provat frysmetoden 3ggr men aldrig fått det att fungera.

Jag fick för mig att frysmetoden var bra när lagren kärvade. Kylan gjorde att metallen drog ihop sig och motorn då orkade dra igång en kärvande disk.

Förmodligen funkar det lika bra eller dåligt när huvudena har klibbat fast.
Är det någon som lyckats med metoden?
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor
Inlägg: 149
Blev medlem: 7 mars 2005, 06:36:50
Ort: Kävlinge i Skåne

Inlägg av TLovskog »

Ställar mig till den lilla skaran som tydligen spinner ner diskarna. Programmerade även om en del av mina externa HD kabinett för att använda IDE diskarnas inbyggda spin-down timer. Eftersom den är standard så antar jag att den är något så när säker.

I mina servrar så spinner alla diskar som har liten access ner efter 10minuter. Ofta ligger kanske accessen på 30-90 minuter på ett dygn och då tycker jag det är motiverat. Sparar ström, håller nere temperaturen, och känns på något sätt mer ingenjörsmässigt.

Min erfarenhet är definitivt att jag har sparat diskarna på detta. Ett tag hade jag fler diskar på väg till-från tillverkarna för garantiutbyte än jag hade i mina maskiner. Åtminstånde kändes det så ...
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Låter som temperaturen på diskarna har fått bli för hög.
I de fall diskarna sitter för tätt eller av annan anledning blivit för varma har jag lagt till fläktar för att få ner temperaturen.
I vissa fall har jag byggt om fästena för att få mera luftväxling. I många lådor finns det gått om utrymme för diskar men man har ändå klumpat ihop diskarna på en yta av kanske 30% av lådans volym. Sära på diskarna in med lite mera fästen och fläktar och lådan tar dubbelt så många diskar som mår bättre än innan modden. Akta bara så de inte stör luftflödet till de andra grejorna i lådan.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor
Inlägg: 149
Blev medlem: 7 mars 2005, 06:36:50
Ort: Kävlinge i Skåne

Inlägg av TLovskog »

Helt klart är det värmen som dödade dem. Just därför låter jag dem nu gå ner i spin. Jag ville hellre åtgärda problemet (24/7 igång genererade mycket värme till ingen nytta) än att kyla bort värmen.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Förmodligen hinner temperaturen upp redan efter 30 min. Rätt vad det är så är du kanske uppe flera timmar. Ibland inträffar det saker som gör att du vill använda systemet kontinuerligt.

Ofta kostar det inte så mycket att åtgärda tempproblemen. Att sära på diskar och ge dom fritt luftflöde kostar nästan inget förutom tid, om plats finns vill säga. Fläktar är billiga om man kan leva med bullret.

Jag vill inte säga att de som spinner ner gör fel. Ibland är det faktiskt vettigaste lösningen att spinna ner. Att både minska temperaturen och spinna måste vara bästa lösningen i ditt fall. Frågan är bara om det är värt det!
Skriv svar