Placera med fasta värden i Eagle

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Placera med fasta värden i Eagle

Inlägg av warpcore »

Tjo,

Börjar bli trött på att placera ut och dra runt komponenter och ramar i Eagle manuellt, dels blir det inte exakt och dels är det väldigt tidskrävande och jobbigt. Visst finns det kommandon för att sätta ut relativt eller fasta X och Y värden? Får inte det att funka om jag tex markerar en komponent och skriver "R X-10 Y-10"

Någon som vet kommandona för att göra allt detta?

Mvh Micke
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Snap to grid.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Snap to grid?? Näe det kan det knappast vara.

Griden ställer man in hur "Hög upplösning" man vill ha, inch, millimeter etc. Blir väldigt osmidigt att sitta och dra komponenter när man har 0.01mm upplösning på korten.. Så kan det inte vara.. Ska finnas ett annat sätt att spika X och Y värdena, som man skriver in i kommand-rutan.

Ingen som vet? :(
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Inlägg av Greve Hamilton »

Varför kör du med 0.01mm? Kör på högre och byt till lägre om det skulle vara något komponent/ledare som du vill ha någonstans "mellan" griden.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Jag håller med Greven men för att svara på frågan används tex "MOVE R14 (0.25 2.50)" enligt manualen :)
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Greve Hamilton skrev:Varför kör du med 0.01mm? Kör på högre och byt till lägre om det skulle vara något komponent/ledare som du vill ha någonstans "mellan" griden.

Visst så kan man också göra, men det är inte rätt ("yrrol")

Jag har börjat använda Eagle där jag jobbar, och i mer komplexa kort där man INTE KAN sätta saker efter griden eftersom det måste vara ett visst avstånd mellan pinnar, ben, vior osv i många fall.. därav kan jag inte göra så och därav måste jag ha hög upplösning. Gör man ett eget kort och inte har något att gå efter så är det enklast att köra efter grid ja. Men det är ändå två helt olika saker.

Har listat ut nu hur man gör för att få det rätt, tack såmycket björn :)
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

Kan du dela med dig av svaret?

Funkar det vid "design" av egna kapslar?
Vill kunna ange exakt storlek (bredd, höjd, diameter mm) när jag skapar nya komponenter.
Användarvisningsbild
warpcore
Inlägg: 668
Blev medlem: 3 november 2003, 00:30:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Visst kan jag det :)

Om du gör ramen först till korten (lager 20, dimension) och sätter det med fasta mått, och utgår från nollan. Tex klickar på vänster nedre hörn så det börjar flyta, sen skriver in (0 0) så blir det den absoluta nollan, inte något man dragit via griden.

Sen är det bara att bygga ifrån nollan, vior, pads osv kan du ändra i efterhand i change, eller när du gör dom genom att sätta ett exakt värde, oftast är det förvalt tex 0.8128, 1.27 osv, men det är bara att skriva i eget värde där. Men det vet du väl förmodlingen.

Är precis samma sak när du ska modifiera ett library eller göra en helt egen komponent. Bara att utgå ifrån nollan. Nu har jag inte suttit så mycket med det, men eftersom du kan sätta fasta värden så borde det hela inte vara så svårt. Tror nog du listar ut det :) Annars kan du väl adda mig på msn ifall du vill ha mer hjälp.

Mvh Micke
Skriv svar