GAMEBOY

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

GAMEBOY

Inlägg av Arrowfredde »

kan man och i så fall hur kan man kopla lcd från en gameboy till datorn...
Jag har letat nu i 3 timmar på nätet men hittar inget..
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Javisst GÅR det, men det är inte lika simpelt som vissa andra...
Jag var ute efter ngt liknande för ett par år sedan (fast jag tänkte styra den med en AVR, men jag gav upp). Tyvärr innehåller LCDn ingen drivelektronik (iaf inte på gameboy"orginal"), minns jag rätt sitter det en IC som tar hand om X-matrisen och en IC för Y-matrisen, så dessa lär du iaf behöva, sen kommer du sannolikt behöva lite mer logik, om det är LPT-porten du tänkt styra den med.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer, men om någon vet något får ni GÄRNA berätta!
Arrowfredde
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 juni 2004, 22:01:40

Inlägg av Arrowfredde »

Jag hade tänkt att slackta en gameboy pocket och kopla den till skrivarporten men jag kan inte mycket om lcd mm. SÅ jag skulle gärna villja ha lite hjälp med de för det är ju en stor displey i sig ju..
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

Javisst, det vore riktigt guld, men jag tror det är rätt bökigt, tyvärr. Dels behöver du en del kunskap om elektronik och dels programering (om du inte lyckas hitta någon som gjort samma sak, som vill ge dig mjukvaran, förståss) fast du kanske redan har denna kunskap och då är det ju bara att börja pilla
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ett schema över LDC-delen på en GB: http://www.devrs.com/gb/files/gameboy2.gif
netbear
Inlägg: 116
Blev medlem: 27 maj 2003, 21:52:29
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av netbear »

Borde man inte kunna bygga en egen kasset eller vad det nu heter som man pluggar i med spel och koppla sladdar från den till datorn för att styra displayen och eventuellt också ta emot information om vilka knappar som man trycker på...

Det borde ju finnas ett ganska simplet system för att rita på displayen den vägen????

/Björn
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Jo jag har nog sett nått liknande.. Men jag tror att det var en MCU i mellan.

Jag sökte på gameboy lcd hos farbror google det fanns en hel del.
Skriv svar