Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har en 82C55 och en CDP1851, båda 2-kanals programmerbara I/O-kretsar. Dessutom AY-3-8312, programmerbar ljudkrets jämte en SN76489. Jag tror GI-kretsen har används i spel och ev i gamla hemdatorer.
1802
Inlägg: 6253
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »

HUGGBÄVERN skrev: 10 maj 2024, 17:45:26 Det finns det viss, men the real thing är roligare.

Den här är ju annars rolig: COSMAC.zip
Funkade inte här.

Är en kopia "the real thing"?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har ingen aning om hur den funkar men det kanske beror på vilket OS man har, men vad vet jag.
1802
Inlägg: 6253
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »

Hittade en winelf i min dator, den funkar. Med spelet "tic tack toe". Ingen load/save dock. Hade även cosmac.zip. Så jag har nog för ny Windows. För jag har nog kört den innan, med äldre Windows.
1802
Inlägg: 6253
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av 1802 »

Värsting emulator :-) .
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

COOLT!

Jag har skissat på somliga delar av ELFen, bland annat kontrollerna för LOAD, STOP, RUN, HALT och vad mer där finns.
Enklast att man lär sig hur omkopplarna ska stå för de olika funktionerna m,en jag ville ha en tryckknapp för var funktion. Detta har jag fått kompromissa bort för att få ett färdigt kort - löd in allt och kör. Varför gjorde jag inte så med (de två) membership card jag hade?? :doh:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kort och en hög komponenter beställda (LS-kretsar, nån kristalloscillator och en extra kristall, fast jag hittade en på 1.8MHz hemma idag).

Men jag måste få bli lite grinig. Om man har hittat på något riktigt kul och sju år senare släpper det för att göra annat, kan jag dels tycka att har man inga affärsmässiga skäl att hålla på mer, släpp designen fri och låt vem som vill köra själv. Man kan klart meddela att man lämnar ingen hjälp eller svarar på någon kommunikation om prylen. Fast jag kan ju också tycka att det står var och en fritt att göra som den vill.
Mutable Instrument, som gör syntar och moduler kör ofta med open source t.ex. Det kan ju handla mycket om "av entusiaster för entusiaster".

Men nyss när jag gick igenom mitt Cosmac-material dök det upp, fritt ur minnet "detta projekt är avslutat och det är ingen idé att fråga efter scheman eller gerberfiler eller annan information ...". Jag kan tänka mig att vi entusiaster liksom inte ger upp utan ligger på med mejl och brev och bara kräver att få ut all tillgänglig information och liksom aldrig ger oss. Och även om någon har lämnat nåt schema öppet mste folk väl bara höra av sig och fråga om ditten och datten. Det är kanske lugnare att låsa dörren och svälja nycklen.

Killen som tog fram mikro-ELF lämnade tydligen tillräckligt mycket info så att vemsomhelst skulle kunna ta fram en egen maskin - mycket sjysst gjort. Men jag kände att jag ändå var tvungen att mejla killen och fråga om det var OK att jag beställde ett gäng kort efter hans filer och delade ut de jag inte behövde. Och jag fick konfirmation på det. Är någon sjysst får man också visa uppskattning.

Jag kan just inte göra mer innan korten kommer och komponenter (kringkretsar) dyker upp först efter Midsommar. Nåväl jag kan åtminstone löda IC-hållare och diverse motstånd och kondingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är alla filer till Mikro-Elf jag har. Noterar plötsligt att det är några olika Gerberfiler, men det kan vara nya med modifieringar införda kanske.
Microelf.zip
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är nog de rätta filerna jag skickat. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det dök upp ett intressant tips i en YT-video tidigare. Här är en thailändare som skapat en rad utvecklingssystem med olika processorer. Hur coolt ät inte det??? :mrgreen:

På eBay


Helt OT, men en processor (det finns en till) jag blev intresserad av var Signetics 2650. Kanske dags att köpa på sig några processorer i händelse att ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Signetics_2650
http://messui.polygonal-moogle.com/comp/2650.pdf
https://www.cpushack.com/2016/10/16/sig ... on-a-chip/
https://www.cpushack.com/wp-content/upl ... Manual.pdf


(... en till ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det där var ju himla onödigt .... :(


[VISA]
:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Tror amerikanska Radio Electronics eller Popular Electronics hade ett liknande bygge, fast det var nog mer en presentation av ett kit man kunde köpa från nån firma. Men får man tag i koden till programmet i ROMet skulle man kunna köra.
ASEA
Inlägg: 660
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av ASEA »

Ja, jag tycker också 2650 är lite intressant. Även elektor hade nåt projekt med denna processor. MEN 1802 är kul också! :) :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittar billiga 2650 i Polen. Sedan ska man ha dokumentation. Men visst ... :humm:

1802 är ju simpel för att den är så simpel, åtta switchar och lysdioder och en handfull standardkretsar förutom CPUn och man är igång. :lurar:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32949
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mikrodator med CDP1802 - nostalgia

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skriv svar