Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
MiaM
Inlägg: 10068
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Ouh, bultar som går av är jobbigt. Bra att du lyckades värma den.

Angående vattenpass osv så är ju annars hemgjort "vattenpass" av en slang med (lämpligtvis färgad) vätska annars alltid 100% säker. D.v.s. man kan veta att vattennivån är på samma höjd i båda ändarna av slangen om man håller ändarna en bit upp i luften. Om man kombinerar detta med att mäta trianglar så borde man få exakthet som är minst lika bra och kanske rent av bättre än de bästa proffsutrustningarna för att mäta hjulinställning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33943
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Bättre med slangpass ? jag tror du kraftigt underskattar en modern hjulmätningsutrustning :)

Framförallt så är den mycket bättre än vad som behövs, alltså, den kan mäta mycket mindre skillnader än vad som är meningsfullt med tanke på hur mycket glapp det finns i en bils hjulupphängning.

(Sen fattar jag inte hur man ska använda ett slangpass för att mäta hjulvinklar heller?)
MiaM
Inlägg: 10068
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Slangpasset kan ju användas för att fastställa vad som är 100% horisontellt, och utifrån det kan man med triangel mäta hur hjul lutar i förhållande till en perfekt vertikal axel.

Toe in kan ju däremot mätas genom att utgå från bakaxelns hjul (om den är stel som jag fått lära mig i tråden att den är på Saab 900) och mäta trianglar för att se hur mycket respektive sida är vinklad inåt. Faktorn man kan missa är väl om bakaxeln är förskjuten i sidled, men gissar att toe in ändå blir ganska rätt även om bakaxeln råkar vara förskjuten. (På en modern bil med massor av elektronik osv så kan man kanske iaf i teorin råka få rakt på ratten att inte riktigt stämma med rakt framåt och ifall det skiljer alltför mycket så lär man kunna få felkoder på ABS/antispinn. Men det gäller ju knappast en Saab 900).
DennisCA
Inlägg: 2326
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Sådär, lyft bilen och avlastat fjädern. Jag tror den kan trycka litet ännu men jag kan röra allting upp och ner genom att lyfta själv så det kan inte va mycket kraft kvar.
Bild

Nedre bulten har lossat, jag tiggade den också. Med hjälp belysning och spegel gick det ganska bra att placera elektroden rätt, annars skulle jag inte sett vad jag gjorde.
Bild

Nu är det kaffe & smörgåspaus innan jag fortsätter plocka bort den söndriga bulten. Bultarna är gulkromaterade M10 8.8 klassade bultar, inget speciellt, mellan 45-50mm längd på gängorna.
DennisCA
Inlägg: 2326
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Okej bulten är ute, jag filade flata ytor på den så fick jag en nyckel på och efter mycket lirkande fram och tillbaka tillsammans med borstande och penetrerande olja så kom den snällt ut.

Bild

Och efter det jobbade jag på att skruva ut den nedre bulten på samma vis och nu är alla fyra bultar bytta mot nya M10x50. Jag har också plockat bort 2mm shims från vardera sida så jag kan testa om bilen går rakt nu, eller rakare åtminstone.

Bild

Här är de gamla bultarna:

Bild

Nu bytte jag inte bussningarna fast jag hade köpt nya. Jag märkte att det ville dra på armen fast jag hade avlastat fjädern, jag hade inte avlastat tillräckligt. Och så märkte jag att ena fjäderspännaren saknade en fjäderbricka så öh jag vet inte om det är farligt eller ej men bestämde mig att ta det säkra före det osäkra och montera ihop allt igen. Jag är lite orolig för dessa fjäderspännare och om en del saknas så blir jag lite paranoid.
MiaM
Inlägg: 10068
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av MiaM »

Vad bra att du fick ut bultarna!

Jag kanske missuppfattar hur dina fjäderspännare fungerar, men nog ska den del som har gänga=mutter i sig vara helt vinkelrät mot skruven, och inte luta som på din bild? Eller är muttern något lös invändigt för att kunna ge viss lutning? Eller ska det rent av vara en viss lutning?

Jag använder fjäderspännare från Biltema men tror inte jag tryckt ihop fjädern så mycket som du gjort. Om du vänder dem så att fästet för hylsa sitter nedåt istället för uppåt så kan du kanske få spännaren att ta tag något/några varv högre upp på fjädern, så trycket inte blir lika hårt. (Dessutom kan man använda mutterdragare istället för att skruva för hand, i mån av plats. Ett av de bästa köp jag gjort relaterat till mekande var en såndär billig 230V-driven mutterdragare som egentligen är tänkt för att användas när man byter däck. Visst, den är mycket klumpigare än en tryckluftdriven, men den kostar rätt lite pengar och behöver ingen tryckluft eller batterier som man måste hålla reda på laddningen på). Tänker annars att en enda spännare bör väl klara att hålla ihop fjädern så även om det släpper så bör det inte vara helt katastrofalt. Risken är kanske större att skadas av delar från fjäderspännare ifall en fjäderspännare går sönder eller tappar tag oväntat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33943
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Dom brukar bli sådär när dom är ihopdragna hårt, man får vara försiktig rent generellt med fjäderspännare, går att göra sej illa rejält med sådana.

En annan sak man bör göra är att olja skruvarna, varje gång..
DennisCA
Inlägg: 2326
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Ja det är första gången jag använt fjäderspännare, jag lånade dessa så de är inte mina så jag är ingen expert på hur de ska funka, jag försökte lägga dom så rakt som det gick i fjädern bara.
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1332
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Fortran »

Jag köpte en sån här för några år sedan för jag är inte direkt kompis med dom där vanliga.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000022289
Det sved i plånboken men det var värt det, trots att den bara använts ett fåtal gånger. :)
DennisCA
Inlägg: 2326
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jo de ser trevliga ut men som du säger det svider i plånboken. Det funkade med dessa lånade, men jag är lite paranoid för dom. Har en systerson som har en fejk övre framtand p.g.a. en fjäderspännare.
Mindmapper
Inlägg: 6463
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Mindmapper »

MiaM skrev: 5 maj 2024, 01:14:34 Vad bra att du fick ut bultarna!

Jag kanske missuppfattar hur dina fjäderspännare fungerar, men nog ska den del som har gänga=mutter i sig vara helt vinkelrät mot skruven, och inte luta som på din bild? Eller är muttern något lös invändigt för att kunna ge viss lutning? Eller ska det rent av vara en viss lutning?

Jag använder fjäderspännare från Biltema men tror inte jag tryckt ihop fjädern så mycket som du gjort. Om du vänder dem så att fästet för hylsa sitter nedåt istället för uppåt så kan du kanske få spännaren att ta tag något/några varv högre upp på fjädern, så trycket inte blir lika hårt. (Dessutom kan man använda mutterdragare istället för att skruva för hand, i mån av plats. Ett av de bästa köp jag gjort relaterat till mekande var en såndär billig 230V-driven mutterdragare som egentligen är tänkt för att användas när man byter däck. Visst, den är mycket klumpigare än en tryckluftdriven, men den kostar rätt lite pengar och behöver ingen tryckluft eller batterier som man måste hålla reda på laddningen på). Tänker annars att en enda spännare bör väl klara att hålla ihop fjädern så även om det släpper så bör det inte vara helt katastrofalt. Risken är kanske större att skadas av delar från fjäderspännare ifall en fjäderspännare går sönder eller tappar tag oväntat.
De brukar vara lite glappa i delen utan gängor. Förmodligen gjort så att de ska glida lättare? Därför blir det lutning när de dras ihop. Delen med gängor tycker jag nog sitter som de brukar. Jag använder rör som distanser mellan spänndelen och muttern i trappetsskruven. På så vis får jag muttern neråt utan att trappetsskruven sticker iväg långt upp i hjulhuset. Kom för länge sedan fram till att två stycken var för lite. Har fyra stycken så man kan lätt göra omtag och sätta in distanser när man dragit ihop fjädern en bra bit.
Jag brukar se till att jag inte behöver ha bråttom när jag håller på med dessa sträckare. Har man fler än två är det lättare att byta grepp så man hela tiden jobbar säkert.
Skogen
Inlägg: 910
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Skogen »

6507_2Q8C17INC5OGO1699396143.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2326
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag hunnit köra måndag-onsdag fram och tillbaka till jobbet på ett konsistent vis, inga extra färder eller så. Jag har inte tankat bilen full en gång detta år utan bara lagt i 20 euro i gången. Tankade senast i måndag morgon för 20€. Nu behöver jag lägga i en slurk till tror jag.

Det ser ut som jag kan köra en vecka på ca 40 euro värt med bränsle, kanske 50 euro i veckan. Förra året behövde jag tanka 70-80 euro värt med bensin varje vecka för samma mängd körande. Vilken skillnad, Yarisen kanske kräver 30-40 euro i veckan.

Jag tror ju detta är p.g.a. bromsarbetet jag gjort på alla fyra bromsar, förra året hade jag stundvis problem med att det blev väldigt varmt runt bromsarna, de låg alla förmodligen på hela tiden. Nu är frambromsoken helt servade och rena och även där bak är de fixade och handbromswiren är motionerad och korrekt inställd.

Jag kommer behöva tanka fullt nån gång och köra så jag kan se vad bilen drar nu för tiden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33943
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

Kärvande bromsar kan göra en hel del på bränsleförbrukningen ja, iaf nån deciliter milen utan att föraren nödvändigtvis märker av det.
DennisCA
Inlägg: 2326
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

Känns som detta är skillnader på liter dock.

Jag har som plan annars att införskaffa en nytillverkad primär åt växellådan, finns en i Sverige som tillverkar dessa. Har en 7:ans primär i bilen nu men tänkte byta till en 8.8 som är en större primär som aldrig fanns från fabrik. Detta ska reducera varvtalet på motorn vid samma hastighet och även vara snällare mot lådan (en svag punkt i dessa bilar). Så ännu bättre bränsleförbrukning och lugnare gång. Har nu läst mycket positivt om dessa, bara att få ny kedja gör bilen trevligare.
Skriv svar