Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Skulle säga att Programdistrubitionsbolagen biter sig i svansen...
Såg att Boxer körde någon kampanjd med 199/mån i ett år. Man kunde få med en Ip-hub
"gratis" (dast vid närmare koll så kostade den 49kr i "engångsavgift" (trots att den var lån), samt 49kr i frakt.
Dock fanns alternativet "Egen Utrustning" (har både Box och CA+ -Modul). MEN det visade sig att även om man valde egen utrustning,
så följde inget programkort med :( Då fick man beställa "Ordinarie Pris" 349/mån. MEN då var man tvungen att beställa en Ny Ca+ Modul,
a 500kr, även om man hade en. Och samma om man Tex skulle ha den i husvagnen över sommaren. Nästa sommar måste man beställa ny CA+ modul.
Väldigt Miljötänk...(givetvis tillkommer frakt 49kr, varje gång)
Blir ju billigare att öka Mobila bredbandet och köra Chromecast i husvagnen i så fall. Speciellt som kanalerna strömmande ingår i kabel-Tvn.

Men spela in blir inte lätt...

Och så undrar dom varför folk skaffar illegala ip-boxar :?
Prins Valiant
Inlägg: 961
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Prins Valiant »

Satellit är alltid en lösning, hög kvalitet i dess överföring. Det gör ju att behovet av bredband inte är lika viktig, det finns ju mobilt bredband för surfning.
Själv har jag ett lagom dyrt abonnemang med Allente, och kan se det mesta. Till Allente har jag ett CI+ kort. Tycker faktiskt att Allente och dess utbud ger mer än de paket från exempelvis Boxer, som erbjuds ihop med bredbandsleverantören på orten.

Har en satelitmottagare som jag köpt själv, en Tiviar med inbyggd vanlig hårddisk samt kortplats för CI+.
Jag kan spela in och lagrar allt i dess hårddisk. Bör nämnas, det ifnns även andra mottagare att köpa.
Till den kan jag även ha ett antal parabolantenner, så jag har Thor samt Astra. Med Astra får jag tillgång till främst tyska kanaler.
Kan faktiskt även köra in marksänd TV.

Nackdelen med att ha egen mottagare är när det ändras frekvens eller kanal. Då får man gå in på nätet och hitta vad den "nya" kanalen har för transpondervärden och mata in dessa. Men det finns fina sidor för att hitta detta.

Har man sommarstuga kan man mycket väl flytta med sig mottagaren och koppla in den på sommarstugans parabolantenn.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Problemet med Sattelit är ju att man måste ha fri sikt mot satteliterna...
Kommunen har en massa Granar som skymmer och som inte kan tas ned pga "Biologisk Mångfald"
Förhoppningsvis tar Grannbarkborrarna hand om dom, men jag hinner väl avlida innan dom trillat... :(
Tittade faktiskt på Allente men hittade ingen Box hos dom.
Prins Valiant
Inlägg: 961
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Prins Valiant »

Nähh, man får gå till specialfirmor för detta: Exempelvis https://satpro.se/digitalmottagare/satellitmottagare/

Kan t.o.m. vara bra att ha en dialog och diskutera att man kanske vill titta på Allente, kunna se marksänt samt spela in på hårddisk. Så plockar sådana firmor fram bra val.
toolbox
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 november 2021, 20:56:32

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av toolbox »

Humulus skrev: 29 april 2024, 21:08:34 Tittade faktiskt på Allente men hittade ingen Box hos dom.
Finns här: https://www.allente.se/boxar/boxar-och-hardvara/
Prins Valiant
Inlägg: 961
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Prins Valiant »

Hittade även inspelningsbara hos Allente, med hårddisk https://www.allente.se/kundservice/boxa ... ar-tv-box/
toolbox
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 november 2021, 20:56:32

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av toolbox »

På den sidan jag länkade till ovan finns boxen Allente 1, en Androidbox som hanterar både parabol och streamingtjänster via Internet. Den supportar att man spelar in program på hårddisk. Dock är inspelningarna krypterade så dom kan inte flyttas om man nu skulle vilja spara dom någon annanstans.
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Dom är och har nog alltid varit krypterade på alla boxar oavsett distrubitionsnät :o
Får kolla lite mer på Allente.
Problemet med kommunens granar på en kulle i söder är en svårare nöt att knäcka...
(vill ju inte starta en skogsbrand där, även om det är Valborg :lol:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7025
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av lgrfbs »

"Problemet med kommunens granar på en kulle i söder är en svårare nöt att knäcka..."
Sätt din antenn eller parabol i granen så får du lite höjd på den också, visst det går åt lite kabel och en liten riska att kommunen en dag kommer och fäller träden.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33930
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Humulus skrev: 30 april 2024, 16:46:03 Dom är och har nog alltid varit krypterade på alla boxar oavsett distrubitionsnät :o
Nej, inte med min miraclebox för marknätet :)
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2739
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Humulus »

Nej, fanns väl några tidiga boxar och även PC-lösningar, men dom slutade väl fungera så
småningom (och nu lär dom ju definitivt göra det :(
Prins Valiant
Inlägg: 961
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Prins Valiant »

Krypterad? Nej, inte med min miraclebox för marknätet :) skrev Glenn

Nej, inte med min tidigare Miraclebox eller nuvarande Tiviar för sattelit: :)
Funkar bra med CI+ för krypterade sändningar. Men det är viktigt att verkligen beställa CI+ från Allente. Det finns förfalskningar och kloningar ute hos mindre seriösa handlare.
Eftersom Miraclebox i mitt tycke hade lite kort livslängd (dålig kvalitet), övergick jag till sattelitmottagare från Tiviar, fortfarande med CI+. Dessa enheter använder internt Linux.

Problemet med inspelning av film är möjligtvis att .srt- formatet för lagring av film om man vill titta på annan enhet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45398
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av TomasL »

.srt är väl inte filmen, utan undertextfilen.
Prins Valiant
Inlägg: 961
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Prins Valiant »

Helt rätt TomasL. Det är .ts -format. Kan kopiera spela upp med VLC-player, men får inget ljud. Provade att åter installera Classic Videoplayer MPC-HC. Den funkar på .ts
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7025
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av lgrfbs »

VSDC Free Video Editor kan spela upp video och ljud samt editera ts-filen för att sedan spar i nytt format.
Jag får ut ts-filer från min JVC TV.
Skriv svar