Kenwood CS-5135 oscilloskop - felsökning

Sakari
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 april 2024, 20:53:19

Kenwood CS-5135 oscilloskop - felsökning

Inlägg av Sakari »

Hej allesammans!

Jag har ett analogt oscilloskop - Kenwood CS-5135 40MHz, som jag misstänker behöver lite kalibrering och kärlek. Har ingen större erfarenhet av detta så kan vara handhavandefel så klart.
Absolut största problemet är att jag inte har tillgång till kalibrerings manualen. Har funnit instruktions handbooken, men den säger ingenting om felsökning och kalibrering.


Det är främst två saker som jag inte riktigt blir klok på och svårt att finna eller veta hur jag ska söka på nätet.
  • Sweep time/div över 5ms blir svåra att läsa

    Länk
    I videon är den inställd på 0.1 ms, men problemet börjar redan vid 5ms. Alltså att linjen inte blir kvar nån längre stund utan dör ut och man ser bara en punkt som rör sig. Är det vanligt att det är så med analoga oscilloskop?
  • Single sweep
    Får inte single sweep att fungera. I manualen står det att man ska sätta TRIG MODE till AUTO eller NORM och ge en signal av det man sedan vill analysera. Sedan välja TRIG MODE till RESET och READY lampan tänds. När jag sedan ger signalen jag vill fånga så slocknar ready lampan och inget syns i skärmen. Det jag försökt analysera är en sändare. När jag trycker på en knapp så skickas en signal, och proben är kopplad till ut porten på denna. När jag testar det i AUTO läget så ser jag att det kommer fram något som verkar rätt, men det går givetvis för fort och jag skulle vilja "spara" signalen. Visst har jag uppfattat rätt att det är single sweep man ska använda då för att "fånga" signalen?
Ytterst tacksam för svar. Vet inte riktigt vart jag ska fortsätta nu. Givetvis hade det varit lättast om jag hade kalibrerings manualen. Fann den på nån sida, men åtkomsten var låst.
H.O
Inlägg: 5720
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Kenwood CS-5135 oscilloskop - felsökning

Inlägg av H.O »

På ett klassiskt analogt skop kan du inte "spara signalen". Signalen du vill titta på måste vara repetitiv och "triggbar" för att få en stabil "bild" av signalen på skärmen.

Single sweep på ett analogt skop användes i första hand när man vill avbilda vågformen med hjälp av en kamera. Man monterade då kameran mot skopets skärm med hjälp av en "strut", öppnade kamerans slutare och tryckte "single sweep". Skopet genererar då ETT svep av signalen som avbildas på filmen i kameran, därefter stängdes kamerans slutare.
Janson1
Inlägg: 1355
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Kenwood CS-5135 oscilloskop - felsökning

Inlägg av Janson1 »

Ja, filmen verkar inte funka... Men (jag tror) på ett analogt scope så är det bara en punkt från början, ju fortare den rör sig ju mer uppfattas det som ett streck som det sen blir bara man väljer tillräckligt kort sveptid. Sen så har nog detta scope inte nåt minne i den bemärkelsen utan man startar svepet vid en viss nivå bara och strålen tänds, gör sin krumelur, klart. Det blir inget spår kvar såsom ett digitalt scope gör. Ett sätt att lyckas här kan vara att sitta med skärm över alt ett mörkt rum och sen låta strålen "bränna" i ögat istället och sen försöka se resterna/komma ihåg bilden! Historia...
Sen ang calibreringsmanual: Pass!
Sakari
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 april 2024, 20:53:19

Re: Kenwood CS-5135 oscilloskop - felsökning

Inlägg av Sakari »

Okej, Stort tack för tydliggörandet! :)

Mest troligt handhavande fel/oerfaren användare som är problemet då. Men skönt att veta mer och kunna lägga några av frågetecknen bakom sig.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33877
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kenwood CS-5135 oscilloskop - felsökning

Inlägg av Glenn »

Janson1 skrev: 24 april 2024, 12:21:21 Ja, filmen verkar inte funka... Men (jag tror) på ett analogt scope så är det bara en punkt från början, ju fortare den rör sig ju mer uppfattas det som ett streck som det sen blir bara man väljer tillräckligt kort sveptid. Sen så har nog detta scope inte nåt minne i den bemärkelsen utan man startar svepet vid en viss nivå bara och strålen tänds, gör sin krumelur, klart. Det blir inget spår kvar såsom ett digitalt scope gör. Ett sätt att lyckas här kan vara att sitta med skärm över alt ett mörkt rum och sen låta strålen "bränna" i ögat istället och sen försöka se resterna/komma ihåg bilden! Historia...
Sen ang calibreringsmanual: Pass!
Mja, i princip är det så, men man har ju en fosforbeläggning på bildöret som gör att man får en slags analogt "minne", man har alltså en viss efterlysning av strålen. ..Och ju högre intensitet man väljer desto mer efterlysning.

Personligen gillar jag detta mycket mer än ett digitalscope som har en "pixlad" kurva, men trots det använder jag mestadels ett digitalt numera :(
Skriv svar