Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av M.P »

Hej,

Led-strip slutade fungera, prova driva varje färg direkt med trafon och då funkar det, så något är fel i själva drivern (den ger inget på någon av utgångarna för resp färg när den sätts igång). Provat byta batteri i fjärren men det skulle ju kunna vara den ändå, hur kan man prova fjärren (IR) tro?

Nu vet jag att en ny driver kostar typ 100kr men ändå intressant att se efter. Jag lyckas inte hitta något enkelt fel tyvärr. Är det vanligt att chip likt de på bilderna går sönder? Det finns inget på baksidan av kortet. De högra tre kablarna går till IR-mottagaren och de övriga 4 till strippen.

Har mätt resistorerna vilka visar rätt.
Har mätt att kondningarna inte är kortslutna och att ena benet går mot jord (har inget att mäta kapacitansen med). antar att de med gult på mitten är kondingar?
Har mätt glaskomponenten till 0.6V i ena riktningen och 0 i andra så jag antar att det är en diod som funkar. Den ser lite konstig ut men kanske ska se ut så?
Har mätt de som sitter vid utg GRB att de inte är kortslutna (transistorer?) och att de har kontakt med jord på ena benet. Hur fungerar egentligen regleringen av utgångarna, verkar vara minus som regleras vad jag kan se på kortet?

Då inget verkar kortslutet, ha fel värden eller ha dålig lödning så återstår bara chippen? Ett ATMEL och ett omärkt. Sen är den nån smetig vätska på kortet men det är ju ändå sen 2013 enligt text på PCB.

Tänkte att ett så enkelt kort skulle gå att laga enkelt men tyvärr inte, men man kanske lär sig något, trevlig kväll! (Om nån svarar ikväll så har jag inte tid att kolla förrän imorgon)
1.jpg
2.JPG
3.JPG
4.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper
Inlägg: 6434
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av Mindmapper »

Det jag skulle göra är att mäta matningsspänningen. Du har dels spänningen som driver LED. Sedan har du en lägre matningsspänning som matar IC kretsarna.
Nästa sak jag skulle kolla är om du får några signaler från mottagaren in till driver kortet. Trycker du på fjärren bör du få någon reaktion in till kortet.
Får du reaktion från fjärren vet du att det är drivern det är fel på.
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av M.P »

Tack, bra förslag på nästa steg!
M.P
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 augusti 2008, 19:57:53
Ort: Linköping

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av M.P »

Det sket sig efter ett tag, mätte 5,1v till IC'ar och ut till IR-mottagaren (röda kabeln) vilket kändes ok.

Kunde inte se någon ändring av spänning (0,08V) in på IC-kretsen till mottagaren när jag tryckte på knappar (gröna kabeln, men det kanske är ett pulståg så man behöver oscilloskop).

I vilket fall kortslöt jag några av Atmels ben med proben, ajaj, helt plötsligt fick jag 12v ut överallt, även där 5v varit så nåt pajade. Kopplade in slingan mest på kul och allt lyste på max tills IR-chippet blev så hett att jag brände mig och en elektronisk lukt uppstod, avbröt innan det brann upp pga 12v...

Lärde mig åter igen att man behöver rätt grejer till dessa mikroskopiska komponenter, så lätt att klanta sig när allt ligger löst på bordet och man petar runt med probar :roll:
BJ
Inlägg: 8337
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av BJ »

hur kan man prova fjärren (IR) tro?

Förr gick det att ta en videokamera och lysa mot kameran,
då blinkade det (blå)vitt från lysdioden.
Vissa digitalkameror fungerar det också på, som inte har ir-filter.
Ett tag så sålde någon (Elfa?) kort, stora som betalkort ungefär, med en beläggning på.
Man laddade kortet med ljus, och sen sände man med fjärrkontrollen mot kortet,
i vanligt ljus alltså, så blinkade beläggningen. Gult, har jag för mig.

Liknande kort (slutsålt):
https://www.strfiberoptics.com/products ... 5951527997
Mindmapper
Inlägg: 6434
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av Mindmapper »

Vassa, spetsiga, isolerade probar är värda mycket när man felsöker på IC-kretsar.
Jag brukar försöka att följa anslutningen till IC-kretsen en bit ifrån själva kretsen. Men framför allt använda bra probar.
Tur att lärpenningen kom på billig elektronik.

Ja, pulser är lite svåra att fånga med multimeter. Ibland går det ibland inte. Kommer ej ihåg nu, men ibland verkar det gå bättre i AC läge och ibland bättre i DC läge. Fast oscilloskop är alltid rätt.
Mindmapper
Inlägg: 6434
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av Mindmapper »

BJ skrev: 21 april 2024, 11:07:32 hur kan man prova fjärren (IR) tro?

Förr gick det att ta en videokamera och lysa mot kameran,
då blinkade det (blå)vitt från lysdioden.
Vissa digitalkameror fungerar det också på, som inte har ir-filter.
Ett tag så sålde någon (Elfa?) kort, stora som betalkort ungefär, med en beläggning på.
Man laddade kortet med ljus, och sen sände man med fjärrkontrollen mot kortet,
i vanligt ljus alltså, så blinkade beläggningen. Gult, har jag för mig.

Liknande kort (slutsålt):
https://www.strfiberoptics.com/products ... 5951527997
Jag brukade använda en fotodiod kopplad till oscilloskopet. Nu har jag slarvat bort den lilla koaxkabeln med BNC i ena änden och fotodiod i den andra.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5825
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Driver till RGB LED-strip, vad brukar gå sönder?

Inlägg av rvl »

Testa med mobiltelefonens kamera.
Skriv svar