Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
norlin
Inlägg: 441
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av norlin »

Jag kör Domoticz, men sneglar på andra lösningar.
Under tiden så får det bli timer/klockströmbrytare.

Kanske Domoticz kan kolla laddningen... Hmmmm
janno
Inlägg: 405
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av janno »

För Home Assistant så är det Android appen som rapporterar massa data till servern om man vill det.
norlin
Inlägg: 441
Blev medlem: 29 november 2015, 23:12:54
Ort: Vänersborg, ish...

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av norlin »

Aha, OK om det blir en regnig sommar och jag känner mig sysslolös så ska jag kika närmare på Home Assist
Prins Valiant
Inlägg: 940
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Prins Valiant »

janno skrev: 20 april 2024, 18:27:10 Det är inte så att du har Home Assistant i huset, då kan du lyssna på telefonens batteristatus via HA och t.ex. styra en IKEA strömbrytare (finns många fler märken) när batteriet är 10-20% och slå av när den når 80%.
Då kan jag väl lika gärna gå och titta på telefonen och koppla in eller från laddaren. :shock:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11355
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Klas-Kenny »

Prins Valiant skrev: 20 april 2024, 20:27:05 Då kan jag väl lika gärna gå och titta på telefonen och koppla in eller från laddaren. :shock:
Med HA kan man automatisera det, inte att man skulle göra det manuellt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26161
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Icecap »

Min - inte helt nya - android har möjlighet för snabbladdning SAMT att man kan skona batteriet vid att en automatisk stänger av laddningen vid 85%.

Denna funktion har jag haft aktiv nära nog sedan första dagen och jag märkar inte kortare batteritid än. Typ 3 år eller så, den blev köpt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33863
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Glenn »

Jag har inte sett nån sån funktion i mina androidtelefoner (men det kanske finns), men även om det fanns skulle jag inte slå på den.

Jag vill ha FULL batteritid, och när telefonen behöver bytas för att OS'et är för gammalt så kommer ändå inte batteriet vara utslitet oavsett.
Prins Valiant
Inlägg: 940
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Prins Valiant »

Min Samsung Flip är knappt 3 år gammal. När jag köpt den läste jag Samsung-nyheten att man kunde ställa den på 85% laddning, vilket jag gjorde. Sedan dess har jag sett att denna möjlighet till 85% laddning automatiskt har införts senare på andra Samsung-modeller i samband med uppdateringar.
För min del har jag inte sett någon försämring av batteriets kapacitet under dessa år. Så 85%-laddning är kanske inte så dumt!
Nerre
Inlägg: 26730
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda mobiltelefon vid "fast installation"

Inlägg av Nerre »

Min XZ1 Compact hade "fuzzy logic", den lärde sig vilka tider man laddade så om man laddade över natten så stannade den på 80% först och sen väntade den och toppade upp det sista till strax innan den räknade med att man kopplade ur laddaren. (Vilket dock nog gjorde att på helgerna låg den med 100% längre än på vardagar, tror inte den höll reda på veckodagar.)

Nu har jag en Galaxy Z Flip och den har inte den fuktionen däremot har den just funktionen att ladda till max 85% (vilket jag inte slagit på än, men med tanke på att den nästan klarar 2 dagar på en laddning så funderar jag på att göra det till vardags när jag ändå laddar varje dag).
Skriv svar