Handsfree och fast telefonlur i bil från 60-talet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StefanStarn
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 april 2024, 08:31:57

Handsfree och fast telefonlur i bil från 60-talet

Inlägg av StefanStarn »

Jag håller på med ett telefonprojekt i en gammal bil från 60 talet. Original fanns ju inte handsfree på den tiden, så jag vill komplettera med en sådan funktion. Original var det en traditionell telefonlur på den tiden.
Jag har nu tänkt att jag ska via en switch (knapp) kunna välja om jag pratar i luren eller via handsfree. Knappen jag har för detta är 2 polig växlande (6 stift). Jag har tänkt att jag bryter/växlar strömmen från mic och till högtalare på + (plus) och låter - (minus) ständigt vara ansluten under "drift".
Finns det några problem med detta? I sa fall - vad måste jag ha för switch? Jag vill ha en gammaldags switch med bra kvalitet och känsla. Den jag har är en Knitter-Switch.

Jag vill dessutom helst bygga in en mutefunktion som tystar micen från både handsfree och luren. Är det problem att bara koppla bort + (plus) och behålla - (minus) konstant på vid mutfunktionen påslagen? Jag vill dessutom bygga in en lampa som tänds när micen är mutad. Vad behövs för detta?

Jag vill helst inte prova mig fram för mycket eftersom jag är rädd att skada elektronikboxen för telefonen (specialbyggd för att få en gammal original manöverenhet att fungera ihop med 4G LTE elektronik)

Tacksam för lite input. Jag är tyvärr inte särskilt kunnig på området.

Mvh

Stefan