Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 536
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

En billig T48 från Kina, och sen kör jag Xgpro från http://www.xgecu.com/en/
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Danny »

:) :tumupp:

EDIT:

Visade sig att även min programmerare RT809H kunde testa logik kretsar :)
Man lär sig något nytt varje dag :)

RT809H.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Danny 13 april 2024, 22:51:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30025
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av MadModder »

En kattbiten kabel till VR-headset för PS4.
En koax skadad, och en ledare av.
PS4VR02.jpg

Skrapade upp skärmningen på koaxen och kollade. Tycker det ser ut som mittledaren är hel.
Notera tumnageln. Jag hade nytta av pannluppen kan jag säga...
PS4VR03.jpg

Den bruna ledaren skalad och redo för skarvning. Tvinnade ihop några kardeler från den minsta kopplingstråden jag har och lappade ihop ledaren, och krympslang runt. Koaxen har fått sig lite smältlim. :)
PS4VR04.jpg

Och det var det som behövdes.
PS4VR01.jpg

Inga bilder på kabeln efteråt. Satte dit ett lager aluminiumtejp och sen ihop med skärmstrumpan utanpå det.
Omöjligt att använda krympslang då kabeln inte går att ta loss från headsetet och andra änden har två stora kontakter. Så det fick bli vulktejp. :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Haralt
Inlägg: 2502
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Haralt »

Är det sådan kabel som kallas Katt6 kabel?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23633
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

CAT6 för internet så nej för de har kablarna i par där varje par sedan är tvinnade I olika varv, bilden är bara typ en mångkardell koaxkabel.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 536
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Senaste reparationen

Inlägg av sommarlov »

Danny skrev: 13 april 2024, 14:56:43 Visade sig att även min programmerare RT809H kunde testa logik kretsar :)
Man lär sig något nytt varje dag :)
:tumupp: Skönt man kan lära/tipsa mästaren ngt ;)
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Bytte joystick i min gamla Sony-Ericsson k800i. Först funkade de hyfsat men snabbt var den lika dum som innan bytet eller värre. Dvs drar jag åt något håll så klickar den alltid rakt ner. Otroligt irriterande. Nån som vet vad det kan va?

Tänkte leka med den lite innan 2g/3g-näten försvinner. Fick igång mms!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23633
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

Bökat med en Edwards RV5 vakuumpump som inköptes för en 8 månader sedan sedan men som jag inte orkat ta tag i förrän nu.

Såg som förväntat perfekt ut invändigt, förväntat då denna variant går på 40k+ så köparna, vilket normalt är labb och vakuum industrin och dylikt, tar hand om dom med silkeshandskar och byter olja enligt intervallet samt använder rekommenderad kvalitets olja vilket hjälper mycket.

Startade den men hörde direkt ett svagt metalliskt skrikande ljud som efter bara 2 sek blev så högt att jag fick stänga av den. Plockade isär motorn så jag kunde komma åt lagren och bara synen sade att det var kasst. Det denna gång (inte när jag vred på axeln) även ett hyfsat motstånd och var torrt och även ett skrapande ljud samt bara metall tätning så inte så konstigt mao.

Märkte även att några av skruvarna som håller fast motorn till pumpen var lösa så någon hade säkert upptäckt det och försökt själv men kanske tyckt det var för mycket jobb eller nåt och låtit det vara och dragit ned priset ordentligt istället för jag fick den väldigt, väldigt billigt.

Nu är två st SKF 6203-2RSH beställda så kommer det att hålla bra bättre. Vet inte hur lagret baktill är då jag måste banka för att få ut det men då väcker jag grannarna, gissar på bättre men lika bra att byta båda ändå och avdragare har jag så lätt att fixa.

156:- för att fixa en vakuumpump i 40k+ klassen är jag helt ok med. :)

Kullagret såg inte helt friskt ut:
Kullager.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av adent »

Plockade isär och lödde om min k800i ytterligare och då funkade den bra en dag och sen tillbaka till samma skumma state där den alltid trycker ned i mitten. Nå, jag gav upp, så viktigt var det inte. Men irriterande. Framkameran funkar inte heller.

Istället så skruvade jag isär min trotjänare, en Garmin forerunner 405 GPS-klocka som jag köpte ny i USA 2008 eller 2009. Den fungerar fortfarande fint på orginalbatteriet. Men nånting hände på oringen i Åre så den tappade
all info, jag blev vansinnig på den och slängde iväg den, olyckligtvis landade den förstås med en av knapparna på något hårt. Så den blev böjd inuti och låg an permanent.

Men det var enkelt att fixa. Skruva bort 6 torx och lossa batterikontakten och ta loss ett C-clip och dra ur knappen och rätta till dess "axel" så den blev rak. axeln hade en pytteliten oring.
Borde kanske passat på och bytt batteri, men det gamla funkar.

När jag öppnade klockan var sladden från batterikontakten till laddblecket på klockan tight och gick av så fick löda tillbaka den också.
Men nu lever den fint igen.
Skriv svar