Svensk tangentbords layout på Mac?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av carpelux »

Bara för skoj skull kopplade jag in mitt Cherry Stream Wireless tangentbord till min Mac Mini M2 som kör senaste sonoma, och fick samma beteende som dig Glattnos när det gäller < och §.
Det är alltså inte bara Logitech det blir knas på.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Okej, kanon att du ville testa det :) Jag har bara Logitech så jag kunde bara testa dom. Men det är alltså nåt just med att det är trådlöst som gör det alltså :humm: Så Apple har olika knappscheman för trådat och trådlöst på nått vis :humm:
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av carpelux »

Jag är inte säker på det. Cherrybordet är inte blåtandsanslutet utan har en USB-dongel så egentligen borde inte datorn se det som ett wireless.
Jag ska testa ett helt kabelanslutet tangentbord, det blir lite senare under förmiddagen.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av carpelux »

Testade ett HP brandat USB-tangentbord på min Mac. Det identifierades som Lite-On av datorn och beter sig exakt likadant som mitt Cherry avseende § och >.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Glattnos »

Båda mina trådlösa har WiFi-dongel så inget går på Bluetooth :humm:
Men då har du alltså ett trådat tangenbord som också byter plats på < och § :humm: Hittills alltså bara mitt G810 som blir rätt :oops:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av Palle500 »

Kör inte MAC. Men var tvungen att surfa lite på dina problem och detta låter värt ett försök.

"Skrivet av ultima:
Jag kör ett "vanligt" (ej mac) tangentbord, men det är likadant på båda. Just nu har jag §° där <> ska vara och vice versa. Konstigt nog fungerar det korrekt just nu i linux-miljön, men det brukar smitta över sig där med.
Gå till inlägget
Som sagt, felet är säkerligen att tangentbordet är inställt på ANSI snarare än ISO. Gå in i System Preferences -> Keyboard så har du kanske i nedre vänstra hörnet en knapp som heter "Change Keyboard Type", tryck i sådana fall på den och följ instruktionerna. Ibland syns inte den och då är det enklast att bara ta bort inställningsfilen /Preferences/com.apple.keyboardtype.plist och starta om så kommer guiden antagligen upp automatiskt.

Ingen aning hur man gör motsvarande i Linux eller om det ens behövs, beror nog på om du kör Linux under en virtualiserad miljö. Gör du det så styr nog macOS vilken knapp som skickas vidare så korrigerar du felet där bör det bli rätt överallt."
https://www.sweclockers.com/forum/trad/ ... ats-ibland
MiaM
Inlägg: 9995
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Svensk tangentbords layout på Mac?

Inlägg av MiaM »

Man kan tycka att ifall man trycker på tangenten mellan vänster skift och Z så borde operativsystemet inse att det KAN inte vara ett ANSI-tangentbord eftersom de saknar den tangenten, och automatiskt växla till ISO.

Ett allmänt tips vid tangentbordslayoutstrul är att prova att välja finsk layout. Den är samma som svensk, men det kan hända att operativsystem gör saker olika. Det lär inte lösa ditt problem, men ändå.

Också: Det verkar som att Finnish Multilingual tyvärr inte slog igenom. Ett lovvärt projekt, som gjorde det möjligt att mig veterligen skriva alla tecken som förekommer i länder med latiskt alfabet, inklusive t.ex. två lutande flerpar för att indikera långt Ö i ungerska, alla de där tecknen som används i t.ex. isländska, och jag tror alla franska flerpar osv. Visserligen inte supersmidigt att skriva alla dessa tecken, men definitivt smidigare än t.ex. alt+teckenkod. Typ ungerskt långt Ö får man genom att trycka altgr och nån tangent (tror P), släppa upp dessa och sen skriva Ö eller möjligtvis O.

Ubuntu hade dessa åtminstone ett tag, men det verkar ha försvunnit. Microsoft hade nedladdningsbara filer för XP och Windows 7, men jag lyckades aldrig få den för Windows 7 att fungera. Den för XP fungerar utmärkt.
Skriv svar