Senaste reparationen
-
- Inlägg: 582
- Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
- Ort: Burträsk
Re: Senaste reparationen
Bytt ut kontaktorer på en kantvik från 1977, så nu fungerar alla funktioner som dom ska igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Varenda hobbyaffär med självaktning har dessa på hyllan.adent skrev: ↑4 mars 2024, 21:07:55 Barnen fick skärmförbud söndag förmiddag och började omedelbart bråka och busa, sen lugnade de ner sig och plockade fram en gammal bilbana. My first Skalextric. Givetvis funkade inte en av handkontrollerna. Jag öppnade den och kopplade bort sladden samt bände isär kontakten. Med sladden utbytt fungerade den fint igen. Därefter var det "borsten" på ena bilen som var utbytt till en bit lödfläta, men det var nog lite mycket oxid på den. Till slut fick jag till det hjälpligt med en fräsh bit lödfläta. Tänkte försöka beställa nya sådana riktiga, men de verkade bara finnas i England och USA med hutlös frakt. Nån som har förslag? Bilarna är i skala 1:64 inte 1:32 om jag förstått det rätt.
..tyvärr börjar ju hobbybutiker bli lite sällsynta, men även många leksaksaffärer säljer scalextric och har ofta lite reservdelar, i synnerhet pickupflätorna, då det är att betrakta som slitdelar.
Förr brukade scalextric f.ö skicka med ett gäng i reserv med varje bilbaka, men dom kanske är förbrukade ?
Re: Senaste reparationen
Lödfläta är inte att rekommendera till borst ("Braid" som vi brukar kalla det). Har du en bild på hur dina ser ut så kan jag posta några till dig.adent skrev: ↑4 mars 2024, 21:07:55 Barnen fick skärmförbud söndag förmiddag och började omedelbart bråka och busa, sen lugnade de ner sig och plockade fram en gammal bilbana. My first Skalextric. Givetvis funkade inte en av handkontrollerna. Jag öppnade den och kopplade bort sladden samt bände isär kontakten. Med sladden utbytt fungerade den fint igen. Därefter var det "borsten" på ena bilen som var utbytt till en bit lödfläta, men det var nog lite mycket oxid på den. Till slut fick jag till det hjälpligt med en fräsh bit lödfläta. Tänkte försöka beställa nya sådana riktiga, men de verkade bara finnas i England och USA med hutlös frakt. Nån som har förslag? Bilarna är i skala 1:64 inte 1:32 om jag förstått det rätt.
Re: Senaste reparationen
Bytt 3 avkopplingskondensatorer och 2 effektmotstånd samt en likriktarbrygga på plasmaskäraren så nu funkar den igen, såhär aggressiv pilottändning har det aldrig varit så länge jag haft den så kondingar och motstånd rök nog redan hos förra ägaren och när likriktarbryggan nu stack så blev det helt tvärstopp, den bara dog. Schemat var inte mycket att hänga i granen så det blev till att följa kabel istället, alla kablar var lika tjocka och alla var grå utan märkningar och strappade till förbannelse. "Hur många buntband det behövdes,,,,,tja det räckte med 5 istället för 40."
Re: Senaste reparationen
Pågående rep av en Yamaha M85, sluttrissorna är kassa o lite mer..
Gårdagens resultat, har ett kasst schema till den så tar tid med felsökningen Lim som har angripit en konding, håller på o tvättar rent kretskortet från limrester, troligtvis är det det som är grundproblemet.
Gårdagens resultat, har ett kasst schema till den så tar tid med felsökningen Lim som har angripit en konding, håller på o tvättar rent kretskortet från limrester, troligtvis är det det som är grundproblemet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Lött en ABS box till Volvo V70 2005? , Va nån felkod som inte gick bort, försvann efter lödning. Stiften på kretskortet som går till själva kontakten på utsidan är inte lött original, bara påtryckt och kontakten hålls på plats av hullingar.
Re: Senaste reparationen
Det undre högra skevrodret skavde en pytte-aning mot vingen på Skybolten. Numera utflyttad medelst ett varv på vardera P-änden, samt omjusterat, så det blefvo perfekt. Dock upptäckte jag samma fenomen på det övre vänstra dito, fast med en smula mindre skav. Så det blir till att fixa imorgon.
Re: Senaste reparationen
Svärfars vedmaskin ville inte starta hydraulmotorn, bara murrar. Kontrollmätte alla sladdar och kontakter och allt verkade ok.
Kopplade förbi kontaktorn och den gick igång. Plockade ur och isär kontaktorn och det var en del sot inuti den och blecken
hade nån pålagd annan metall för bättre kontakt, den var borta på ett bleck där hade det gnistats ett hål i blecket som dras.
Gjorde rent allt och bytte plats så det hårdast slitna blecket får operera låsningen till magneten istället för en fas så nu ska den nog gå ett tag till.
Synd att man inte kan köpa reservdelar i form av stift och reservbleck, eller går det? Eftersom grunkan även har ett 230V-uttag kostar
hela grejen runt 2000 kr. Men det enda som hade behövt bytas för full funktion är lite stift och bleck inuti kontaktorn.
Hittade hela kontaktorn för 270 kr på amazon. Beställde en sån till nästa gång den pajar
Kopplade förbi kontaktorn och den gick igång. Plockade ur och isär kontaktorn och det var en del sot inuti den och blecken
hade nån pålagd annan metall för bättre kontakt, den var borta på ett bleck där hade det gnistats ett hål i blecket som dras.
Gjorde rent allt och bytte plats så det hårdast slitna blecket får operera låsningen till magneten istället för en fas så nu ska den nog gå ett tag till.
Synd att man inte kan köpa reservdelar i form av stift och reservbleck, eller går det? Eftersom grunkan även har ett 230V-uttag kostar
hela grejen runt 2000 kr. Men det enda som hade behövt bytas för full funktion är lite stift och bleck inuti kontaktorn.
Hittade hela kontaktorn för 270 kr på amazon. Beställde en sån till nästa gång den pajar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
There is you problem...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Senaste reparationen
Fixat ABS problem Vf på en GMC 2500 -04 , höll på 4h innan vi kunde konstatera felet. Båda ABS sensorerna va trasiga från början, två nya inköptes. Funkade fortfarande inte Vf, tog fram oscilloskopet och fick signal vid ABS boxen. Misstänkte ABS boxen men sen byglade HF till VF och då funkade det fint. Long story short: Fick slipa ner hubben 2mm då funkade allt fint. Troligen en eftermarknadshub som hade fel mått så givaren kom för långt ifrån. Vid 0,4mm kvar mellan givare och ring så funkade det.
Re: Senaste reparationen
Fixade min Commodore 64 idag. Byggde mig ett testing harness (https://github.com/svenpetersen1965/C64 ... 20-Harness) för att se att alla är helt fungerande på 64:an, och det var det. Nästan.
Serie port (disk drive etc) samt User porten var det ngt fel på. Och U1&U2 är de kretsar som är inblandade i kommunikation, och de var markerade *bad*.
Jag började gå igenom schemat för C64 och se vad det var för signaler som egentligen gick till serieporten, och efter ett tag kom jag fram till en 7406 (hex inverter) som ev var problem då den låg mellan U1&U2 och serieporten. Plockade loss den och körde den i min testare
I med en ny 7406 och kör diag igen. Funkar!!
I med en ny 7406 och kör diag igen. Funkar!!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.