Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av ASEA »

En kompis kom in med en trasig gammal varvräknare(elektronisk) till sin veteranbil och jag hitta en dålig lödning som jag fixade.
Vad är lämplig signal att testa den med? Har en gammal funktionsgenerator jag kan skaka liv i.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av TomasL »

Sannolikt kommer signalen från tändspolen, för en 4cylindrig 4-taktare blir det två gnistor per varv, dvs 1000 Hz fyrkant motsvarar 500 rpm.

Tänk på att varvräknaren sannolikt vill ha 12V pulser
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av MiaM »

Om det är till en gammal bil så vill den nog ha rätt stark amplitud för att reagera. Det är primären på tändspolen och back-EMK när brytarspetsarna eller elektronisk tändning släpper är bra mycket mer än 12V.

Anekdot: När jag var ung så moddade jag en sån varvräknare så att den fungerade med signal på ca 12V, och anslöt till generatorn på en cykel (med likriktare för matningsspänning, och generatorns ena pol direkt som signal) som "hastighetsmätare". Fungerade utmärkt förutom att den givetvis inte var kalibrerad och att man inte gärna kör med generator utan att det verkligen absolut behövs med tanke på hur ineffektiva de var.. (Annan anekdot: Ifall man låter cykelgeneratorn driva likriktare/glättningskonding och låter detta mata en bilstereo så kan man få tillräcklig spänning vid mycket lägre hastighet än vad som krävs för att lyset ska lysa ordentligt (givetvis då med enbart stereon utan lyse inkopplat) :) )
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av ASEA »

Provade alla möjliga signaler men fick inte liv i den. Kan ju vara nåt annat fel också. Ska göra ett nytt försök ikväll.
Bjaellerud
Inlägg: 1443
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av Bjaellerud »

Den är som sagt förmodligen avsedd att kopplas till tändspolen.
Där finns teoretiskt 12 V fyrkantpulser.
Men de är säkert rätt förvrängda pga induktans i tändspolen och kondensatorn.
Det innebär att du måste få funktionsgeneratorn att lämna 12 V fyrkantvåg, ofta ger de inte så hög nivå.
Sen bör ju funktionsgeneratorn lämna fyrkantvågen med noll volt i botten.

Roysan
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av MiaM »

en fulvariant för att testa är att ta en tändspole och ett relä som du kan offra, och koppla reläet så att det bryter sig självt, och också driver tändspolens primär. Ett tändstift på sekundären kan vara bra för att hålla amplituden rimlig - det påverkar primären också. OBS att detta blir en makalöst bra generator för radiostörningar...
alexanderson
Inlägg: 840
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av alexanderson »

TomasL skrev: 6 mars 2024, 21:38:02
Tänk på att varvräknaren sannolikt vill ha 12V pulser
Veteranbilar har ofta 6V elsystem.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Lämplig signal att kolla varvräknare till bil

Inlägg av MiaM »

Bra påpekande att det kan vara 6V. Dock rätt olika årgångar som övergången till 12V skedde. T.ex. amerikanska Ford bytte så att till och med 1954 är 6V plusjord, 1955 är 6V minusjord och från och med 1956 12V minusjord. Men andra fabrikat bytte senare.

Å andra sidan så anses väl alla bilar som är över 30 år gamla vara veteranbilar, så det kan ju vara en av de två första årgångarna av Volvo 850 till och med, och den har såklart givetvis 12V :)
Skriv svar