plc

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

plc

Inlägg av Nelly »

hej hadde en sonnys multistoker som jag tog plc styrningen till ett flisföråd med hydraliska skrapor som ska starta hydralmotorn för gångtid och stillatid. Men får ingen ordning på denn kopplat fas o nolla för innställningar men det går inte att komma inn i den det står något med slingan vad det är vet jag ej. Fanns en resitknapp från början men vet inte vart denn satt tror att det kan bero på det så jag undrar om någon vet något om denna plc denn heter crouzet millenium II+ .mvh nelly
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: plc

Inlägg av ASEA »

Försök hitta en manual att ladda ner!
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: plc

Inlägg av Nelly »

Har provat fick tag på en och det står inget om ex nollställning eller inställning på knapparna
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: plc

Inlägg av ASEA »

Är du säker på att den går att programmera utan dator?
Eller vill du använda det befintliga programmet?

Saknas det som tidigare varit inkopplat så varnar den troligtvis för det och kan inte köra vidare i sitt program.
Den kan ju vara låst också. Vilken kan vara troligt om den använts i nån tidigare konfiguration.

Om det funnits nån extern "resetknapp" inkopplad så kan ju det varit nåt som var unikt för applikationen.
Leta efter manual på den där stokern som PLCn kommer ifrån och se om det kan vara med nåt elschema där kanske. :humm:
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: plc

Inlägg av Mindmapper »

Nelly skrev: 19 februari 2024, 20:17:13 hej hadde en sonnys multistoker som jag tog plc styrningen till ett flisföråd med hydraliska skrapor som ska starta hydralmotorn för gångtid och stillatid. Men får ingen ordning på denn kopplat fas o nolla för innställningar men det går inte att komma inn i den det står något med slingan vad det är vet jag ej. Fanns en resitknapp från början men vet inte vart denn satt tror att det kan bero på det så jag undrar om någon vet något om denna plc denn heter crouzet millenium II+ .mvh nelly
Bilder brukar hjälpa. Har du programmeringskabel?
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: plc

Inlägg av ASEA »

Det verkar som modellen kan programmeras direkt i displayen med funktionsblock. Frågan är om den är låst på nåt sätt.
Crouzet verkar ha lagt användarmanualerna i programmeringsmjukvaran och för denna äldre generation verkar den inte finnas att ladda ner.
Det hintas på vissa ställen på nätet att det är en Mitsubishi Alpha under skalet och att dess programmeringskabel kanske också passar. :humm:
Manualer för Alpha är lätt att hitta online för nedladdning.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: plc

Inlägg av Mindmapper »

Jag har programmerat både Millenium och Alpha och det är vad jag minns, ganska stor skillnad på dom i sättet att programmera. Nu är det visserligen länge sedan. Fast de kanske är så lika att programmeringskabeln passar.

Minns jag rätt så fanns det två utföranden på Millenium. Den ena med knappar på ovansidan och en annan variant som du måste ha programmeringskabel till. De jag programmerade hade kabel.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: plc

Inlägg av ASEA »

Efter lite mer letande verkar det som Millenum 1 var en Alpha men att Millenum 2 och nyare är nåt eget. Kabeln kan ju iofs var samma ändå.
Hittade denna träningsmanual för Millenium 2; https://dokumen.tips/technology/manual- ... enium.html

Blir lite konfunderad över vad "user-definable from the front panel" egentligen betyder? Står så i datablad för Millenum II+, betyder det att man som på Alpha kan programmera den från frontpanelen eller betyder det att man bara kan modifiera parametrar i redan befintligt program? :humm:
Nelly
Inlägg: 22
Blev medlem: 17 december 2019, 17:38:46

Re: plc

Inlägg av Nelly »

Fick i ordning på plcn brukar en utgång som är färdigprogramerad . tack för all hjälp mvh micke
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: plc

Inlägg av ASEA »

Aha, kul det löste sej. Tack för återkoppling!
Skriv svar