Elektriskt ledande skärmande färg, jordning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elektriskt ledande skärmande färg, jordning?

Inlägg av TomasL »

Rageguitar skrev: 15 februari 2024, 15:44:27 Hej,

tack för era kommentarer, mycket intressant med olika nät, plåtar och hattar, ska se över dessa olika alternativ.

Oavsett teknik för avskärmning så tolkar jag det som att man kommer tillbaka till ursprungsfrågan.

På vilket sätt ska eller kan jordning utföras?

Mvh
Nicklas
Jordning är i regel inte nödvändig alls, men det beror ju på vad du vill uppnå och vilken orsaken är.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Elektriskt ledande skärmande färg, jordning?

Inlägg av Klas-Kenny »

HUGGBÄVERN skrev: 15 februari 2024, 15:53:30 Problemet är väl att det knappt är idé att jorda en skärm som "inte finns". Ska du skärma bort radiovågor, får du som skrivits ovan ha något helt annat än lite zinkfärg på väggarna.
Gör en sökning på RMI shielded room, så ser du ungefär var du hamnar.

SAABs EMI/RMI-rum såg ungefär ut så här man så mycket större där konerna skulle absorbera maximalt med RMI.

https://www.solianiemc.com/wp-content/u ... mere10.jpg
Syftet med konerna (rättare sagt, absorbenterna) är dock att stoppa reflektioner inne i kammaren, inte för att stänga ute något. Det sköter plåten som är utanför.

Det går utmärkt att bygga en väldigt "tät" skärmbur utan absorbenter, dvs. en odämpad kammare. Problemet just för en mätkammare är bara att man inte har koll på nivåerna där inne, då man brottas med stående vågor som gör att du kan ha allt mellan 0 eller högre fältstyrka än vad som strålas ut, i en viss punkt. Medan en halvmeter bort är det något helt annat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Elektriskt ledande skärmande färg, jordning?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Typ ... ville bara illustrera vilka mått man ibland måste ta för att slippa (radio)störningar.

Tror TS behöver beskriva vad han vill åstadkomma; nu är det för mycket en fråga om längden på ett snöre.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Elektriskt ledande skärmande färg, jordning?

Inlägg av grym »

skulle jag mot förmodan vilja ha ledande färg på en vägg och jorda den så skulle jag innan jag målat fäst upp flera oisolerade trådar som samlas ihop i en jordpunkt
sedan måla över allt och trådarna med
då kan man kanske få ok anslutning till den ledande målarfärgen
Rageguitar
Inlägg: 4
Blev medlem: 14 februari 2024, 10:54:08

Re: Elektriskt ledande skärmande färg, jordning?

Inlägg av Rageguitar »

Tack för era kommentarer och fina tips, jag vet nu hur jag ska gå vidare.

Mvh
Nicklas
Skriv svar