Lindad motor,

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Lindad motor,

Inlägg av zimmen »

Tjoho mina glada, hoppas dagen startat bra :)

Tänkte bara kolla då jag verkligen inte har någon aning om just detta.

En lindad motor, jag hade för mig att man lindade allt i ett enda långt swep, men se redan där hade jag fel, så mkt kan jag XD
Då undrar jag. tappar motorn effekt då man klippt av i lindningen å bara låter de ligga? Eller gör de ingenting?
IMG_20240201_030444.jpg
IMG_20240201_030452.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lindad motor,

Inlägg av Marta »

GIVETVIS har det betydelse, hur kan Du tro något annat :shock: :shock:

Eftersom det är fyra parallella trådar som gått av mellan härvorna kan den antagligen lagas, men måste isoleras på ett adekvat sätt. Mitt bestämda råd är att inte försöka. Det är dödsfarligt att göra fel.
alexanderson
Inlägg: 839
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Lindad motor,

Inlägg av alexanderson »

Varför har någon kapat lindningarna? Har motorn slutat att fungera, och någon kapat lindningarna för att felsöka.
Kontrollera först att det inte är fel på drivelektroniken till motorn.

PVDF krympslang har alldeles för hög krymptemperatur. Motorn kan skadas. Varför inte trä över slang av silikongummi eller teflon.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lindad motor,

Inlägg av Marta »

Nu var det min tur att göra bort mig, :oops: :oops: såg UL/UR-märket på den gröna plasten och trodde det var statorn till en riktig mångpolig asynkronmotor, men det är ju en leksaksmotor.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lindad motor,

Inlägg av pi314 »

Jag gissar att motorn är till en elscooter.
På bilderna ser jag 8 + 6 trådar i lindningarna plus övriga kablar som är avklippta.

Det är knappast ett haveri. Möjligen ett sabotage.

Dom färgade kablarna går väl att matcha ihop. Att med 100% säkerhet matcha ihop dom avklippta lindningarna är lite svårare. Kanske kan det gå, med okulär besiktning plus mätning, om man vet hur lindningarna är kopplade. Jag gissar att det är en BLDC-motor?

Jag skulle kanske försöka fixa motorn, men jag tror att rätt många skulle kalla mig galen för att jag försöker.

/Pi
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Lindad motor,

Inlägg av cittra49 »

Inte omöjligt att nån slog in en skruvmesel för att hålla i rotorn när muttern skulle lossas. En "vän" som jag känner väl gjorde så på sin motorcykel när han va 15 år :rofl
zimmen
Inlägg: 54
Blev medlem: 2 februari 2017, 22:34:01

Re: Lindad motor,

Inlägg av zimmen »

Hej! Bättre sent än aldrig säger man ju :)

Japp de är en motor på en elscooter,
Tänkte laga ett brott som blivit i kabeln in till motorn, så tog isär den och finner att det ser ut så här i den.
Fungerar annars precis som vanlig.

Då funderar jag ju på om detta blivit kapat vid montering av scootern i "fabrik"
Kan de vara så att effekten på motorn varit för hög och man gör på detta sätt för att rätta till de?
Bättre bild på detta.
IMG_20240206_040845.jpg
Denna svarta del som är här, borde den inte vara inkopplad den med?

Kan verkligen 0 när de gäller de hära med elmotorer.
Tänkte mer att de bara va + och - sen styrs hastigheten med volt justering, men är ju fan många kablar in till denna.

Nån som har lust att dra en snabbförklaring ?
IMG_20240206_040943.jpg

pi314 skrev: 4 februari 2024, 16:19:28 Jag gissar att motorn är till en elscooter.
alexanderson skrev: 4 februari 2024, 13:09:17 Varför har någon kapat lindningarna? Har motorn slutat att fungera, och någon kapat lindningarna för att felsöka.
Marta skrev: 4 februari 2024, 12:11:58 GIVETVIS har det betydelse, hur kan Du tro något annat :shock: :shock:

Eftersom det är fyra parallella trådar som gått av mellan härvorna kan den antagligen lagas, men måste isoleras på ett adekvat sätt. Mitt bestämda råd är att inte försöka. Det är dödsfarligt att göra fel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5815
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Lindad motor,

Inlägg av rvl »

Elscooter, så rotor och stator har ombytta roller jämfört med en "vanlig motor"?
Gissar den svarta är mittpunkt i Y-koppling.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lindad motor,

Inlägg av danei »

Nej, inte ombytta roller, möjligen ombytta positioner beroende på hur man ser det.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lindad motor,

Inlägg av pi314 »

Lite allmänt om BLDC-motorer
BLDC = BrushLess DC motor.
Man brukar skilja mellan ontrunner och inrunners. Den här är en outrunner. Permanentmagneterna sitter i hjulet, som snurrar och lindningarna är innanför och fasta, dvs. roterar inte.

Den här motorn tror jag är 27N30P. Det är 27 lindningar och 30 permanentmagneter.

Det är en lite ovanlig konfiguration. Den används här för att få lågt varvtal och högt vridmoment. Med direktdrift, dvs. ingen utväxling mellan motor och hjul.

Här är en lite enklare motor, med nio lindningar där man kan se hur lindningarna typiskt är ihopkopplade.

Ut kommer normalt tre trådar. BLDC-motorer är normalt 3-fas-motorer. Elektroniken som styr motorn gör om DC från batteriet till 3-fas AC.

Här är en ganska ambitiös beskrivning som visar hur man lindar om en BLDC-motor.
https://www.instructables.com/Rewinding ... ess-Motor/

Här är någon som gått igenom en motor som kan vara identisk med den som TS har.
https://natlandsmyr.com/2021/12/27/elec ... motor.html

/Pi
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Lindad motor,

Inlägg av danei »

27 lindningar är det inte. Det är 27poler, med tre lindningar. En per fas, det kallas likströmsmotor, men är en trefas synkronmotor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lindad motor,

Inlägg av mrfrenzy »

Det skulle kunna vara exempelvis en 500W motor som inte klarade kvalitetskontrollen, kortslutning mellan lindningsvarv så den fungerade inte.
Då klippte fabriken av några trådar tills kortslutningen försvann och sedan går det sälja som en 200W motor.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Lindad motor,

Inlägg av pi314 »

danei skrev: 7 februari 2024, 22:51:49 27 lindningar är det inte. Det är 27poler, med tre lindningar. En per fas, det kallas likströmsmotor, men är en trefas synkronmotor.
Om man bara säger "poler" om BLDC-motorer så refererar det normalt till antal magneter. Om man vill vara tydlig är det bäst att skriva ut. T.ex.
– Rotorns magnetpoler (eng. poles)
– Statorns poler (eng. slots)

"Lindning" används både för lindningen av en pol och för vad som ansluts till en fas.

På engelska finns en väletablerad terminologi för BLDC-motorer. Det framgår t.ex. här.
Brushless permanent magnet motor design / Duane Hanselman.— 2nd ed.
ISBN 1-881855-15-5
Jag vet inte om BLDC-terminologin är lika väl etablerad på svenska som den är på engelska? I varje fall här (på EF) har jag stött på exempel som tyder på att en del tar med sig ett gammalt språkbruk till BLDC på ett sätt som kan skapa oklarheter. Kommutering är ett exempel på ett område där skillnaden mellan andra motortyper och BLDC-motorer är stor. I BLDC-motorn är kommuteringen elektronisk och sköts typiskt med en brygga med sex FETar av något slag. Med PWM via FETarna skapas "rätt" vridmoment och rätt fasläge vid varje läge på rotorn, anpassat till rotorns position och önskat varvtal.

Har sett att SeniorLemuren lindat om äldre motorer. Kanske vet han något om omlindning av BLDC? Om det skulle vara aktuellt.

mrfrenzy:
Det skulle kunna förklara varför det ser ut som det gör. Jag har sett några BLDC-motorer, men aldrig stött på det fenomenet. Jag har dock aldrig tittat närmare på el-scootrar. Har mest sett uthyrda dito slängda lite överallt i 08-området.

/Pi
Skriv svar