Privatflygplan och deras motorer
Re: Privatflygplan och deras motorer
Jag tror jag gav 35000 för två "factory rebuilt magnetos" inkl högspänningskablage. Jag hade ingen core men det hade gjort ett par tusen spänn billigare. Det verkar som alla delar från USA inom flyget har gått upp rejält sista två åren...
Re: Privatflygplan och deras motorer
Det var ju ganska måttligt ändå.
Jag hade tippat på det dubbla.
Jag hade tippat på det dubbla.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Det borde finnas flera varianter av flygmotorer som går på diesel?
Enligt ett tidigare inlägg har Janson1 jobbat med en flygkonverterad modern Mercedes bildiesel. De motorerna verkar ha common rail med elektronisk styrning av insprutningsventilerna enligt vad jag hittat på Google.
Enligt ett tidigare inlägg har Janson1 jobbat med en flygkonverterad modern Mercedes bildiesel. De motorerna verkar ha common rail med elektronisk styrning av insprutningsventilerna enligt vad jag hittat på Google.
Re: Privatflygplan och deras motorer
Ja,inprutningssystemen är helt mekaniska på Lycoming och Continentals flygmotorer, Dom är till och med så mekaniska att om man glömmer blandningsreglaget på så svämmar motorn över om den inte är igång... Dessa system skulle ALDRIG gå att ha på en bil!
Sen finns det några dieselmotorer som är moderna. Förutom Thielert så finns det en snarlik AustroEngine. En tysk stjärnmotor som skulle funka på diesel (jetA1) jag tror den hette Zorce eller nåt sånt, kan inte hitta den på nätet. Sen finns det en SMA diesel som är certifierad men har aldrig sett någon på riktigt. Vi kallar dom för dieselmotorer men dom måste kunna köras på JetA1 som är ett jetbränsle som finns på fler och fler flygplatser.
Sen finns det några dieselmotorer som är moderna. Förutom Thielert så finns det en snarlik AustroEngine. En tysk stjärnmotor som skulle funka på diesel (jetA1) jag tror den hette Zorce eller nåt sånt, kan inte hitta den på nätet. Sen finns det en SMA diesel som är certifierad men har aldrig sett någon på riktigt. Vi kallar dom för dieselmotorer men dom måste kunna köras på JetA1 som är ett jetbränsle som finns på fler och fler flygplatser.
Re: Privatflygplan och deras motorer
När jag var grabb startade och landade det besprutningsplan på skogen en bit utanför staden.
Det påstods att dessa var dieslar med stjärnmotor.
Undrar vad det kan ha varit för modell?
Det påstods att dessa var dieslar med stjärnmotor.
Undrar vad det kan ha varit för modell?
-
- Inlägg: 866
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Privatflygplan och deras motorer
Innan man använde AlNICo-magneter och keramiska magneter i högtalare användes Kromstål, Koboltstål och Wolframstål för högtalarmagneter. Neodym-magneter och Samarium-Koboltmagneter är bara ca 40 år gamla.