Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Inlägg av danielr112 »

Hur skyddar ni dem?
Ja det finns kapslade delar men i detta fallet är det t ex utomhus APs som bara har en gummistos som man lägger kabeln igenom och det räcker inte. När man matar dessa med POE så tyvärr... verkar dom ärja sönder efter något år.

Jag har använt elektronikskydsspray och det funkar väl men inte i längden.

Vaselin? Vad eller hur gör ni?
Akai
Inlägg: 1362
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Inlägg av Akai »

Jo det där känner jag igen. Har också haft enheter som matats med POE där pinnarna i kontakten ärjat upp.

Ja, funderade på det där jag också, finns ju "fett" för kontaktdon, det kanske kan fungera.

Skarvar har jag sett med förskruvning/gummitätning, så det finns.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Inlägg av mrfrenzy »

Vilka accesspunkter är det du har problem med korrosion i?

Jag har monterat många Ubiquiti utomhusenheter under minst 10 år och inte haft ett enda problem.

Några viktiga faktorer som antagligen hjälper:
Använd skärmade kontakter av bra kvalitet med rätt sorts guldplätering (Jag brukar använda EZ-RJ45 eller UISP-Connector-SHD)
Använd skärmad utomhuskabel av bra kvalitet

Värmen inuti den lilla luckan där kontakten sitter hjälper till att hålla bort fukt, och eventuell kondens rinner ut i botten.
Skärmen i kabeln skyddar dels mot ESD (krav för att garantin ska gälla), dels leder den bort potentialskillnader och krypströmmar som alstras vilket är en stor faktor för korrosion.
Utomhuskabeln minskar förmodligen risken för att luft tar sig igenom kabeln inifrån
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Inlägg av danielr112 »

mrfrenzy: Det är precis Unifi. 2 av dem har elektriker monterat kablarna så vi hade inte mycket att säga till om men misstänker att dom inte var så bra. Det har alltid varit kablarnas kontakter som ärjat på 2 pinnar.

En testade jag själv hemma för att se.
Sedan har jag såklart haft ett par kameror som jag satte upp tidigare som ärjade men där dog kontakten i kameran då jag har rätt kablar :)

Så även om man sätter rätt kontakter finns det många utomhuskameror som tyvärr inte är så tåliga så hade gärna fyllt kontakten med något skyddande

Menar du att det är potentialskillnaden som är problemet? För unifi själva har väl ingen shielded i sina aps eller hmm har inte kollat deras utomhusenheter.

Bra punkter där.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Inlägg av mrfrenzy »

De flesta elektriker har tyvärr ingen kunskap om nätverkskablar och anslutningar mer än det som de fått lära sig på "utbildning" hos grossisten om hur man monterar designuttag inomhus. Sannolikt har elektrikern inte gjort ett bra jobb. På ett ställe hade en elektriker köpt nätverkskabel av kopparöverdragen aluminium... det är verkligen inte optimalt för PoE och utomhusbruk.

Alla Ubiquitis enheter för utomhusbruk har skärmad kontakt och MÅSTE användas med skärmad kabel, det laddar ur potentialskillnad som uppstår över tid från vind som blåser på den samt urladdningar i atmosfären. Om du kikar på PoE-injektorn som medföljer har den alltid skärmad kontakt och jordad stickpropp.
Har man inte blir det till slut tusentals volt potentialskillnad och överslag någonstans genom antenn-radio-nätverkskort-switch-jord.

De flesta kameror av bra kvalitet skickar med en vattentät kontakt med förskruvning IP66. Förutom att använda den brukar jag också sätta kontakten antingen i "monteringslådan" som tillhör kameran eller en dosa bredvid (mest av estetiska skäl, men det dubblar ju ip-klassningen). Inte heller haft några som fått problem där av över 50 kameror monterade.
Det brukar se ut såhär:
kontakt IP-kamera.png
Uttaget längst ned till höger kommer på en ingjuten kabel ut från kameran. Sen trär man bussningen runt sin kabel och sticker kontakten genom hylsan och drar åt.
Det är silikonliknande material både på O-ringen och bussningen.

Ska man tillverka egna enheter eller reparera något så finns delarna att köpa löst:
https://www.ebay.co.uk/itm/284619633705
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Skydda RJ45 kontakter i utsatta områden

Inlägg av danielr112 »

Frågan består om det finns något som man kan smörja med för att skydda? Detär tyvärr inte alla system som har bra kontakter från början med skydd så tänker för dem.

Som sagt Vaselin eller annat?
Skriv svar