Mjukvara för att splitta upp en lång youtube/ljudfil i enskilda låtar

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33840
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Mjukvara för att splitta upp en lång youtube/ljudfil i enskilda låtar

Inlägg av Glenn »

Ja, jag skulle vilja ha nåt automatiskt sätt att splitta upp en lång sampling av tex en vinylskiva i enskilda låtar.

Dels har jag vinylskivor jag samplat själv en gång i tiden, men just nu är det mer youtube jag vill splitta,
dels publicerar en del artister hela skivor som en lång "video", ofta med "kapitelindex" så alla låtar finns med tid och namn.

Jaha, men varför köper du inte skivan då din snåle jävel säger nån ? ..Det är inte alltid så lätt, skivan kanske inte går att köpa längre,
eller så finns den inte, tex denna:



Typexempel, snyggt indexerad och allt, men det är en skiva som inte existerar, det är ett fan som samlat ihop diverse udda demoversioner och liknande
och satt ihop dom till ett "album" på youtube, som är hur bra som helst, men jag vill ju ha låtarna en och en så jag kan köra dom i bilen..

..Tänkte mest på nån gratis mjukvara då, lite manuellt klippande är väl okej men helst om det går att automatisera.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Mjukvara för att splitta upp en lång youtube/ljudfil i enskilda låtar

Inlägg av TomasL »

För rena ljudfiler använder jag Audacity, den kan göra det automatiskt om det finns pauser mellan låtarna.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mjukvara för att splitta upp en lång youtube/ljudfil i enskilda låtar

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag använder WavePad
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1879
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Mjukvara för att splitta upp en lång youtube/ljudfil i enskilda låtar

Inlägg av carpelux »

Jag använder Vinylstudio. Kostar ett par kronor men funkar bra tycker jag,

https://www.alpinesoft.co.uk/VinylStudi ... shots.aspx
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33840
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mjukvara för att splitta upp en lång youtube/ljudfil i enskilda låtar

Inlägg av Glenn »

Jag fick ju ett väldigt bra tips i PM från nån som kanske vill vara anonym ?

yt-dlp (som jag dessutom redan hade installerat då den används av diverse annat) kan göra detta automagiskt med optionen "--split-chapters".

Det gjorde det ju väldigt enkelt på dom som lagt in låtarna som chapters, vilket är de flesta.

Tyvärr hjälper det inte exempelvis här, där den som laddat upp klippet inte gjort chapters vid uppladndingen, utan i ett löst inlägg senare.



Frågan är hur man gör då.


..Notera f.ö att skivans upphovsman själv (eller upphovskvinna), Ellen Shipley tackar den som la upp skivan för att han gjorde det i en klistrad kommentar :) ..En viss skillnad från artister som gör DMCA takedowns..


..Och för den som inte känner till Ellen Shipley, lyssna gärna på hur hon tänkte att "i come undone" (låt 4, 12:41) skulle låta, sen som sedan Jennifer Rush spelade in och blev en hit (förvisso också mycket bra.)
Skriv svar