Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
liggisten
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 juli 2020, 10:23:51

Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Inlägg av liggisten »

Hej alla!
Jag har en radio av enklare modell som är nät-ansluten, dvs 230V, som surrar med rätt stöddig volym även när volymen är på min och radiostationen är tyst.
Med max volym så hörs radion lite högre än surret, men inte mycket..

Jag har ju pluggat till elektriker, så egentligen borde jag nog kunna sånthär, men jag är lite ringrostig om man säger så.. :P

Min misstanke var att det troligen är nätfrekvensen eller övertoner till den som läcker över i lågspännings-delen, förstärkaren osv, alternativt nåt jordfel.
Så jag öppnade lådan och hittade mest luft, ett simplare sorts kretskort med några ic-chip, motstånd osv men inget verkade galet, förutom en kondensator med aningen svullen topp-platta.
Unden kondensatorn hittade jag en brun torr och stelnad stalagmit på kretskortet där den legat nedfälld, men inte mer än en droppe eller så och den låg halvägs "upp" på kondensator-cylindern.
Kondensatorn är inte pytteliten, kanske 10mm diameter och 25mm hög, och sitter precis efter transformator-spolen.

Jag försökte mäta kondensatorn utan att löda loss den från kretsen och fick då en rätt stor variation på kapacitansen.


Felet har visst uppstått och har inte varit där från början och jag hittar ju inget annat fel på apparaten..
Men jag har ju aldrig pysslat med radio eller ljud i allmänhet så det känns som att jag mest killgissar för mig själv.. :/


Så mina frågor:
1:
Borde jag kunna mäta kondensatorn i en spänningslös krets? (givet såklart att den är hel!)

2:
Det känns ju rimligt att kondensatorn sitter där som filter, men om den e bränd så borde väl radion inte funka alls?


Som reservplan har jag kokat ihop en idé; att använda en USB-kabel med en gammal mobil-laddare samt en diod (zener om minnet inte sviker) för att minska USB-5V till under 4.5V och driva den igenom batteri-terminalerna (3st 1.5V AA).
3:
Är min reservplan kaikobananas eller skulle det funka?
Radion surrar ju inte på batteri-drift.. ;)

Tack och bock för din tid!
Mvh
Liggisten
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Inlägg av malman »

1. Nej tyvärr riskerar div övriga inkopplade saker påverka mätningen… se till att minst ett ben är fritt… men i detta fall lär ju kondensatorn vara kass så nja du kommer inte få något vettigt resultat av den mätningen…

2. Jo det låter som det skulle vara en glättningskondensator… borde iofs finnas en diod eller brygga med där mellan trafo och kondensator… sen beror det på hur kondensatorn gått sönder… i detta fall kan man misstänka att den förlorat det mesta av sin kapacitans (förmåga att lagra laddning) så den kommer inte jämna ut den likriktade växelspänningen särskillt bra, varpå allt efter det upplever en mkt oren likspänning => brum…. Alternativet hade varit att den blivit kortsluten, å då hade inget funkat…. Noll spänning ut… överström i trafon… ev säkring brunnen, eller brunnen trafo eller diod.

3. Byt kondensatorn skall du se att det löser problemet… stöds av iaktagelsen att den går fint på batteri…

Kondensatorn borde ha märkning med antal uF och V. Är nog inte så knussligt… bara den tål spänningen i den punkten…. Skall vi gissa på 470uF 16v kanske.. :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Malman var före och svarade som jag i stort sett. Alltså, lyssna på två kloka elektronikhjärnor!

Det sitter en transformator som transformerar 230V till, vad det nu kan vara 12V … 24V. Därefter en likriktare som gör om växelspänning till (nästan) likspänning och följs av en filterkondensator, den du uppenbarligen grubblar över.

Du kan inte mäta kondingen ”in circuit”, eller rättare få några vettiga värden, så ska du mäta får du löda bort den. Men har du väl lött bort den skaffar du en ny fräsch med samma värde och löder dit. Du nämnde att den kändes svullen, det antyder bekymmer.

Det kan vara så att elektrolyt läckt ut ur kondingen vilket lett till tappad kapacitans och sämre filterförmåga och det som borde vara en snygg likspänning plötsligt är en pulserad likspänning.

Alltså byt konding som ett första steg. Har du schema till radion är det ett STORT plus. Googla runt och se du hittar.


PS. Tycker man borde kunna driva en radio för batteridrift, 3x1.5V med 5V in direkt. Annars sätter man en diod i serie med matningen.
liggisten
Inlägg: 7
Blev medlem: 14 juli 2020, 10:23:51

Re: Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Inlägg av liggisten »

Då är det ju solklart, byt kondensatorn!
..ska bara hitta i en lämplig ersättare först, som eventuellt bor i sortimentlådan i källaren, så det kanske inte blir klart i år.. :)

Tusen tack till er elektronikhjärnor för ert stöd, känns ju alltid så mycket lättare när någon håller en i handen. :D

Mvh
Liggisten
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Inlägg av Nerre »

Reservplanen borde kunna funka också. Jag är rätt säker på att det inte finns så mycket i den där som inte tål 5 V istället för 4,5 V, men lite bilder på grejerna skulle antagligen kunna reda ut det.

Jag skulle nog nästan kunna gissa att vid nätdrift går den på 6 V.

Om den verkligen inte klarar 5 V så sitter det antagligen en spänningsregulator efter likriktaren, så då kanske man kan stoppa in 5 V före spänningsregulatorn.

(Jag har själv byggt om en handfull batteridrivna "julbelysningar" som jag just satt USB-sladdar på istället för de tre R6-batterierna. Dock är min modifiering att tillverka "batteri-ersättare" av rundstav och skruvar.)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Försöker laga en surrande nät-ansluten radio

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ta rätt på värdet på elektrolyten, släng ut en trevare i Komponentakuten (tråd på Köp/Sälj) så kan det nog finnas någon som, mot porto, kan skicka en ny och fräsch till dig.
Jag är några hundra mil bort från min samling för att hjälpa.
Skriv svar