Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Glycol79 »

Jag tänkte bygga mig en fläkt att sätta i en av takluckorna på husbilen. Denna tänkte jag knåpa ihop en styrning till och det är viktigt att den blir så tyst som möjligt. Altså inga störande frekvenser som stör radio osv. och inget pwm-vinande i motorn.
Tänkte först bygga något av någon form av Arduino då jag har en massa liggandes, men sen blev jag osäker på styrningen. Vill inte störa andra i onödan.
Grannen har en köpelösning. Kostar flera tusen för den plastiga fläkten som skramlar när han kör, samt den stör ut båda bilradion och marksänd tv.
Tänkte därför att det inte borde vara så svårt att konstruera något eget som håller betydligt högre kvalité.
Skall drivas av 12 VDC och vara så strömsnålt det kan bli.
Testade lite med en kylfläkt från en bil och en motorkontroller för RC bilar med borstad motor. Det gick att köra under 1 Amp och få bra luftflöde och låg volym från propellern. Alldeles för låg pwm dock så det tjöt i motorn.

Tar gärna emot tips på hur jag löser detta på ett bra sätt.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Mindmapper »

En av de vanligaste lösningarna är att bygga en PWM-styrning med 555. Finns massor med beskrivningar.
Finns även att köpa.
https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... ed-dimmer/
FormerMazda
Inlägg: 6085
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av FormerMazda »

Jag byggde detta för längesen av en kylfläkt från biltema, en arduino och en FET.
På alla vis utom ett funkade det bra, ljudlöst i princip, flyttade mycket luft, låg bygghöjd.
Problemet var att det letade in sig störningar i husvagnens 12V och störde ut en massa prylar för mig. Så man måste nog bygga nåt filter för att slippa det.

Så att bygga en PWM-styrning som jobbar med hög frekvens är inte så svårt, men störningar måste filtreras bort.
Särskilt på moderna husvagnar/bilar kan jag tänka.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Glycol79 »

FormerMazda jag provade med samma lösning för några år sedan på husvagnen jag hade då. Fick samma problem som du. Försökte få bort störningarna genom att skärma all elektronik och montera direkt på fläktmotorn. Provade att köra på separat batteri och blev då av med störningarna i elsystemet men störde fortfarande radion.
Fick en idé igår när ungarna lekte med en radiostyrd bil av billig typ. Den har steglös fartreglering och borstad motor helt fri från elektroniska oljud.
Testade att hålla den uppe vid takluckan i husbilen och gasa och den påverkade inget negativ. Kan lägga den bredvid tv-antennen på taket utan problem.
Det sitter tre stycken keramiska kondingar på motorn för avstörning.
Kanske skulle provat samma på biltema fläkten. Hur räknar man ut vilka värde man skall testa med? Har inte så mycket data på fläkten mer än 12V, Max 6,5 A.
Jag kommer aldrig köra den på max pga oljudet som blir då.

Andra alternativ kanske blir en BLDC motor och propeller av något slag, om det är lättare att få till.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Mindmapper »

Det är 2 olika typer av störningar du får. De som sprids via luften och de som sprids i kabeln.
Med en radiostyrd bil har du eliminerat de ledningsbundna störningarna. Bilen är avstörd för att klara CE märkning.
Att du bygger in en sådan anläggning i bilen garanterar ej att du inte får problem med den.

I en datorstyrd lösning har du två störningskällor. Du har en klocka till MCU. Denna klocka sprider störningar. Den andra källan är styrningen av motorn som slår till/från (pwm) med hög hastighet. Dess högre frekvens dess mer störning.

En 555 som använder en relativt låg hastighet på pwm har chansen att sprida mindre störningar än en MCU lösning. Med en 555 lösning är det enkelt att gå in och ändra hastigheten på pwm. Det borde inte heller vara något större problem att störa av en lösning med 555. En motor med låg strömförbrukning är naturligtvis bättre.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av mrfrenzy »

Här är en väldigt bra video som visar ett exempel på en aliexpress switchomvandlare som alstrar en massa störningar i fordonselektroniken, de mäter och testar olika sätt att minimera störningarna tills det kommer ned till acceptabla nivåer.
Det diskuteras vilka parametrar som är viktigt att tänka på när man gör den typen av kretsar.



Lägg upp ditt schema och ett foto på kretskortet du använder så kanske vi kan ge lite mer direkta tips.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Glycol79 »

Nu var det länge sedan jag startade denna tråden och jag hann aldrig göra färdigt det jag skulle innan vi körde mot Italien för att där hamna i världens oväder som ledde till andra problem med bilen än fläktar. Väl hemma så pallade inte mitt hjärta mer tydligen. Men på något sätt så är både bilen och jag igång igen. Men det var långt tid borta från datorn.
Jag löste fläktproblemet tillfälligt genom att ta fläktdelen från en bordsfläkt samt 3D-printa ett fäste för denna som passade i takluckan. Motorn hade tre hastigheter, olika lindningar var det ingen elektronik alls. Denna körde jag på invertern och trots förlusterna i den så drog det mindre ström än vad jag lyckades få ner min andra lösning till.
Den blev väldigt tystgående också, och flyttade mycket luft på högsta läget.
Har sedan dess provat en del av de färdiga lösningar som finns till husbilar och de låter alla ganska mycket. Låter som lågfrekvent PWM då det mer tickar än tjuter i motorn.

Det känns dock inte rätt att behöva inverter bara för en fläkt, eller att ha 230v upp tlll takluckan. Så nu när jag har nya tackluckor så får jag börja fundera igen.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Hobbyisten »

Jisses, 6.5 A för en fläkt :shock: Det beror väl på den låga spänningen antar jag.
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Gimbal »

En ide kan vara en PC-fläkt och en manuell styrning, ex. https://www.inet.se/produkt/5320260/noc ... kontroller
Sen en passande pc-fläkt, det kan bli riktigt tyst, men trycket går givetvis inte att jämföra med en kylarfläkt till en bil.

Sen en brasklapp, fläktkontrollen är specad för 12V, och batteriet kan förstås ligga några volt högre än så.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av Icecap »

Det ska väl inte vara ett problem att skapa en ganska störningsfri reglering.

Grejen är att PWM genererar ganska brutala pulser - men de måste då ha mer "lugna" flanker så att störningar dämpas.

Om vi tänker den "vanliga" transistor-utgång ska den såklart gå till fläktens negative ledning medan den positiva ledning går till VDD.
Den negativa ledning vill då stråla ut skit i mängder - men om man har en induktans direkt vid transistorn och direkt efter en kondensator mellan fläktens ledningar har man kommit en bra bit.

Om fläkten är av borstat typ ger det i sig störningar, igen är det induktanser och kondingar som gäller.
nifelheim
Den första
Inlägg: 2329
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Bygga styrning till takfläkt i husbilen

Inlägg av nifelheim »

titta också på "ström loopen" med hög di/dt, rent fysiskt.
separata tvinnade kablar, flytta switch transistorn nära förbrukaren osv
Skriv svar