Beteckningar på modell-elmotorer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Beteckningar på modell-elmotorer

Inlägg av Kockums »

Håller på och bygger en lite större modellbil med min systerson.
Vi ska en typ 540 elmotor på den.

Men det verkar vara en ren djungel detta med beteckningar på motorerna, KV och Turns.
Blir bara förvirrad av detta, verka inte säga ett dyft om själva styrkan utan mer om hur mycket det varvar per volt.
Har jag missförstått nåt? Man behöver kanske väga in uppgiven strömstyrka också för att kunna jämföra.

Det hade ju varit roligt att förstå lite på mer på djupet. Är det nån som har erfarenhet av detta?
Hur väljer man "rätt" motor, hur ska man tänka?

Vi har en billig(utan markeringar) borstad 540 elmotor idag att testa med, men tänkte att det skulle bli en lite bättre borstlös sen.
Kontrollern stödjer nämligen båda motortyperna om jag förstått saken rätt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Beteckningar på modell-elmotorer

Inlägg av pi314 »

Kockums:

Jag håller med dig om att det är lite rörigt. Jag kan inte minnas att jag sett någon bra sammanställning som täcker allt.
Jag tror inte att jag rakt upp och ner kan täcka allt, men jag gör ett försök att sammanställa det som jag bedömer är dom viktigaste fakta. Med fokus på borstlösa motorer och med fokus på dom viktigaste parametrarna.
Olika tillverkare är olika bra på att dela med sig av parametrarna för en motor. En som jag betraktar som seriös är Scorpion. Jag utgår från en motor som dom tillverkar, En Scorpion HK5-5024-535kv.
Här finns specen för den.
https://www.scorpionsystem.com/catalog/ ... _535_6x36/
Mekanisk ritning med mått specificerade.
https://www.scorpionsystem.com/files/i4 ... ension.pdf

Jag går igenom "nyckeltalen" i specen inklusive dom som kanske inte är uppenbart vad dom betyder.

KV-talet
Anger varv per volt. Här 535 RPM/Volt

Kontinuerlig ström
Max ström som kan köras kontinuerligt. Här 130 ampere.

Toppström
Brukar anges hur länge man kan köra denna ström. Här 280 ampere i max 2 sekunder.

Kontinuerlig effekt
Effekt som motorn klarar kontinuerligt. Här 5772 watt. Det är lite mindre än 50,4 volt x 130 ampere.

Toppeffekt
Maximal effekt som motorn klarar. Max tid brukar anges. Här 11500 Watt under 2 sekunder.

Max spänning
Anges ofta i antal seriekopplade litiumceller. Här 12S, vilket betyder 12 x 4,2 = 50,4 volt max och 12 x 3,7 = 44,4 volt nominellt.

Dom här uppgifterna kan jag försöka kommentera lite vidare i ett separat inlägg, om du vill.

Antal statorarmar: 12
Antal poler: 10
Antal varv per arm: 5
Diameter på tråden i lindningarna: 1,6 mm

Max varvtal (finns på översiktsidan): 27000 RPM. 50,4 volt x 535 KV = 26964 RPM.

Tyvärr är det få tillverkare och säljare som ger så här komplett information. Tillverkare vet ofta, så dom kan man fråga. Det kan vara svårt att hitta tillverkaren till "no-name"-produkter.

Outrunners och inrunners
Outrunners är nog vanligast. Armarna med lindningarna är fasta och sitter innerst. Utanpå sitter en roterande cylinder. Permanentmagneterna är fästa på insidan av den roterande cylinern, som är förbunden med motoraxeln.
I inrunners sitter magneterna innerst och kan rotera och lindningarna är fasta och sitter utanför.

Bil, båt, flygplan eller helikopter?
Motorer klassas ofta efter användning. Kraven är olika och förutsättningarna för t.ex. kylning varierar en hel del. I en båt kan man kyla med vatten. I ett flygplan och en helikopter har man en "naturlig" fläkt. I en bil kanske men behöver en fläkt? Kanske både till motor och till motorstyrningen. Som ofta kallas ESC (electronic speed controller).

ESC
En BLDC (borstlös likström) -motor styrs av en ESC, en elektronisk varvtalsregulator. Om du vill kan jag skriva lite mer om hur dom fungerar och behöver konfigureras i ett separat inlägg.

/Pi
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Beteckningar på modell-elmotorer

Inlägg av pi314 »

Lite kort om hur man väljer motor
Vilken effekt behövs? Beror på vilka prestanda man vill ha.
Vilket varvtal vill man ha? Beror bl.a. på vilken utväxling man ska ha för att få önskade prestanda.
Vilket batteri ska man köra med? T.ex. 3S, 2200 mAh, max belastning 20C definierar:
– Spänningen är 3S, dvs 12,6 volt när batteriet är fulladdat.
– Kapaciteten är 2,2 Ah. Då kan man räkna ut batteritiden, om man vet medelbelastningen.
– 20C gör att man max får ta 20 x 2,2 = 44 ampere från batteriet.

Sambandet mellan varvtal och hastighet är lätt att beräkna, men vilken effekt som behövs för att få önskad acceleration och topphastighet är lite svårare. Om man vet vikten på "fordonet" och vilka prestanda man vill ha, så är det inte så svårt.

/Pi
Skriv svar