Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 842
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av alexanderson »

pi314 skrev: 15 december 2023, 17:07:43 rikkitikkitavi:
>
Bra att du förde in tillskott här!
Jag har sedan mer än 20 år sett det som en självklarhet att tillskott, nästan till varje pris, ska undvikas.
Värmepumpar är en tickande bomb.
Om miljontals fastigheter i landet, villafastigheter och andra, har en VP-baserad uppvärmningslösning som är dimensionerad för tillskott så kan det utlösa bomben.
/Pi
Dygnets lägsta (och månadens lägsta) temperatur inträffar så gott som alltid nattetid.
Alltså sätt igång 1-3 kakelugnar(beroende på husets storlek) när du går och lägger dig, precis som man gjorde för 100 år sedan.
Dimensionera värmepumpen så att detta händer 10 gånger under ett normalår. Vedmängden du behöver ha i beredskap är inte så stor. Inte heller behöver huvudsäkringen vara särskilt stor.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av pi314 »

alexanderson:

Det finns flera skäl till att önska att alla har den möjligheten.
Utöver det du skriver om kan det också bli ett tekniskt fel eller ett längre elavbrott. Då kan det vara fint att slippa frysa.

Skulle man råka vara borta när dom låga temperaturerna inträffar så är det ingen katastrof. Allt som händer är att temperaturen inne sjunker lite. Kanske några grader?

Någon m3 ved kan man väl stoppa undan någonstans?

Om en m3 väger ca 400 kg och kan avge ca 1600 kWh till en eldstad med 70% verkningsgrad, så räcker 1120 kWh värme troligen till att hålla huset varmt ett tag. Kanske någon vecka, tills man får skaffa mer ved?

Enligt den ringa statistik som finns (bl.a. från Wikipedia) värms 20-25% av alla villor i Sverige med ved som huvudsaklig värmekälla. Det är väl troligen betydligt fler än så som har någon möjlighet att elda?

Ett annat sätt att använda en eldstad kan vara att elda ett par gånger i veckan. Beroende på hus, skorsten m.m., kan det vara tillräckligt för att höja temperaturen inne någon grad. Så att man kan sänka VPns temperatur en grad och ändå ha samma temperatur inne. När man sänker VP en grad minskar elförbrukningen från den med betydligt mer än 5%, eftersom COP ökar då.

Tack för den svenska skogen! :tumupp:

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av rikkitikkitavi »

pi314 skrev: 15 december 2023, 18:24:40 Vad, exakt, får dig att tro det?

/Pi
Du skrev inget om det men jag kanske missade det?
Poängen är att investera i en dyrare lösning måste den ökade besparingen ävem täcka alternativkostnaden
Att ha pengarna på konto utan ränta är oekonomiskt.

För övrigt är jag tveksam om elnätet och värmepumpar. Ialla fall om man utgår från att vi inte hade haft en massa vindkraft som kommer sluta producera när det är svinkallt och framför allr undviker ersätta mer planerbar prod med vindkraft. Och vi inte kan importera el.

Värmepumparna är dimensionerade med att använda eltillskott ibland och då med intermittens. Att deras installerade effekt är så hög är för att värmepumpen skall kunna hålla huset varmt vid kompressorbrak
Och om man har mängdduschare. I takt med att äldre VP byts ut minskar hela tiden eltillskottsbrhovet

Typiskt kanske VP behöver 2-3kWh/h stöttning.

Multiplicera det med upp emot en halv miljon eller så så säg 1GW totalt.

Det kan iofs vara mycket när vindkraften är nere på procent under en kall vintervecka.

Vi förbrukar allt mindre el på uppvärmning.

Det betyder inte att det är onödigt att dimensionera bort eltillskottet utan som jag skrev finns det många parameterar att väga in. Det finns alltid en ekonomi


Och som jag skrev är det så att ju större värmebehov så är det troligare att "överdimensioneringen" är lönsam om man inte får tröskelkostnader, ofta då utbyte av fungerande men otillräckliga delar i värmesystemet.

Jag tänker kanske då på ex gamla enledarelement osv. Man kan ju byta ut mot lågtemperaturkonvektorer, finns det möjlighet kan man lägga ner värmeslingor (något jag övervägt inför golvbytet på BV är att fräsa spår i plattan och gjuta in). Det har vi ju pååekat gällande den aktuella VP.

Väldigt mycket har ju potential att bli lönsamt om man väger det mot eltillskott. Att bättra på COP kräver djupare kalkyler.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av rikkitikkitavi »

Vi kanske skall splitta tråden för övrigt.

en som handlar om ursprungmiga och en som.handlar om dimensionering av värmesystem?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av pi314 »

>Du skrev inget om det men jag kanske missade det?
Varför hitta på något godtyckligt, när jag inte har skrivit någonting alls om detta?

>Poängen är att investera i en dyrare lösning måste den ökade besparingen ävem täcka alternativkostnaden
Måste? Det finns många tänkbara bevekelsegrunder för varför man väljer ett visst alternativ. Eftersom jag inte presenterat någon kalkyl här så vet du inte vad den innehåller. Mot den bakgrunden förstår jag inte varför du ska hålla på och gissa om något som du inte vet något om.

>Att ha pengarna på konto utan ränta är oekonomiskt.
Och? Vad har det med uppvärmning att göra?

>För övrigt är jag tveksam om elnätet och värmepumpar. Ialla fall om man utgår från att vi inte hade haft en massa vindkraft som kommer sluta producera när det är svinkallt och framför allr undviker ersätta mer planerbar prod med vindkraft. Och vi inte kan importera el.
När det var "svinkallt", under veckorna 47 och 48, levererade vindkraften 1118 + 716 GWh. Det blir en medeleffekt under dom två veckorna på 5,45 GW. Att genomgående uttrycka motvilja mot vindkraft, är det inte ungefär samma som dom som alltid uttrycker motvilja mot mobilmaster?

>Värmepumparna är dimensionerade med att använda eltillskott ibland och då med intermittens. Att deras installerade effekt är så hög är för att värmepumpen skall kunna hålla huset varmt vid kompressorbrak
Och om man har mängdduschare. I takt med att äldre VP byts ut minskar hela tiden eltillskottsbrhovet

Oftast är det ju leverantören/installatören som dimensionerar, inte tillverkarna. Ett viktigt krav för leverantören är ofta att klämma fram den billigaste offerten. Det levereras fortfarande start/stopp-värmepumpar. Med sådana är det olämpligt att dimensionera med för hög effekt då det leder till ett skadligt stort antal start/stopp. Då blir det mer tillskott istället.
Jag tittade just igenom Nibes program. Jag fick intrycket att dom flesta VVVP i programmet är start/stopp. Fortfarande.
IMO borde alla VP som levereras idag vara inverterstyrda.

>Typiskt kanske VP behöver 2-3kWh/h stöttning.
Har du någon faktagrund för det påståendet? Jag hittar ingen statistik, men på t.ex. värmepumpforum är en sådan här historia inte ovanlig.
"den har gått 1293 tim med tillskott på 591 med ett genomsnitt på tillskottet på 5,1 Kw"
Det var det första jag hittade när jag sökte på "tillskott".
Vi talar väl om topplasttimmen här? En kall timme med vinterns högsta elförbrukning.
Att ett liiiitet procenttal av värmepumparna skulle behöva ett liiiitet tilskott då? Det tror jag inte.
Lägg till att tillskott kan behövas av två orsaker. För att effekten inte räcker eller för att stigartemperaturen inte räcker. Om det är det senare så stängs VP/kompressor av när elelementen ska driva upp temperaturen i stigaren till över 60°.

>Multiplicera det med upp emot en halv miljon eller så så säg 1GW totalt.
Det finns ungefär 2,5 miljoner villafastigheter i Sverige. Därutöver hyres- och bostadsrättsfastigheter. Därutöver kommersiella fastigheter. Därutöver offentliga byggnader. Dom allra flesta har i dag någon form av värmepumpslösning för uppvärmning.
Om jag multiplicerar 5 kW med 2,5 miljoner så får jag 12,5 GW. Kanske ligger sanningen någonstans däremellan. Dina siffror, både för effekt på tillskott när der är som kallast, och på antalet fastigheter som kan behöva tillskott, är jag övertygad om är alldeles för låga.
Vi talar ju trots allt om några kärnkraftsreaktorer, á minst 200 miljarder, hit eller dit.

>Det kan iofs vara mycket när vindkraften är nere på procent under en kall vintervecka.
Återigen...
Under veckorna 47 och 48, när det var riktigt kallt, levererade vindkraften 1118 + 716 GWh. Det blir en medeleffekt under dom två veckorna på 5,45 GW.
Är det konspirationsteorier om stålskogar och mobilmaster i farten?
Är du aldrig orolig för att kärnkraften är otillförlitlig när det är kallt? Förra året när det var som kallast krånglade två reaktorer. Nu när det var som kallast krånglade två reaktorer. Inte kan det väl vara så att ägarna stänger ner reaktorerna för att få upp elpriset?
Jag tror inte på det, så då är det väl helt enkelt tekniken som är otillförlitlig.

>Vi förbrukar allt mindre el på uppvärmning.
Förvisso, men enligt SCB finns 2,5 miljoner småhus med en medelförbrukning på ca 20 MWh/år. Det blir 50 TWh/år
Lägg till hyresbostäder, bostadsrättsfastigheter, kommersiella fastigheter, företagslokaler och offentliga fastigheter.
Jag har svårt att se det som försumbart.

>Det betyder inte att det är onödigt att dimensionera bort eltillskottet utan som jag skrev finns det många parameterar att väga in. Det finns alltid en ekonomi
Om vi ska sätta ekonomi som en överordnad faktor i beslutsunderlaget i alla lägen så får det några konsekvenser.
– Det går inte att motivera att bygga kärnkraft.
– Det går inte att motivera att bygga energiproduktion som kan tas till vid toppbelastning.
Listan med exempel skulle kunna göras lång. Bara med exempel om energi och elförsörjning. Ibland måste man försöka ta ett lite större grepp än att bara se på kalkylen för den enskilda företeelsen.
El för toppbelastning kan jämföras med reservhjul till bilen. Det går lika bra utan, tills den dag då det behövs...

>Och som jag skrev är det så att ju större värmebehov så är det troligare att "överdimensioneringen" är lönsam om man inte får tröskelkostnader, ofta då utbyte av fungerande men otillräckliga delar i värmesystemet.
Du tangerar vad en installatör berättade för mig. Dom flesta fel han åkte på som gällde bergvärme var för liten brunn. Antingen var den bara för liten från början, eller så var VP bytt mot en mer effektiv, så att mer värme togs från berget. Då blev nedkylningen i den för lilla brunnen så stor att VP slutade fungera.

>Jag tänker kanske då på ex gamla enledarelement osv. Man kan ju byta ut mot lågtemperaturkonvektorer, finns det möjlighet kan man lägga ner värmeslingor (något jag övervägt inför golvbytet på BV är att fräsa spår i plattan och gjuta in)
Jag tror att det finns fler alternativ som man bör överväga innan man fräser ner slingor för golvvärme i en stenplatta. Nu tänker jag på vad som är mest kostnadseffektivt... :)

>Väldigt mycket har ju potential att bli lönsamt om man väger det mot eltillskott. Att bättra på COP kräver djupare kalkyler.
Min erfarenhet är denna:
– Man kan komma till klarheter som en utomstående knappast skulle nå, genom att lära sig sitt eget hus och genom att "räkna" själv.
– Man kan göra saker som "kalkylmässigt" annars vore olönsamma, om man kan göra det mesta själv.

Jag har t.ex. gjort program (i Matlab/Octave) där jag kan beräkna hur COP, avgiven effekt och effektförbrukning varierar med T(brine) och T(stigare) för mina VP. Det svåra var att få tag på underlagsdata om VP för att kunna göra beräkningar. Ibland har jag nästan fått intrycket att tillverkarna tycker att jag är besvärlig... :twisted:
Jag har fortfarande ett antal åtgärder som jag vill/ska vidta för att höja COP.

/Pi
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du överdriver antalet fastighetet och effekten som VP förbrukar.

Empirin visar att du har fel dessutom med dina 12,5GW, det är inte i närheten, för då skulle det toppa l0ngt över 30GW.

Sveriges topplast har inte nått höjderna från förr.



Risken ligger på effektundetskott map produktion tack vare att vindkraften inte bär sina kostnader. Fake energy.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av pi314 »

Jag har tagit siffrorna från SCB, Statistiska Centralbyrån.

SCBs webbserver är tyvärr nere just nu, men dom här uppgifterna kunde jag ändå plocka fram. Dom är lite gamla, men ger ändå en bild av verkligheten.

Antalet bostadslägenheter uppgick 2022-12-31 till 5 158 699. Dessa fördelas på 2 125 269 lägenheter (41 procent) i småhus, 2 675 269 lägenheter (52 procent) i flerbostadshus, 278 546 lägenheter (5 procent) i specialbostäder samt 79 615 (2 procent) i övriga hus.

Lägg till andra typer av fastigheter, som inte är bostäder.

Statistiska Centralbyrån (SCB) tar regelbundet fram statistik över elförbrukningen i Sverige. Enligt dem är en genomsnittlig förbrukning för en villa cirka 20 000 – 25 000 kWh per år.

Menar du att SCB far med osanning?

/PI
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du har räknat ut 12,5 GW maxlast. Det är en grav överskattning. Mycket grav.

För det första har vi inte 2,5 miljoner värmepumpar med eltillskott. För det andra går inte eltillsatsen in kontinuerligt hela tiden.

De flesta kompressorer maxar ut runt 2-2,5kW i en vanlig villastorlek.

En bättre uppskattning är SVKs max behov av effekt i de rapporter som de producerar. Där är toppeffekten angiven till någonstans runt 27 GW en 20 års vinter. Jag tror vi kan säga att de är mer kunniga i området än vi två är.

Och då är effekten i storleksordningen 4-5 GW mot en normalvinter. Det inkluderar alla värmekällor på el. Inte specifikt enbart bergvärmepumpar som är underdimensionerade. Dvs även ökade effektbehov i fjärrvärmenäten, alla småhus med endast luft/luftVP osv.

Och då är effektunderskottet ca 9GW (om jag minns rätt) pga man vet att det inte prodceras vindkraft vid det tillfället. Problemet är inte värmepumparna utan vindkraften. Sverige klarade detta förr , då vi hade direktvärkande el i villorna.

Effektunderskottet inkluderar det faktum att stora förbrukare drar igång i Norra Sverige.

Det är valfritt att dimensionera upp allt till dubbla strleken och räkna på att pengarna är gratis. Men så är det inte för de flesta och att installera ett dyrt värmesystem för kanske > 100 000 i merkostnad i en villa på Bästkusten som används vart 20 år..
resten av tiden går det på dellast. Det är hus med stora värmebehov som det lönar sig på. Så det finns ett optimum där modernare hus defintivt inte har samma lönsamhetsprofil. Ergo är det dyra kWh (bara kaptialkostnaden är ränta+ avskrivning där såklart en dyrare VP kostar mer i avskrivning) i de flesta fallen.

Så enkelt är det.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av pi314 »

>Du har räknat ut 12,5 GW maxlast. Det är en grav överskattning. Mycket grav.

Du definierar inte vad du menar med "maxlast".
Under sommarmånaderna när elförbrukningen är låg ligger elförbrukningen i Sverige runt 10 GW. Ibland är den nere i 8-9 MW.
På vintern, dom dagar och dom timmar som der är som kallast kan elförbrukningen nå upp till 25 GW. Ibland t.o.m. mer.

Skillanden beror, mer än något annat, på uppvärmning.

Varför förneka fakta?

>För det första har vi inte 2,5 miljoner värmepumpar med eltillskott. För det andra går inte eltillsatsen in kontinuerligt hela tiden.

Det finns ca 1,5 miljoner värmepumpar i småhus i Sverige. Av dessa tar ungefär 500' värme från berget. Därutöver tillkommer värmepumpar i hyreshus, bostadsrättsfastigheter, kommersiella fastigheter och offentliga byggnader.
I större bostadshus och i kommersiella och offentliga byggnader används ofta större värmepumpar. Dom är inte så många, men dom har högre effekt. Kanske runt 80 kW (levererad värme) per pump, men flera sådana pumpar. Om och när det krävs tillskott, vilket det typiskt gör när det är riktigt kallt, så är effektbehovet för tillskottseffekten motsvarande mycket högre.
Tillskottet sparkar in när det är som kallast. Det är också då vi har risk för effektbrist.
I min värld dimensionerar ingen för kontinuerligt tillskott.

>De flesta kompressorer maxar ut runt 2-2,5kW i en vanlig villastorlek.
Nu hoppar du fram och tillbaka mellan olika ämnen. Vi för en diskussion om vad följden blir om en stor andel av landets värmepumpar inte klarar uppvärmningen kalla dagar och det då behövs tillskott. Då är det väl rimligen vilken temperatur värmrpumpen kan leverera i förhållande till vad som behövs och vilken effekt värmepumpen kan leverera i förhållande till vad som behövs som är det intressanta?
Ett enkelt räkneexempel.
Det är kallt ute. -15°C eller kallare. Värmepumpen klarar att leverera 8 kW och en stigartemperatur på 50°C. Det räcker ner till -5°. Vid -15° behövs 12 kW och en stigartemperatur på 65°C. Om värmepumpen kunnat jobba som värmepump så hade det "bara" behövts 4 kW tillskott. Men, om temperaturen blir för hög för värmepumpen, så att stängs den av, då behövs 12 kW tillskott. Båda fallen är vanligt förekommande. 12 kW i stället för 2,5 kW är ganska stor skillnad.
Den här texten är tagen från IVT.
[VISA]
Vår rekommendation, för att behålla full funktionalitet på din värmepump, är att sänka max 3 grader på innetemperaturen. Detta baseras på normaltemperatur 20 grader. Vår rekommendation är alltså att ha lägst 17 grader. Rekommendationen gäller alla våra produkter förutom luft/luftvärmepumpar som har en inbyggd funktion för temperaturjustering. Blockering av elpatronen kan ge följdskador på systemet och rekommenderas INTE.

Om du har luft/luftvärmepump
Tänk på att luft/luft är en kompletterande värmekälla. Särskilt när det är kallt ute behöver värmepumpen arbeta tillsammans med husets andra värmekälla som till exempel vedeldning eller element för att fungera optimalt.
Har du en luft/luftvärmepump idag i ett hus större än 90m² kan det vara en kostnadseffektiv idé att skaffa en till.
https://www.ivt.se/energispararen/sa-ka ... r-vintern/
Kanske menade du att om nästan alla värmepumpslösningar var så dimensionerade att tillskott, i form av elpatroner eller elelement, aldrig behövdes, så skulle det medföra en stor samhällsnytta? I så fall håller jag med dig helt.

>En bättre uppskattning är SVKs max behov av effekt i de rapporter som de producerar. Där är toppeffekten angiven till någonstans runt 27 GW en 20 års vinter. Jag tror vi kan säga att de är mer kunniga i området än vi två är.

Statistik från SVK är naturligtvis bra att använda, men den måste tolkas rätt.
Igår t.ex. (16/12) var det ganska milt. Toppförbrukningen var då ungefär 19 GW.
Den 28/11 var det ganska kallt. Då var toppförbrukningen ungefär 24 GW.
Är det inte troligt att det främst var temperaturskillnaden och därmed uppvärmningsbehovet, som varierade och orsakade skillnaden?

>Och då är effekten i storleksordningen 4-5 GW mot en normalvinter. Det inkluderar alla värmekällor på el. Inte specifikt enbart bergvärmepumpar som är underdimensionerade. Dvs även ökade effektbehov i fjärrvärmenäten, alla småhus med endast luft/luftVP osv.
När du skriver "effekten" antar jag att du menar "mereffekten"?
Du kan inte dra några slutsatser genom att jämföra en topplasttimme med en vinters medelförbrukning.
Förutom årstidsvariation har man t.ex. dygnsvariation och veckodagsvariation.

Om vi nu diskuterar hela elsystemets stabilitet och förmåga att klara av topplasttimmen, eller ett antal topplasttimmar, så är det väl effekten som vi vill följa? För att säkra att vi inte råkar ut för effektbrist?

>Och då är effektunderskottet ca 9GW (om jag minns rätt) pga man vet att det inte prodceras vindkraft vid det tillfället. Problemet är inte värmepumparna utan vindkraften. Sverige klarade detta förr , då vi hade direktvärkande el i villorna.
Hur jag än försöker kan jag inte få dina siffror att matcha verkligheten.
7 GW kärnkraft + 16 GW vattenkraft + 2 GW värmekraft blir 25 GW.
Det är ju inte alls så som du skriver att vindkraften levererar noll när det är kallt. Det kan vara så, men det är mer sannolikt att den levererar någon eller några MW, kanske mer, även om den ofta levererar lite när det är riktigt kallt. Att det är helt vindstilla i hela landet är dock osannolikt.
Jag ser på Sverige, som en helhet. Om man går ner på mindre områden så är förutsättningarna annorlunda. Vi vet ju t.ex. att vi har en flaskhals i stamnätet, mellan SE2 och SE3. SE4 är ett "problemområde" med lite elproduktion och ganska stor förbrukning.

Kanske borde vi vara tydligare med om vi talar om lokal effektbrist eller nationell effektbrist när vi för in begreppet effektbrist?

>Effektunderskottet inkluderar det faktum att stora förbrukare drar igång i Norra Sverige.
Ta gärna några exempel. Jag trodde att Svenska kraftnät gick ut till stora förbrukare med uppmaning att dra ner förbrukningen om dom såg risk för effektbrist.

>Det är valfritt att dimensionera upp allt till dubbla strleken och räkna på att pengarna är gratis. Men så är det inte för de flesta och att installera ett dyrt värmesystem för kanske > 100 000 i merkostnad i en villa på Bästkusten som används vart 20 år..
resten av tiden går det på dellast. Det är hus med stora värmebehov som det lönar sig på. Så det finns ett optimum där modernare hus defintivt inte har samma lönsamhetsprofil. Ergo är det dyra kWh (bara kaptialkostnaden är ränta+ avskrivning där såklart en dyrare VP kostar mer i avskrivning) i de flesta fallen.


Här kan jag komplettera med lite information om vilken utveckling vi sett under det senaste årtiondet när det gäller VV-VP. Inverter har blivit allt vanligare och därmed försvinner det gamla problemet att det var skadligt att överdimensionera. Med "gamla" start-stopp-pumpar riskerade man så många start-stopp om man överdimensionerade att VP havererade långt innan den nått rimlig ålder. Därför gjorde man sällan så. Med invertrar har det skett två ting.
1. Värmeeffekten är nu kontinuerligt varierbar inom ett stort effektområde.
2. VP har generellt högre effekt än tidigare. Vilket gör det enklare att dimensionera bort behovet av tillskott.

Är det vanligt med villor i dina hemtrakter som används var 20e år? Här är det riktigt ovanligt, om det alls förekommer. Jag har sett ett hus som stått tomt länge. Någon som flyttade utomlands och lät huset stå och förfalla i kanske 10 år.

>Så enkelt är det.

Det är ju roligt att du tycker det, men hur mycket har du förstått? Egentligen?

/Pi
Mindmapper
Inlägg: 6426
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av Mindmapper »

Oj vad ni skriver. Känner att jag egentligen inte orkar hålla koll vad ni dividerar om men massa olika siffror blir det.

Ska försöka att inte lägga mig i men har svårt för det.
För mig är det enkelt:
Och då är effektunderskottet ca 9GW (om jag minns rätt) pga man vet att det inte prodceras vindkraft vid det tillfället. Problemet är inte värmepumparna utan vindkraften. Sverige klarade detta förr , då vi hade direktvärkande el i villorna.
Vi klarade det, visst var det på gränsen en del gånger. Visst är problemet vindkraften. Vi har sparat en hel del på energisnålare hus och energisnålare processer. Med dagens förstörda elsystem skulle det knappast gå trots att vi har energieffektiviserat mycket. Siffror kan man ta från så många olika ställen med olika kvalitet att jag tycker inte det är meningsfullt att jämföra siffror som kommer från olika håll med olika syfte.

Låter konstigt om man redan nu "inkluderar man redan nu vet det som ska ske framöver". Det man vet är att förbrukningen kommer att öka i väldigt stor grad. Då måste man lösa balanseringen som redan nu har ökat många ggr i miljardstorlek.
Det här är inga förbrukare man kan på ett enkelt sätt dra ner förbrukningen på. Ett stålverk tar tid att ställa om produktionen. Ett pappersbruk är också ett helskotta att ställa ner. Aluminiumfabriken i Sundsvall kan du definitivt inte ställa ner utan stora problem. Man brukar säga att den drar lika mycket som Göteborg.
Dessa håller till i norrland för att det har varit tillförlitlig el. I södra Sverige nekar man på många ställen att dra igång elintensiva satsningar numera. Varför då? Den enkla anledningen är att elsystemet är förstört!

Stora fastigheter har stora värmepumpar. Ja så är det. De har dom för att det är ekonomiskt och de behöver en backup till fjärrvärmen. Att endast ha vp skulle kräva stora abonemang om vp skulle gå sönder (eller kräva tillskott). Där spar man pengar på att inte ha den backupen på el. Man kör fjärrvärme när den är billigast, dvs under vintern. På sommarn är elen så billig (i varje fall när det blåser) att det blir billigare att köra el till värmepumpen. Det går fort att bestämma när man tjänar på det ena eller det andra. Fjärrvärmebolagen protesterar säkert och försöker nog att begränsa denna möjlighet.

Att det i stort sett är tillskott uta värde om man lägger till några MW när behovet är GW. Jag har fått lära mig att är det en skillnad på 1000 så är det i stort sett försumbart. Behöver vi några GW och vinden kan bidra med MW så fattas det ju bra mycket.
Det är ju inte alls så som du skriver att vindkraften levererar noll när det är kallt. Det kan vara så, men det är mer sannolikt att den levererar någon eller några MW, kanske mer, även om den ofta levererar lite när det är riktigt kallt. Att det är helt vindstilla i hela landet är dock osannolikt.
Mindmapper
Inlägg: 6426
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Mäta effekt på fas med vanlig tångampmeter

Inlägg av Mindmapper »

Gör ett nytt inlägg. På saker jag tycker är intressantare än det jag skrev ovan.
Tillskott när inte vp är dimensionerade rätt. Var det inte du PI som hade lösningen till det, fast det kanske var i en annan tråd. När det behövs tillskott drar man igång ett eller flera elelement i andra rum. I dessa rum drar man ner termostaten på den vattenburna radiatorn. Man bör nog stänga dörrarna också. Det bör väl fungera.

Visst borde det fungera vid luftluftvp också?
På det sättet skulle man väl kunna minska tillskottselen som annars skulle behövas?
Skriv svar