Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Albireo »

Hej!
Har flera önskemål på samma utomhuslampa.
- Den ska kunna styras efter ett tids schema. (många alternativ finns)
- Den ska ha ett inbyggt sk. astro ur (påverkas av solens upp / nedgång) - färre alternativ (ex. Plejd med astro ur)
- Kunna styras från t.ex. mobilen.
Men så kommer det svåraste önskemålet - tillsammans med ovanstående önskemål.
- Lampan ska lysa svagare, när ingen rör sig i området och fullstyrka när någon kommer in i området.

Sökte en utomhuslampa med dubbla lampor, men misslyckats.
Är enda lösningen dubbla armaturer? (en som lyser svagt och en med hög effekt som tänds när någon kommer i området)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Mindmapper »

En power-LED som styrs med PWM är väl det vettigaste, för att få olika ljusstyrkor. Att styra den via en ESP32 som får sin signal via deckare och wifi gör att du kan koppla ut signaler från husets hemautomationssystem. Där du naturligtvis kan gå in och påverka via mobilen.
Tror inte att du kan köpa en sådan med alla de funktioner du önskar. Utan det blir nog att börja med att programmera en ESP32 själv. I första skedet med tidkanal (eller skymningskopplare/fotomotstånd) och rörelsedeckare. Sedan koppla den vidare med wifi och få full funktionalitet. Utgå från en befintlig power LED för utomhusbruk.
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Berrabongo »

Vill du bygga något själv så är ESP32 eller lämplig mikroprocessor ett bra val . Vill du köpa en färdig lösning
så kan du kolla på IKEA Dirigera/Trådfri, den löser alla dina önskemål
paselfc
Inlägg: 84
Blev medlem: 11 mars 2012, 01:45:24

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av paselfc »

WMS ( Plejds senaste produkt) eller om det är för utomhus (WMS är för innomhus) en vanlig rörelsesensor kopplat till en av puckarna. Alla funktioner du frågar efter går att få till med plejd.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Albireo »

Tack för era idéer!
Mindmapper skrev: 30 november 2023, 14:19:08En power-LED som styrs med PWM är väl det vettigaste, för att få olika ljusstyrkor. Att styra den via en ESP32 som får sin signal via deckare och wifi gör att du kan koppla ut signaler från husets hemautomationssystem. Där du naturligtvis kan gå in och påverka via mobilen.
Tror inte att du kan köpa en sådan med alla de funktioner du önskar. Utan det blir nog att börja med att programmera en ESP32 själv. I första skedet med tidkanal (eller skymningskopplare/fotomotstånd) och rörelsedeckare. Sedan koppla den vidare med wifi och få full funktionalitet. Utgå från en befintlig power LED för utomhusbruk.
Försökte hitta något om ESP32, vad som krävs av programvaror osv, men hittade inget tydligt. (själv skulle jag nog kanske valt en Aurdino)
Absolut kan man bygga något själv, men det skulle medföra ett ganska omfattande projekt och jag är inte säker att jag har utrustning för att fixa alla moment.
Allt i från bygga armatur till att skriva en app som fungerar samt allt där emellan (som WiFi / Bluetooth / Astro ur / tidstyrning / rörelse vakt mm).
eller pussla på annat sätt. Min erfarenhet är att det kan vara lite knepigt att hitta info som gör att man kan kommunicera med något befintligt system.
Skulle vara enklare att hitta ett färdigt system. :D

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .
Berrabongo skrev: 30 november 2023, 15:00:14 ... Vill du köpa en färdig lösning så kan du kolla på IKEA Dirigera/Trådfri, den löser alla dina önskemål
Lät väldigt enkelt, men... Hittade inget som visade vilka produkter som krävs eller om IKEA har fubktionen "astro ur" (känner till solens upp- /ned- gång)
Hittade dock lite annan spännande info. (Några frågor och svar)
  • Kan jag utveckla TRÅDFRI systemet genom att få tillgång till systemets API? (Referens)
    Svar .: Inte i den första utgåvan. Men IKEA jobbar mot ett öppet system.
    .
  • Vilken standard används i smarta belysningsprodukter från IKEA?
    Svar .: Våra smarta belysningsprodukter använder ZigBee Light Link-standarden. Mer information hittar du på csa-iot.org
Men hur jag än söker, hittar jag ingen lösning på mitt önskemål.

- . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ . - . _ .
paselfc skrev: 30 november 2023, 18:17:52 WMS ( Plejds senaste produkt) eller om det är för utomhus (WMS är för innomhus) en vanlig rörelsesensor kopplat till en av puckarna. Alla funktioner du frågar efter går att få till med plejd.
Du får gärna ge ett förslag - hittar inte lösningen.
Plejd WMS-01 verkar vara en vanlig rörelsevakt som kan tända och släcka en lampa. (men inte mellan två förinställda ljusstyrkor)
Dock kan Plejd hantera "astro ur" på ett bra sätt.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Palle500 »

Du fixar nog detta med IKEA smarta hem.
Du behöver (från deras serie trådfri) en hub, glödlampa, rörelsesensor och gärna en brytare och genvägsknapp för tester och manuell styrning av belysningen.
Tricket är att du skall använda "scener" för att styra lampan via astro (solens upp o nedgång där du befinner dig) för att tända lampan svagt.
En annan scen styr sen starkt ljus via rörelsesensorn som bör sitta skyddat utomhus (IKEA säger endast för inomhus men borde fungera bra ute i lite skyddad miljö).
Här kan du läsa lite om IKEA trådfri (sök på IKEA trådfri scener)
https://www.m3.se/article/1837295/ikea- ... guide.html
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av nomis_82 »

Ikeas lampor använder zigbee så räcker inte deras egna lösning till kan man sätta upp home assistant eller liknande för att styra allt. Då har du även möjlighet att bygga ut med vilket annat system du än vill.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Albireo »

Toppen!
Måste verkligen kika mer på IKEA:s "Smarta" produkter.

Har enheter av andra system, som.
  • MAX! element termostatlösning, trådlös standard (Smart Home) .: Hersteller-Spezifisch, 868MHz
  • Cocraft - Okänt protokoll (gick aldrig få någon info om - de har slutat sälja),
  • Ledvance ska kunna styras med Zigbee och Lightify-appen
  • Plejd (tror de har ett helt eget system)
Det börjar finnas Controllers som klarar många olika protokoll ex. Athom Homey Pro (dock ganska dyr)
Homey Pro.png
(flera okända logon på bild)
nomis_82 skrev: 1 december 2023, 06:08:32 Ikeas lampor använder zigbee så räcker inte deras egna lösning till kan man sätta upp home assistant eller liknande för att styra allt. Då har du även möjlighet att bygga ut med vilket annat system du än vill.
Oj!... Hemsidan för Home Assistant beskriver möjligheterna.
"Open source home automation that puts local control and privacy first. Powered by a worldwide community of tinkerers and DIY enthusiasts. Perfect to run on a Raspberry Pi or a local server." Home Assistant verkar endast vara en programvara som ska köras på någon dator.
Några svenska sidor med info om Home Assistant. Tips för ett smartare hem - Home Assistant eller Home Assistant – styr alla Automationer i mitt hem
Det kommer att ta en stund innan man har "koll på läget" eller förstår hur man ska tänka / planera / komma igång.
Sökte - Och har jag förstått rätt, fungerar Home Assistant på nästan vad som helst t.ex. Rasberry Pie / Intel NUC / virtuell maskin på en Synology NAS (DS218+) Källa1
Verkar även fungera på Windows och Linux Källa - vilket är tilltalande
Hittade inte någon som testat Home Assistant på en Arduino (som jag tidigare programmerat). Till Arduino finns tydligen andra lösningar Our Top 3 products for Smart home arduino
Hos t.ex. Webhallen finns färdiga system Home-Assistant-Green (den senaste 1100kr) eller Home-Assistant-Yellow (2500kr) med andra anpassade tillbehör

Jag tror och hoppas, att producenter tittar mer på "standby" strömförbrukningen hos smarta produkter.
Den uppgiften är fortfarande svår att hitta. (men efter ett eller ett par mail brukar det gå.)
Ex. För ca. 5år sedan var det svårt att hitta rörelsedetektorer som drog mindre än 1,5-2W (av kända märken)
Då skippade jag rörelsedetektorn och satte in en 1W LED som alltid lyste. Väldigt trevligt som "hjälpljus" - ville man ha mer ljus var det bara att trycka på strömbrytaren.

Man blir lite inspirerad...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Palle500 »

Undrar om IKEA klarar att ändra från starkt lyse till svagt lyse när ingen rörelse upptäckts? Hur som i HA fixar du detta garanterat.
Jag kör IKEA och HA på Raspberry Pi. Fungerar bra.
Jag har all IKEA logiken i deras hub (ca 100 prylar). I HA styr jag el-värmen och div Shelly som rapporterar effekten/energin för huset, enskilda elementen samt utetemp. Har även ca 15 st Lumi temp/fukt som rapportera till HA via Zigbee. IKEA går via nätverket och deras hubb in i HA där jag övervakar batterierna i IKEA trådfri grejerna.
Fungerar utmärkt.
Men blir som sagt ett rätt komplext system om du endast skall styra en utebelysning.

Edit
Jag har satt upp batteridrivna (laddbara) Molgan lampor från IKEA på de ställen jag vill ha ledljus (inte LED lyse) sen har jag div ytterlysen som inte går via IKEA/HA utan styrs av riktiga astrour och ett tidur så att dom tänds vid skymning och släcks vid typ kl 22:00 för att tänds 06:00 till soluppgången. Kan även tändas manuellt med klassisk strömbrytare. Funkar alltid.
Verkar som om Molgan utgått. Sjönöd borde fungera?
https://www.ikea.com/se/sv/p/sjoenoet-l ... -90560191/

Molgan verkar finnas i USA
IMG_5232.jpg
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Palle500 »

Verkar som Molgan inte visas i förra inlägget?
IMG_5232.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Smart hem - dimmer / rörelsedetektor / skymningsstyrning

Inlägg av Albireo »

Tack för all info!
Intressant att "ni" känner till produktutbudet bättre än "IKEA" :D
Åkte förbi en butik och ställde frågor om deras sortiment. (men de kunde nästan inget - kunde visa mig till några produkter (som inte fungerade...)
Astrour hade de aldrig hört talas om och "scener" hade de hört talas om - de tyckte att man ställer väl tiden några ggr / år.
Men i norra Sverige bör man ändra tiden - typ varje / varannan vecka - vissa tider på året - om inte det ska lysa "hela tiden".
Ska fortsätta och "försöka" botanisera i Home Assistant som verkar vara en bra grund.
Men det är ganska mycket man bör sätta sig in i för att bygga ihop olika system.
Ännu mer inspirerande blir det nät t.ex. @Palle500 fått i hop det med alla hans givare.

Just nu kontrolleras temperaturen i ackumulator tanken (varmvattnet) med hjälp av en INC BIRD 308 WiFi (Appen har varit lite knepig att installera - men efter lyckad installation funkar den väldigt bra.)
Men det känns kanske lite avancerat för att mäta temperatur. Som det är nu använder jag mig inte av eluttagen.
Finns något bättre förslag att mäta temperatur?


OffTopic!
Vi har bl.a. vedeldning.
Byggde ett system som skulle mäta den effekt som genererades av vedpannan samt vilken effekt som ackumulator tankarna gav ut och hur mycket energi som gick till olika ställen. (men tänkte mig inte för - fullt ut.)
Monterade in ett antal flödesgivare och tempgivare på olika ställen.
Insåg i efterhand att värmeflödet till och från acctankarna ändrar riktning (flödesmätaren började snurra medurs och moturs).
Eftersom flödesmätarna inte mäter flödet lika bra åt båda hållen föll "projektet".

Har även i tankarna hur verkningsgraden hos en värmepump ska kunna kontrolleras.
Men även här har jag stött på problem. (hittar inte passande produkter att mäta flödet hos kalla vätskor)
Ändra problem med en mätningen är - Hur bra värmebärare är Brinevätskan? (samma gäller system fyllda med glykol)
Dock borde man kunna få fram relativa värden för varje system.
Sedan är det alltid lite bök att hålla på med rördragningar och vätskor.
Skriv svar