Styra powerled från Raspberry Pi Pico

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Johangbg
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 november 2023, 17:55:53

Re: Styra powerled från Raspberry Pi Pico

Inlägg av Johangbg »

Det här fungerar, 2st batterier i serie och 6,6ohm i serieresistans med lysdioden. Jag får nu 560mA genom den, vilket är tillräckligt. UBE och UCE blir ca 0,78v vid tänd diod. Det enda problemet med detta är att jag behöver ta ut 3,7v mellan dom två 18650 batterierna(Pi Pico 1,8-5,5v tror jag) vilket gör att jag riskerar att ladda ur det ena batterier och få obalans i cellerna.

Kretsen är nu uppmonterad på ett kopplingsdeck, tillsammans med en accelerationsmätare som ska blinka med lysdioden om någon knackar på den.

Bild

Bild
Mindmapper
Inlägg: 6426
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Styra powerled från Raspberry Pi Pico

Inlägg av Mindmapper »

Pico drar lite ström. Ta matningen från båda batterier. Du får du för mycket, dvs 7,2V. Ta en zenerdiod i serie med matningen. Den sänker spänningen så att picon får rätt spänning. Efter zenern sätter du en kondensator. Inte för stor så att strömmen genom zenern blir för stor när kondensatorn laddas upp vid inkoppling. 5uF kanske blir lagom. Det riktiga är väl egentligen att ta en step down från 7,2V.

Tycker att UBE är låg. Det är två bas emitter sträckor. Utspänningen på utgång 10 kanske är låg. Prova byt 220 ohm mot 100 ohm. Mät utspänningen från utg 10 före och efter bytet.
Mät även UBE och UCE.
I databladet står att vid 3,3V får du ut 2,62V på utgången. Det står också IOH = 2, 4, 8 or
12mA depending on setting, det var också intresant!

Data bladen är alltid bra att läsa. Fast drygt 600 sidor är inget man sträckläser.
Skriv svar