Äldre 3fas motor med broms
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Äldre 3fas motor med broms
För växelspänning anges normalt effektivvärde. Vid sinusformad spänning blir det likriktade medelvärde ungefär en faktor 1.11 lägre dvs av halvvågslikriktad 220 VAC blir det ungefär 100 VDC.Prins Valiant skrev: ↑27 september 2023, 11:08:04 De brukar använda dioder med dålig verkninsgrad, på det sättet får man ner spänningen till ca 100VDC vid 220VAC in.
Det här är förhållandevis enkelt att räkna fram.
-
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Äldre 3fas motor med broms
Lossa blecken för Y-koppling. Mät fasanslutningsplint mot den plint ovanför där Y-blecken låg.
Gör lika för samtliga 3 faser, ohm-mätningen skall visa lika värden, några Ohm.
Slutligen, mät resistans mellan de plintar där faserna kopplas in, resultatet skall vara oändligt.
Gör lika för samtliga 3 faser, ohm-mätningen skall visa lika värden, några Ohm.
Slutligen, mät resistans mellan de plintar där faserna kopplas in, resultatet skall vara oändligt.
Re: Äldre 3fas motor med broms
> Dock brummar motorn bara när jag lägger till de 2 andra
Captain obvious ser sig tvungen att fråga att det säkert var tre olika faser? (se det inte som en förolämpning, om detta var självklart)
Captain obvious ser sig tvungen att fråga att det säkert var tre olika faser? (se det inte som en förolämpning, om detta var självklart)
Re: Äldre 3fas motor med broms
rvl:
Jag var tvungen att tänka efter hur du menade.
– Det kan ju vara fel i TS-3-fas-uttag.
– TS kan ju ha kopplat så att han inte har tre olika faser på U1, V1 och W1.
Det kan ju vara något fel på motorn också.
Här är ett par bilder som kanske kan vara till hjälp?
Så är er det ut på TS motor. Där kan man se hur man ska koppla beroende på om man vill köra på 230 volt (delta) eller 400 volt (Y).
Här kan man se var lindningarna finns. Om man tar bort alla sladdar och bläcket/bläcken på U1, V1, W1 och U2, V2, W2 så kan man ohm-mäta lindningarna sedan. Så att man vet att alla tre lindningarna troligen är OK.
/Pi
Jag var tvungen att tänka efter hur du menade.
– Det kan ju vara fel i TS-3-fas-uttag.
– TS kan ju ha kopplat så att han inte har tre olika faser på U1, V1 och W1.
Det kan ju vara något fel på motorn också.
Här är ett par bilder som kanske kan vara till hjälp?
Så är er det ut på TS motor. Där kan man se hur man ska koppla beroende på om man vill köra på 230 volt (delta) eller 400 volt (Y).
Här kan man se var lindningarna finns. Om man tar bort alla sladdar och bläcket/bläcken på U1, V1, W1 och U2, V2, W2 så kan man ohm-mäta lindningarna sedan. Så att man vet att alla tre lindningarna troligen är OK.
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
- Ort: Kristianstad
Re: Äldre 3fas motor med broms
Kan bara hålla med vad pi314 skriver och visar. Lindningarna ligger som på bilden, inte som jag skrev. U1 till U2, V1 till V2 och W1 till W2. Alltså resistansmätning lite på ""diagonalen". Sedan kontroll att det inte finns resistans mellan U-V-W, härvorna kan kortslutas till varann. Inte alls ovanligt när det inte fungerar.
Re: Äldre 3fas motor med broms
>Det är det första jag skulle ha kollat.
säter:
Du har säkert kopplat in många 3-fas-motorer tidigare. Det vet vi ju inte om TS har gjort.
Jag fick t.ex. låna en hydraliskt driven klyv av en granne för något år sedan. När motorn gick men det inte blev något hydraltryck och jag var på väg att hämta en skruvmejsel så att jag kunde växla två faser så sa grannen. "kanske vi ska koppla in X?" (en annan granne som är elektriker). När jag växlat två faser så fungerade klyven.
Det här med 3-fas är nog inte självklart för alla.
På tal om rotationsriktning och hissmotor. Den får man väl anta att den körs i två olika rotationsriktningar, beroende på om hissen ska upp eller ner?
/Pi
säter:
Du har säkert kopplat in många 3-fas-motorer tidigare. Det vet vi ju inte om TS har gjort.
Jag fick t.ex. låna en hydraliskt driven klyv av en granne för något år sedan. När motorn gick men det inte blev något hydraltryck och jag var på väg att hämta en skruvmejsel så att jag kunde växla två faser så sa grannen. "kanske vi ska koppla in X?" (en annan granne som är elektriker). När jag växlat två faser så fungerade klyven.
Det här med 3-fas är nog inte självklart för alla.
På tal om rotationsriktning och hissmotor. Den får man väl anta att den körs i två olika rotationsriktningar, beroende på om hissen ska upp eller ner?
/Pi
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Fick 0 ohm på diagonaler och ingen kortis mellan faser
Pi, jo,det är ju till hiss, antog att den skiftar de 2 svarta för upp/ned
Så behöver det ju inte vara iof
Pi, jo,det är ju till hiss, antog att den skiftar de 2 svarta för upp/ned
Så behöver det ju inte vara iof
Re: Äldre 3fas motor med broms
PP3DP_SE:
Noll ohm är väl troligen OK, lite beroende på vilket instrument du har.
Hade det varit tvärkortis i lindningarna så hade det nog gått säkringar.
Är det samma när du kortsluter instrumentsladdarna som när du mäter en lindning? Hur "långt ner" går instrumentet? Betyder noll ohm mindre än ett ohm eller mindre än något större?
Att det surrar i motorn men att den inte rör sig är ju lite skumt...
Kan det vara att en fas inte kommer fram till motorn?
Ofta har man ett motorskydd så att man inte ska skada motorn om det t.ex. blir fel på en fas. Det har jag på en pump som styrs av en tryckvakt, t.ex. Annars kan fel i 3-fas tryckvakten skada motorn.
/Pi
Noll ohm är väl troligen OK, lite beroende på vilket instrument du har.
Hade det varit tvärkortis i lindningarna så hade det nog gått säkringar.
Är det samma när du kortsluter instrumentsladdarna som när du mäter en lindning? Hur "långt ner" går instrumentet? Betyder noll ohm mindre än ett ohm eller mindre än något större?
Att det surrar i motorn men att den inte rör sig är ju lite skumt...
Kan det vara att en fas inte kommer fram till motorn?
Ofta har man ett motorskydd så att man inte ska skada motorn om det t.ex. blir fel på en fas. Det har jag på en pump som styrs av en tryckvakt, t.ex. Annars kan fel i 3-fas tryckvakten skada motorn.
/Pi
-
- Tidigare PP3DP_SE
- Inlägg: 274
- Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
- Ort: Södermanland
Re: Äldre 3fas motor med broms
Dubbelkollade så att jag satt faserna rätt från handsken, det var ok
Men, nu brummar den inte längre
Får anta att den körts för länge med motorbroms i
Tack igen för all hjälp allihopa, lärorikt
Men, nu brummar den inte längre
Får anta att den körts för länge med motorbroms i
Tack igen för all hjälp allihopa, lärorikt
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1631
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Äldre 3fas motor med broms
Jag tycker att innan yxan kastas i sjön borde du verkligen förvissa dej om att alla tre faser verkligen finns fram till motorn.
Är du det minsta osäker om hur man mäter så ta hjälp.
Är du det minsta osäker om hur man mäter så ta hjälp.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Håller med, kolla så att alla tre faser verkligen finns i uttaget. Det kan tänkas finnas två faser och funka fint för t.ex. tvättmaskiner, svetsar, värmeelement, spis på nån arbetsplats där ingen nånsin använder ugnen, spishäll utan ugn, varmvattenberedare och diverse andra varianter där man behöver två faser / 400V men inte påverkas om den tredje fasen saknas.
Ohmmätning bör väl dessutom visa mer än 0 ohm med en vanlig multimeter ställd på 200-ohm-läget? Hur som helst så ifall multimetern inte visar oändligt (eller flera kiloohm) mellan alla tre kombinationer av faser (eller mellan byglingsmojängen och de tre respektive faserna) så bör det gå ström till motorn.
Dessutom: Om en fas fattas så bör det gå att peta igång motorn. Riskabelt att röra den när den kan sätta igång med full sprätt, men ändå. Använd något lämpligt föremål att peta med så att du inte gör illa dig.
Ohmmätning bör väl dessutom visa mer än 0 ohm med en vanlig multimeter ställd på 200-ohm-läget? Hur som helst så ifall multimetern inte visar oändligt (eller flera kiloohm) mellan alla tre kombinationer av faser (eller mellan byglingsmojängen och de tre respektive faserna) så bör det gå ström till motorn.
Dessutom: Om en fas fattas så bör det gå att peta igång motorn. Riskabelt att röra den när den kan sätta igång med full sprätt, men ändå. Använd något lämpligt föremål att peta med så att du inte gör illa dig.
Re: Äldre 3fas motor med broms
Så du mätte alltså ca 400 V mellan faserna i alla tre olika kombinationer, right?
Märkligt, om det först brummade och sen bara försvann.
Du kom väl ihåg att skruva kortslutningsblecket tillbaks efter resistansmätningen!
Vad har du för mätare förresten? Visade den "noll" eller 0.0 Ω?