Äldre 3fas motor med broms

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 274
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av PatrickOhlson »

Den snurrar lätt åt båda håll

Aldrig mätt lindningar, hur?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Jan Almqvist »

Prins Valiant skrev: 27 september 2023, 11:08:04 De brukar använda dioder med dålig verkninsgrad, på det sättet får man ner spänningen till ca 100VDC vid 220VAC in.
För växelspänning anges normalt effektivvärde. Vid sinusformad spänning blir det likriktade medelvärde ungefär en faktor 1.11 lägre dvs av halvvågslikriktad 220 VAC blir det ungefär 100 VDC.
Det här är förhållandevis enkelt att räkna fram.
Prins Valiant
Inlägg: 1230
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Prins Valiant »

Lossa blecken för Y-koppling. Mät fasanslutningsplint mot den plint ovanför där Y-blecken låg.
Gör lika för samtliga 3 faser, ohm-mätningen skall visa lika värden, några Ohm.
Slutligen, mät resistans mellan de plintar där faserna kopplas in, resultatet skall vara oändligt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6350
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av rvl »

> Dock brummar motorn bara när jag lägger till de 2 andra

Captain obvious ser sig tvungen att fråga att det säkert var tre olika faser? (se det inte som en förolämpning, om detta var självklart)
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6535
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av pi314 »

rvl:

Jag var tvungen att tänka efter hur du menade.
– Det kan ju vara fel i TS-3-fas-uttag.
– TS kan ju ha kopplat så att han inte har tre olika faser på U1, V1 och W1.

Det kan ju vara något fel på motorn också.

Här är ett par bilder som kanske kan vara till hjälp?

Så är er det ut på TS motor. Där kan man se hur man ska koppla beroende på om man vill köra på 230 volt (delta) eller 400 volt (Y).

230927_U1_V1_W1_motor.png


Här kan man se var lindningarna finns. Om man tar bort alla sladdar och bläcket/bläcken på U1, V1, W1 och U2, V2, W2 så kan man ohm-mäta lindningarna sedan. Så att man vet att alla tre lindningarna troligen är OK.
230927_ykoppling.jpg

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant
Inlägg: 1230
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Prins Valiant »

Kan bara hålla med vad pi314 skriver och visar. Lindningarna ligger som på bilden, inte som jag skrev. U1 till U2, V1 till V2 och W1 till W2. Alltså resistansmätning lite på ""diagonalen". Sedan kontroll att det inte finns resistans mellan U-V-W, härvorna kan kortslutas till varann. Inte alls ovanligt när det inte fungerar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34017
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

pi314 skrev: 27 september 2023, 15:54:28 TS kan ju ha kopplat så att han inte har tre olika faser på U1, V1 och W1.
Det är det första jag skulle ha kollat.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6535
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av pi314 »

>Det är det första jag skulle ha kollat.

säter:

Du har säkert kopplat in många 3-fas-motorer tidigare. Det vet vi ju inte om TS har gjort.

Jag fick t.ex. låna en hydraliskt driven klyv av en granne för något år sedan. När motorn gick men det inte blev något hydraltryck och jag var på väg att hämta en skruvmejsel så att jag kunde växla två faser så sa grannen. "kanske vi ska koppla in X?" (en annan granne som är elektriker). När jag växlat två faser så fungerade klyven.

Det här med 3-fas är nog inte självklart för alla.

På tal om rotationsriktning och hissmotor. Den får man väl anta att den körs i två olika rotationsriktningar, beroende på om hissen ska upp eller ner?

/Pi
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 274
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av PatrickOhlson »

Fick 0 ohm på diagonaler och ingen kortis mellan faser

Pi, jo,det är ju till hiss, antog att den skiftar de 2 svarta för upp/ned

Så behöver det ju inte vara iof
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 6535
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av pi314 »

PP3DP_SE:

Noll ohm är väl troligen OK, lite beroende på vilket instrument du har.

Hade det varit tvärkortis i lindningarna så hade det nog gått säkringar.

Är det samma när du kortsluter instrumentsladdarna som när du mäter en lindning? Hur "långt ner" går instrumentet? Betyder noll ohm mindre än ett ohm eller mindre än något större?

Att det surrar i motorn men att den inte rör sig är ju lite skumt...

Kan det vara att en fas inte kommer fram till motorn?

Ofta har man ett motorskydd så att man inte ska skada motorn om det t.ex. blir fel på en fas. Det har jag på en pump som styrs av en tryckvakt, t.ex. Annars kan fel i 3-fas tryckvakten skada motorn.

/Pi
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE
Inlägg: 274
Blev medlem: 18 mars 2012, 11:50:08
Ort: Södermanland

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av PatrickOhlson »

Dubbelkollade så att jag satt faserna rätt från handsken, det var ok

Men, nu brummar den inte längre :doh:


Får anta att den körts för länge med motorbroms i

Tack igen för all hjälp allihopa, lärorikt :tumupp:
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av Jan Almqvist »

Jag tycker att innan yxan kastas i sjön borde du verkligen förvissa dej om att alla tre faser verkligen finns fram till motorn.
Är du det minsta osäker om hur man mäter så ta hjälp.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 34017
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av säter »

Motorn vart väl att fungera?
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 11485
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av MiaM »

Håller med, kolla så att alla tre faser verkligen finns i uttaget. Det kan tänkas finnas två faser och funka fint för t.ex. tvättmaskiner, svetsar, värmeelement, spis på nån arbetsplats där ingen nånsin använder ugnen, spishäll utan ugn, varmvattenberedare och diverse andra varianter där man behöver två faser / 400V men inte påverkas om den tredje fasen saknas.

Ohmmätning bör väl dessutom visa mer än 0 ohm med en vanlig multimeter ställd på 200-ohm-läget? Hur som helst så ifall multimetern inte visar oändligt (eller flera kiloohm) mellan alla tre kombinationer av faser (eller mellan byglingsmojängen och de tre respektive faserna) så bör det gå ström till motorn.

Dessutom: Om en fas fattas så bör det gå att peta igång motorn. Riskabelt att röra den när den kan sätta igång med full sprätt, men ändå. Använd något lämpligt föremål att peta med så att du inte gör illa dig.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 6350
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Äldre 3fas motor med broms

Inlägg av rvl »

PP3DP_SE skrev: 27 september 2023, 18:41:30 Dubbelkollade så att jag satt faserna rätt från handsken, det var ok
Så du mätte alltså ca 400 V mellan faserna i alla tre olika kombinationer, right?

Märkligt, om det först brummade och sen bara försvann.

Du kom väl ihåg att skruva kortslutningsblecket tillbaks efter resistansmätningen!

Vad har du för mätare förresten? Visade den "noll" eller 0.0 Ω?
Skriv svar