Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802
Inlägg: 6243
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Meckar högtryckstvätt Nilfisk. Troligtvis är det nedan som slår av för tidigt.

https://www.clasohlson.com/se/Start-sto ... k/p/51-778

https://quickparts.se/start-stopp-ventil/1005706/

Nån av ovan behöver jag. 449kr grrr knappt att den är värd så mycket.

Bild
Senast redigerad av 1802 30 juli 2023, 16:31:08, redigerad totalt 1 gång.
1802
Inlägg: 6243
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Skulle testa elcykeln. Jag vet att kolen är dåliga. Så jag ville testa motorn, trots att batterierna är dåliga. Så dåliga att de svullnat, och fått mage :-( . Batterifordon blä :tumner: . Lite över tusenlappen för att testa motorn :tumner: . Det blir att testa från ett bilbatteri, med boostconverter.
DennisCA
Inlägg: 2321
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Fixat vakuumläckage som värsta proffset.

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1790
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Ser ut som enligt manualen, godkänt! :lol: :P
ASEA
Inlägg: 654
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ASEA »

Lite som Sahlgrenska! :D
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5936
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Golvet i "nya maskinrummet"
Inför byte av värmesystem i november gjöt jag om plattan som bl.a. VP skulle stå på. När den skulle målas blev det Biltemas 2-komponent golvfärg.

Det var meningen att jag skulle måla golvet i "nya maskinrummet", gamla tankrummet, i början av maj. Ett par andra projekt kom emellan, så det blev nu i stället. Eftersom jag hade färg kvar sedan målningen i pannrummet så blev det samma färg i gamla tankrummet.

Jag har ju inte testat hård belastning, som rivstart med dubbdäck, men hittills har jag ett bra intryck av färgen. Lite kladd är det ju med tvåkomponent, att väga och blanda och att man ska måla två gånger för att det ska bli bra, men jag är nöjd med resultatet. Det är väl det viktiga?

Sockeln i pannrummet, som jag målade i höstas.
230730_pannrum.jpg
Golvet i "nya maskinrummet" som målades klart i går. Nu kan arbetet där fortsätta...
230730_tankrum.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Det skall bli spännande att se vad som skall bo därinne! :tumupp:

Edit, miniprojekt, putsat upp labbagget jag köpte igår, duger nog i allafall som PSU till modellgrejerna. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33930
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Biltemas epoxygolvfärg är samma som hagmans, fast för ett lägre pris och du kan inte välja kulör. (Men det är ju ändå ljusgrått man vill ha)

Jag målade mitt ena garage med den för 10 år sedan och är riktigt imponerad över hur bra den har hållt hitills.

Väga för att blanda slipper man ju om man blandar en förpackning i taget bara :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Det verkar finnas en mörkare grå också när jag kollade och reklamen säger att man kan strö på färgflingor för riktig 60tals tvätthuskällar look. :tumupp:
Håller ockaå på med att göra om gamla mjölkrummet till verkstad, men måste lägga om taket där först innan jag kan gå på inredning på allvar. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33930
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Möjligt att dom lagt till mera nu, men då var det bara en färg som fanns att tillgå, lyckligtvis samma som jag ville ha :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Nädå, du kan välja vilken färg som helst bara den är ljusgrå, men du kan nu också välja ljusgrå! :D

Fast jag fundera rom man skall lägga på något avjämnings skikt innan man gör det då det gamla golvet har något slags klack med litet olika nivåer av någon anledning.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5936
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Så här står det. Lite kryptiskt, IMO.
Färgflingor som dekoration och klarlack för extra slitstyrka
För att få en extra dekorativ effekt kan du använda färgflingor. Måla golvet med golvfärg i den färg du önskar och strö ut färgflingorna på den våta färgen efter tycke och smak. Avsluta med klarlack för en god slityta.
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhu ... 2000051287

Hur flingorna ser ut och vad dom gör förstår jag, men hur man får "den färg man önskar" förstår jag inte. Men, ljusgrå är bra nog åt mig.

Betongfärgen finns som klarlack också.
https://www.biltema.se/bygg/farg/inomhu ... 2000039924

Här är ett utdrag ur innehållsförteckningen.
Innehåller: 2,2-bis[4-(2,3-epoxipropoxi)fenyl]propan; Bisphenol F-epoxy resin; oxiran, mono[(C12-14- alkyloxi)metyl]derivat; 2,4,7,9-tetramethyldec-5-yne-4,7-diol Innehåller biocidprodukter: C(M)IT/MIT (3:1). Kan orsaka en allergisk reaktion. Någonstans på produkten ska detta stå: VOC max: 140 g/l. Gränsvärde VOC : 140g/l (kat. A/j). KOMP B, Signalord FARA: Orsakar allvarliga ögonskador. Innehåller 5-klor-2-metyl-2H-isotiazol-3-one [EG-nr 247-500-7] and 2-metyl-2H-isotiazol-3-one [EG-nr 220-239-6] (3:1). Kan orsaka en allergisk reaktion. Förvaras oåtkomligt för barn.
Jag vet inte riktigt vad det betyder, men jag tar det säkra före det osäkra. Jag använder gasmask. Från att jag öppnat förpackningarna tills jag målat klart.

https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrus ... 2000045343

/Pi
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Närå, det är Bara att pussla ihop färgflagorna... :tumupp:

Senaste, konstaterat att bensinen jag fyllt alla grejer med var komplett skit så nu måste jag tömma och köra rent allt så snart jag får hem alkylatbensin.

Litet roligare projekt är att gör i ordning en gammal snickarbänk jag hade stående ute på logen men jag ställde undan den då jag tyckte att den var fin och kunde vara vettigt att behålla.
Nu skall den slipas och få nya backar och skruvar! :)
1802
Inlägg: 6243
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

1802 skrev: 25 juli 2023, 18:38:50 Meckar högtryckstvätt Nilfisk. Troligtvis är det nedan som slår av för tidigt.

https://www.clasohlson.com/se/Start-sto ... k/p/51-778

https://quickparts.se/start-stopp-ventil/1005706/

Nån av ovan behöver jag. 449kr grrr knappt att den är värd så mycket.

Bild
Upp 8) .
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33930
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Ja, epoxi är inte att leka med, jag köpte en mask just för att måla.
Skriv svar