Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av daspunner »

Tja!

De sista dagarna av kallt väder dog våran kupévärmare. Den gåt inte alls längre. Har tagit isär den och mätt lite och kom fram till att det är termistorn (heter det så?) som gett upp. Kopplade ett tag förbi termistorn en kort stund och då hoppade den igång direkt. Både fläkten och värme funkade. Termistorn hade lite ärg på sej och jag har svårt att tyda vad det står på den. Kan iaf se att den har märkningen "84 grader celsius". Kretskort och allt annat ser helt ut och inget ärg där.

Hur gör jag nu? Skulle vilja byta termistorn. Hur hittar jag en sån? Är det nåt annat jag måste tänka på? Effekten kanske?

DEFA 430063 är modellen iaf om det hjälper


/David
cittra49
Inlägg: 278
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av cittra49 »

https://www.amazon.se/-/en/Thermal-fuse ... C95&sr=8-9

En sådan kanske?

Lagat min cupevärmare också, passa på att smörj fläkten inuti när du ändå håller på.

Finns billigare på elfa eller electrokit kanske.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33948
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Glenn »

Det är nog en termosäkring, typ sån som cittra länkar till, bara du får samma brytvärde som den befintliga.

Verkar vara ett vanligt fel numera, har flera värmare på jobbet som råkat ut för det, varav minst en defa.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 317
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Wirewrap »

Finn på Kjell oxo
https://www.kjell.com/se/produkter/el- ... 0-c-p41190

Jag gjorde misstaget att löda in en ny.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32602
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av säter »

Misstag?
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 317
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Wirewrap »

Den löste ut på övertemperatur
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Micke_71 »

Ska man löda dom så måste man ha full längd på benen och hålla i med något som kyler ned benet annars så förbrukar man dom direkt i lödningen.

Jag har någon gång trasslat ner kablar och termosäkring i ett glas vatten och låtit änden jag ska löda sticka upp. Det har funkat. Andra gånger har har krimpat med en hylsa men i brist på rätt grejor så har jag helst undvikit detta.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18528
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av 4kTRB »

En bimetalltermostat kanske är robustare?
Finns i vilket fall för 80 grader.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av daspunner »

Tack för svar allihopa!

Nu vet jag vad letar efter iaf. Jag har ytterligare en fundering på upplägget i kupévärmaren. Innan termosäkringen sitter det en sån i serie som jag slog upp idag:

Otter H13
https://www.ebay.co.uk/itm/231354292317

Det skall ju också vara ett överhettningskydd vad jag förstår. Varför har man två sånna i serie? Känns lite som "kaka på kaka". Nåt jag missat med tänket där?
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1880
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av carpelux »

Den du länkar till på ebay är ju automatisk återställning på. Den andra är oåterkallerliigen körd när den löst ut, så det är en nödbrytare för att typ förhindra brand och som egentligen aldrig skall behöva lösa ut.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33948
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Glenn »

Micke_71 skrev: 11 maj 2023, 20:37:19Andra gånger har har krimpat med en hylsa men i brist på rätt grejor så har jag helst undvikit detta.
Jag har en gång klippt kripmdelen av en vanlig rullkrimpkabelsko och krimpat mot en termosäkring, funkar det med.
Mindmapper
Inlägg: 6466
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Mindmapper »

Jag skulle provköra fläkten och värmeelementet och se vad som händer innan jag börjar byta termosäkring. Se till att provköra säkert, så att det inte finns något som kan ta eld i närheten.
Är det så att fläktmotorn börjar bete sig när värmen ökar är det bäst att köpa en ny. Ofta finns det en anledning till att värmesäkringen löser.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33948
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av Glenn »

daspunner skrev: 11 maj 2023, 12:30:30 Kopplade ett tag förbi termistorn en kort stund och då hoppade den igång direkt. Både fläkten och värme funkade.
..Så det har han ju gjort.

Det verkar som att "moderna" värmare har en väldigt snålt tilltagen termosäkring.
MiaM
Inlägg: 10084
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av MiaM »

Det kan kanske vara läge att kolla så att fläkten funkar även när den är riktigt kall? Risken är väl att i sträng kyla så har fläkten inte startat eller iaf inte nått ordentligt varvtal innan värmedelen blivit så varm att överhettningsskyddet löst ut.
daspunner
Inlägg: 498
Blev medlem: 13 augusti 2012, 01:33:55

Re: Defa kupévärmare dog. Vill gärna laga.

Inlägg av daspunner »

Fläkten startar o går på samma brytare som värmeelementet gör. Har sett att den går som den skall men skall ändå se över den o smörja lager samtidigt jag sätter ihop den.
Skriv svar