Vad ska man spara på?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Jag la dem på lådan imorse så de kommer till JimmyAndersson imorgon med lite tur :)

som jag skrev till JimmyAndersson så är det 2 typer av optokopplare, förhoppningsvis så räcker det med råge till er båda!
12st 6N137 och 10st T9308 TLP521-2 GP

Skickade med 232 med... det fanns så många så det var lika bra att skicka lite till någon/några som hänger mer på forumet än jag!

Det kanske kommer mer sen, mycket av dem var redan slängda när jag var nere o kollade, men jag har bett dem spara grejorna om det kommer in mer så jag får ögna av dem innan de slängs, imorse kom de med 5st Hirshman 5V 12A nätdelar, ska sitta i ett rack, verkar vara bra grejor men jag vet inte vad jag ska ha det till ännu...
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Caddade ihop ett dåligt kort också:
http://img204.imageshack.us/img204/6248 ... ssdff1.png
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Det där såg jäkligt kul ut :)

Vad blir det för specar och kostnad för detta på ett ca?
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

Jadu, det vet jag inte.

Nu har jag fixat till schemat lite.
[url]http://img232.imageshack.us/img232/8121 ... b2.png/url]
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

:humm: Humm...

Är DC-DC omvandlarna issolerade? Om det är 5V-5V borde det vara det som är grejen.

DC-DC omvandlare optokopplare och RS232 nivåomvandlare är alltid intresant när man vill skapa "issolerade" kommunokationslänkar. Har en idé till ett framtida (ganska avlägset) projekt där det skulle passa vädigt bra.

Så min fråga blir: har någon några över till mig?

Är även intresserad av RS485 omvandlare, för att försöka utöka räckvidden.

Tanken är unnefär:
PC > RS232 omvandlare > Optokoplare och DC-DC omvandlare > RS485 omvandlare > lååång kabel > RS485 omvandlare > μC
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

"någon" blir väl jag det eftersom jag bara har skickat iväg optokopplare och max232 än sålänge.

Jag kommer att dra ett nytt race sen, det kommer komma in en del sånna här kort mer sen och jag har själv plockat ut det jag kan tänkas behöva under överskådlig framtid så det kommer mer sen... men jag väntar tills de har bytt alla så att det bara blir en gång till på dessa!

Så svaret på din fråga är ja, men inte just nu bara ;)
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Fransson: Jo det ser ut som om du har rätt, alla 4 optpkopplare + DC-DC sitter i en rad och verkar dela av kortet just där mellan det och allt det andra!

Eprom, används det längre? :)

ST(tillverkare) M27C256B - 12F1 5880B 9948K är en av dem märkta tex...

en annan är snarlik MX A9505
27C256DC-12

Det är sånna här klassiska med ett fönster på för UV belysning!

Edit: Hittade vad SN751768 är för nått med, en differential Bus Transceiver.. sen har jag inte en susning om vad man ska ha en sån till ;) Texsas instrument vad det som gjorde den...
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

Skulle SN751768 kunna vara "B" versionen av SN75176A?

I så fall är jag intresserad av den med.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Det är det sannolikt ja!
Fransson
Inlägg: 525
Blev medlem: 20 maj 2006, 12:27:55
Skype: magnusfransson1
Ort: Bagarmossen (sthlm)

Inlägg av Fransson »

Jimmy och Tekko:
Som jag skrev tidigare har jag några tankar kring ett ganska avlägset framtida projekt som kräver en lång kommunikationslänk till en utomhus enhet. Tänkte att länken skulle se ut unnefär så här.
Fransson skrev:PC > RS232 omvandlare > Optokoplare och DC-DC omvandlare > RS485 omvandlare > lååång kabel > RS485 omvandlare > μC
Är jag rätt ute?
Skulle G-mans komponenter passa?
Ska jag sätta in ytterligare ett issolerat steg före μCn (utomhus) som skydd?

Jag ska naturligt vis ha ett separat nätagregat inomhus, som kopplas till DC-DC omvandlaren, som sedan driver hela utomhusenheten. (Via en 4-trådig kabel, 2xData + 2xPower.)

G-man: Ingen brådska för min skull. Jag har gott om tid på mig. Ska lära mig att programera μCn först + mycket annat.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, det ser rätt ut tycker jag.
En till isolering innan µC är aldrig fel. :)



Kan meddela att jag fått mitt paket med optokopplare och MAX232. Posten hade (som vanligt) inte varit så snäll mot försändelsen, så ett antal ben är lite böjda, men det fixar jag.
Tekko: Jag skickar PM lite senare om dina komponenter.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Åhh Max232CPE Jag har några kort som är designade för den - är de av ytmonterade Wide kapseln? Isf skulle jag villa köpa 5 stycken eftersom ingen(?) säljer CPE´n längre
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

De som jag fick är hålmonterade ic-kretsar.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Inlägg av G-man »

Fransson: Ser att du har samma ambitioner som mig då, ska "bara" lära mig programera μCn först ;)

JimmyAndersson: Gött att de kom fram, det hade väl varit önskvärt att de sittit på en sån "matta" men jag hade ingen :(

Bengt-re: Är det något speciellt med CPE varianten?
Skriv svar