Problem med Traco-modul som svänger

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av Agwan »

Tjena! Jag har en isolerad traco THN30-4812WI. Har kopplat enligt förstärkta filtret som de föreskriver. Med kondingar mellan in och utgångar.

Jag har problem med att isolationssidan oscillerar rätt mycket med switchfrekvensen. Hela kortet svänger så länge jag inte kortsluter kondingen mellan jord in och jord ut. Då ser det finfint ut. Men man tappar ju lite grejen med isolerat om man gör så.

Har någon haft problem med isolerade tracos och löst på ett bättre sätt än att koppla ihop jordarna?

Tack!
/Anders
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Re: Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av babbage »

Om du vill ha isolerade spänningsdomäner så är det ju inte ett alternativ att kortsluta.

Dessuom, om du mäter upp en "oscillation" så har du även potentiellt ett EMI-problem (om det är något som ska certifieras)

Så tillbaka till kondensatorn som inte hjälper.
1) Det kan vara viktigt var och hur man kopplar in kondensatorn. Loopen för den störning som traco-komponenten genererar ska vara så kort och lågimpediv som möjligt.
2) Valet av kondensator kan vara viktigt (dels för säkerhet om det bara inte är funktionell isolation) så att den har har låg impedans vid switchfrekvensen och dess övertoner (högt C, lågt R och L)
3) Man kan testa att parallellkoppla flera kondensator (dels direkt över den befintliga kondensatorn, dels kanske på en annan position som även den ger en liten loop (t.ex en konding på var sida och traco-kretsen)
4) Testa eventuellt att koppla en kondensator från den isolerade spännngen till en annan stabil potential annan än den på "primärsidan" av traco-kretsen (t.ex chassi-jord?)

En början....
Formax51
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 april 2013, 18:56:19
Ort: Umeå

Re: Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av Formax51 »

Låter som att den inte kopplar av riktigt.. prova sänka kapacitansen .. 2.2n föreskrivet.. men prova med 1n.. viktigt att skapa en "väg ut" för de högfrekventa signalerna.. annars kommer den störa ordentligt när man ansluter någon form av kabel.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av Agwan »

Sänka kapacitansen? Min tanke var att höja den så att jordarna låser hårdare ihop för ännu lägre frekvenser.

Jag får helt enkelt ta och mäta över den cappen och se om och hur mycket det svänger över den. Får återkomma.

Skall ge mig på att prova dina förslag med babbage.
1, layouten är tight och fin där. Plan från tracon fram till kondingen.
2, tror det är en keram som sitter där. 2000-voltare.
3, skall prova montera fler eller byta ut till en större.
4, har inte mycket till annan jord, det är inkommande kraft från ett labbagg jag har att leka med.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av Agwan »

Jag bytte ut kondingen mellan jordarna till 1uF, det löste problemet. 220nF räckte inte.

Jag kunde tydligt se på FFTn att 330kHz-peaken försvann från kortet när jag mätte med en enkel kabelantenn.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av Agwan »

Funderar nu på om det är bra eller dåligt att sätta en lika stor konding på plussidan som på jordsidan. Går Tracon bättre/tystare om den har samma impedans på plussidan som på jordsidan? Det är ju inte bara bra med stor kapacitans där heller, skit från ledningen utifrån in till Tracon går ju rakt genom kondingarna med.

Någon som har erfareanhet av Tracos och få dem tysta?
hummel
Inlägg: 2276
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Problem med Traco-modul som svänger

Inlägg av hummel »

Vi har jobbat rätt mycket med just Traco DC/DC på för att få dom tysta. Vill du ha en kontaktperson att bolla med?
Skriv svar