Styra AC fläkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Styra AC fläkt

Inlägg av frejo »

Hej
Farsan håller på och bygger ett nytt badrum, till ventilationen där ska det kopplas en kanalfläkt. Då tillgängliga fläktstyrningar var rätt dyra tänkte jag att jag kanske kunde bygga en som man programmeras att gå på intervall, efter fuktighet och så vidare.

Frågan är hur man bäst styr en AC fläkt, fläkten han tänkt köpa är denna:
CK125
http://www.fresh.se/p82134/files/Kanalflakt-CK-211.pdf
(CK 125)
Från databladet fick jag följande info:
"Den kan varvtalsregleras genom spännings- / frekvensändring."

Innebär det att jag kan ta något sånt här från elfa och pwm:a från en uC?
ELFA

Eller hur gör man det bra och billigt?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Lösningen kallas dimmer.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Inlägg av Tekko »

FREKVENSOMRIKTARE!!!!!
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

hm, snabb sökning på frekvensomriktare resulterade i apparater som kostar runt 10ggr mer än vad jag tänkt lägga ut på det här projektet.

Så vad ni säger är att min idé inte kommer fungera?
Vad menar dom med spänningstyrt varvtal? kan man inte pwm:a och få en lägre medelspänning och på det sättet sänka varvtalet?

Jag har en dimmer för 230V fläkt liggandes, fast blir ju inte så snyggt att använda den. Då skulle man ju få ta ett servo eller liknande som påverkar dimmern fysiskt... fast jag skulle ju kunna dissikera den för att få svar på min fråga...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Din idé kommer inte att fungera. Svaret är fortfarande dimmer.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

ok, tack
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Min morbror byggde en flispanna som hade den sorts fläkt i (samma motortyp) och jag byggde styrningen till den med en PIC.

Jag gjorde en dimmer-funktion så att han kunde styra hastigheten mellan 0 och 100% i steg om 1%, det fungerade kanonbra.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Har du något schema på den konstruktionen?
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Alltså, var lite svårt att hitta vettig information. Men en dimmer, hackar inte den bara upp strömmen?
Ser att många konstruktioner använder triac, halvledarrelät från elfa är väl en triac med diverse extrakomponenter för nollgenomgångsdetektering och skydd för induktiva laster:
"Det har inbyggd nollgenomgångsdetektor för att minska elektriska störfält och RC-nät för att eliminera dV/dt-problem vid transienter och induktiva laster."

Varför funkar inte den lösningen?
Icecap, har du nått schema på din lösning?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Har uppdaterat "Freebie"-sektionen på min hemsida.

Edit: Just detta att "hacka upp" spänningen är ju att dimma, tar du ett noll-genomgångsrelä kan du ju bara antingen köra eller låta bli = 0% eller 100%.

Styrning på min hemsida hade min morbror körande fram till sin allt för tidiga död (:-( skelettcancer) varefter en av hans kompisar "ärvde" den och den kör, efter vad jag vet, fortfarande.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Tack
Tror jag förstår nu. Du utnyttjar alltså framspänningsfallet på bas-emitter hos transistorn för att få en syncpuls vid nollgenomgång.

Men...
Varför kan man inte pwm:a halvledarrelät från elfa? nollgenomgångsdetekteringen i relät gör väl att det bara slås till/från vid nollgenomgång, det går väl fortfarande att styra med pwm även om till/frånslag inte sker precis när pulsen kommer?
(nu lutar det väl åt en annan lösning, men jag skulle vilja förstå varför det inte går att pwm:a relät)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26507
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

visst med en PWM frekvens på 1Hz. Det blir nog inte optimalt.
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Um, funkar inte den varvtalsstyrningen som fanns till försäljning på samma ställe?

Fråga: Vad är det för motortyp det handlar om eftersom ni säger att den inte går att pwm:a? (Att man inte kan pwm:a halvledarrelät är ju dock uppenbart, men själva motorn tänker jag på) Är det en av de där tråkiga motortyperna med vaggande magnetfält eller?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26200
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

En dimmerfunktion ÄR ju en PWM eller hur? Vad är problemet?
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Millox, jo den fungerar men kostnaden för hela systemet skulle bli 3-4 tusen. Vore skönt om man kunde spara in några tusenlappar där och dessutom få en styrning som man har full kontroll över.

Icecap, vet inte om du syftade på min eller millox fråga men det spelar ingen roll. Tror jag förstått poängen nu.
Över till själva styrningen. Om vi utgår från din flispannestyrningen. Hur gör du om du t.ex. vill sätta fläkthastigheten till 45%? 50% verkar ju enkelt, då tar man väl bara bort varannan halvperiod. Men 45% som sagt, ska man ta bort 5.5 perioder av 10? då får man ju en dimmerfrekvens på 5Hz... jag antar att jag är lite ute och cyklar här, så hur gör man?
Skriv svar