Radiomoduler på Kjell

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Jag skulle tro att en av de tekniskt bästa och minst problematiska lösningarna är de moduler som Icecap tipsar om, medans en av dom billigaste lösningarna torde vara en dörrklocka från JULA.
För den hårresande summan av 49:- får man en sändare och mottagare med en räckvidd på ca 80-100m i gynsamma fall.

Detta är naturligtvis bland det simplaste och snikigaste man kan tänka sig, men det funkar förvånansvärt bra.
Jag testade för skojs skull att skicka data över en klocka och det går alldeles utmärkt i 1200 baud. Inga histnande farter, men ska man bara föra över tex lite mätdata så räcker det bra.
Jag har en liten PIC som läser av elmätaren och sänder in aktuell förbrukning varje minut och det funkar helt Ok.

Själva sändaren sitter dessutom som en egen modul i dörrknappen med fyra pinnar. +, -, Data och antenn. Enkalt att flytta till nå't annat.
Det är som sagt inga supergrejjor, men dom är billiga om man vill labba lite. Som vanligt får man kvalité för ungefär vad man betalar... :wink:
Michael001
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 januari 2006, 14:21:56

Inlägg av Michael001 »

Det var ju skitbra! Det hade jag inte tänkt på, oftast är det ju billigare att köpa en befintlig produkt på marknaden och slakta den istället för att köpa den direkt i delar. T.ex. ifall en motor då är det smidigt att köpa en skruvdragare för 99:- och då får man både dc-motor, växelhus samt ett batteri m laddare.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Pjoms skrev:Jag skulle tro att en av de tekniskt bästa och minst problematiska lösningarna är de moduler som Icecap tipsar om, medans en av dom billigaste lösningarna torde vara en dörrklocka från JULA.
För den hårresande summan av 49:- får man en sändare och mottagare med en räckvidd på ca 80-100m i gynsamma fall.

Detta är naturligtvis bland det simplaste och snikigaste man kan tänka sig, men det funkar förvånansvärt bra.
Jag testade för skojs skull att skicka data över en klocka och det går alldeles utmärkt i 1200 baud. Inga histnande farter, men ska man bara föra över tex lite mätdata så räcker det bra.
Jag har en liten PIC som läser av elmätaren och sänder in aktuell förbrukning varje minut och det funkar helt Ok.

Själva sändaren sitter dessutom som en egen modul i dörrknappen med fyra pinnar. +, -, Data och antenn. Enkalt att flytta till nå't annat.
Det är som sagt inga supergrejjor, men dom är billiga om man vill labba lite. Som vanligt får man kvalité för ungefär vad man betalar... :wink:
Jula verkar inte ha kvar just den du länkar till. Vet någon om det finns andra dörrklockor som funkar lika bra? Verkar ju über smidigt med att sändaren sitter i en egen modul!
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Icecap skrev:Jag har haft funderingar på nRF-kretsarna men det är för mycket strul med kretskort, komponenter, styrning osv fast de verkar har kommit med en enklare krets eller håller på att ta fram den iaf.
Kolla på Spark Fun http://www.sparkfun.com/commerce/catego ... ath=16_114. De har nRF-moduler med allt nödvändigt inkluderat, såsom antenn. Kostar runt $20. Jag har köpt några från dem för att testa med.

/Ingvar
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Från SparkFun rekommenderar jag de här modulerna. Allt-i-ett med schysst hastighet och -effektförbrukning. Användarvänliga är de också.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

BEEP: skapliga men samma problem som med "dörrklocka"-moduler: ingen radioprotokoll, ingen kanalbyte = lite för högt pris för så lite funktioner.

Modulerna med nRF24L01 (dessa) är däremot mycket intressanta, det är såna jag håller på att bygga (när jag får lite tid :roll:).
Skriv svar