Byte av elektrolyter på moderkort?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Byte av elektrolyter på moderkort?

Inlägg av oJsan »

Har en dator med ett WinFast K7NCR18DM som spontant startar om lite nu och då (ibland slockar bara skärmen en kort stund)... Minnen, PSU och grafikkort är utbytta. Troligtvis sitter felet på moderkortet. Upptäckte nu när jag kikade att tre kondningar nära processorn var lite bulliga på toppen. (De tre som sitter i rad precis ovanför CPU-sockeln)
Bild

Jag gissar att dessa har med processorns spänningsmatning att göra? Ju lägre processormultipel jag använder, ju mer sällan startar datorn om.
Det känns med andra ord som att jag ringat in felet. Någon som håller med mig eller varit med om något liknande?
Hjälper det isåfall att byta dessa tre och var hittar jag isåfall lämpliga kandidater? Har elfa någon som är lämplig?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jepp, byt dem och håll tummarna!
De har i allra högsta grad med processorns core-spänning att göra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26153
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Och om ELFA har lämpliga kan jag svara ja till men behöver du ha hjälp att hitta dom får du nog ange värden på de nuvarande.

Hursomhelst bör du välja låg-ESR 105°C typer som ersättning, då kommer det att hålla bäst.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De snålar ofta med kvallitén på kondingarna på moderkort - tyvärr... Köper man industriklass moderkort så är det bättre, men tyvärr ganska mycket dyrare.... Försök byta - det är troligen det som är felet och.... lycka till !
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Äntligen har jag fått tid att öppna på locket och kika lite mer på de kondingar som sitter där nu.
Nuvarande värden är:
De fem gröna: 6,3V/2200uF (Tre av dessa har synliga defekter)
De två mörkblå: 16V/2200uF (byter dessa också, för säkerhets skull)

Antar att dessa kommer att fungera som ersättare:
67_232_74
67_234_15

Eller finns det någon annan variant som är bättre lämpade (de måste vara av radiell typ och ha en diameter på ~10mm och bendelning på ~5mm)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23630
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Dom ser ut att kunna vara alldeles utmärkta. Kolla förresten även kondingarna vid minnena så att inte dom heller har tagit stryk, kan dom göra ibland.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Inte tvärenkelt att löda bort hålmonterade komponenter från ett moderkort med x antal lager! Men tillslut så... men lödpennan på full effekt!
Och nu fungerar datorn igen... *ta i trä*... det gick i alla fall på orginalhastighet i ett par timmar, vilket den inte gjort på mycket länge.
Brick
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 oktober 2006, 12:01:50

Inlägg av Brick »

Hur viktigt är det att elyten har samma värde som den trasiga?
Jag har ett moderkort med två trasiga elyter dom är på 1500uF/16V
men jag har bara 2200uF/16V och 1200uF/16V hemma.
Fungerar det med några av dessa?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Inlägg: 1541
Blev medlem: 11 november 2005, 21:36:51
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Det kommer nog fungera umärkt med 2200uF. Ju större desto bättre... =) kondensatorer är dyra och därför sitter det nog inte "onödigt dyra" från fabrik. Impedansen (ESR) minskar också med ökad kapacitans...
däremot så ökar "Max Rippel", men tyvärr vet jag inte vad den parametern har för betydelse i verkligheten.
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Max rippel är bara vad kondensatorn tål för att ha den utlovade livslängden. Ju mer ju bättre alltså
Skriv svar