Vilken slags motor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Koning
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 oktober 2006, 19:53:25
Ort: GBG

Vilken slags motor?

Inlägg av Koning »

Hej! Jag är en kille på 18 år som bor i göteborg. Jag går en teknisk linje med inriktningen Industriell Design på en skola i Göteborg. Vi jobbar mycket med CAD program, Photoshop och andra mjukvaror.

Jag håller för tillfälet på med mitt individuella projektarbete. Vår uppgift är att designa och konstruera en produkt för en speciell målgrupp. Jag har valt att designa en ny "dramaten"/shoppingvagn för äldre personer. Äldre personer har ofta ont i ryggen, händerna och benen och därför vill jag att denna produkten ska vara eldriven.
Eftersom jag vet ytterst lite om motorer så har jag ingen aning om vad jag ska använda mig av. Därför skulle jag uppskatta om ni kunde hjälpa mig! Jag har letat information på internet men det finns nästan bara teknisk information, vilket inte hjälper mig.
Motorn bör vara lagom kraftig och helst accelerera efter hur snabbt personen går.

Tack på förhand! / Koning
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Inlägg av tgr »

Du måste ju fixa klätterhjul till den så den kan gå i trappor!!!
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En vanlig enkel DC motor med utväxling är nog det bästa för dig. Du kan ju titt på golfvagnar med hjälpmotor. Det är ju en liknande aplikation.

Ta gärna bort bilden i signaturen. Den tar så mycket utrymme att den blir iriterande i längden.
Koning
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 oktober 2006, 19:53:25
Ort: GBG

Inlägg av Koning »

Tgr, den idén har jag redan övervägt, glömde att nämna det dock. Men tack ändå!

Danei, tusen tack! Det låter väldigt lovande, ska kolla upp det direkt. Tar bort signaturen också.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

annars om ni har ork så vore det läckert att göra en motor av själva hjulet med en permanentmagnets synkronmotor (tänk drivningen av en direktdriven skivspelare) Lite stökig elektronik att driva den, men tyst, inga växelförluster, inga komulteringsförluster i borstar, kan ge moment även vid mycket låga varvtal...

Håller ni på med industriell Design så är valet givet - lätt att integrera motordesignen i hjuldesignen är det också och inte skall väl vagnen låta som en radiostyrd bil som det blir med en liten sket mekaniks kommulterad DC-motor.
Skriv svar