Fukttålig/vattentät kondensatormikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sm5xxw
Inlägg: 47
Blev medlem: 5 augusti 2004, 21:32:48
Ort: Norrköping

Fukttålig/vattentät kondensatormikrofon

Inlägg av Sm5xxw »

Hej!

Jag jobbar på TGOJ Trafik i Norrköping som lokförare och bangårdsoperatör.
Vi är utomhus mycket och växlar vagnar, kopplar ihop och isär, och kör till olika industrier och lager m.m. Vi jobbar alltid två och två, och har då varsin komradio.
Problemet är att micen på radioapparaterna sitter längst ner på radion, och vi har radion i en sele på bröstet, då hade det varit mycket bättre om micen satt längst upp, riktad uppåt mot munnen, och inte rakt fram så vinden blåser rakt in i dem.
Idag provade jag att monetera bort mikrofonen som satt i radion, och monterade en kondensatormic uppe på radion. Det fungerar bra verkar det som, men jag har inte gjort några riktiga tester utomhus än.

Frågan är, vet ni om det finns något sätt att skydda mikrofonelementet mot fukt och vatten? Jag provade att sätta plastfolie över, men det blev inget bra, tog bort för mycket av ljudet.
Jag såg att ELFA hade en kondensatormic som var fukttålig. Tyvärr var den nästan 10 mm i diameter. Någon som vet var man kan köpa minde sådana, eller kanske någon annan vattentät mic som man kan plocka isär.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

annvänder dom inte ett extra membran av gorotex för att skydda dom vattentäta mickarna?
tror dom gjorde så på r310 och r250
borde gå att limma på en bit ovanpå en liten mick
kolla efter kassrade gorotexkläder

plastfolie är dåligt, en kondom fungerar bättre
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att det måste vara en kondensatormick gör det hela lite svårare. Annars kunde man ha kapslat in en piezomick eller plastmembrans-högtalare i tunn plastfolie. De passar bättre att kapsla in än kolpulvermickar eller kondensator-mickar. Plastfolien ska i såfall sitta limmad (med *små* droppar) direkt på membranet annars låter det som distorsion. :)
Sm5xxw
Inlägg: 47
Blev medlem: 5 augusti 2004, 21:32:48
Ort: Norrköping

Inlägg av Sm5xxw »

Hm ok, jag kan prova med gorotex, men jag tror inte att det släpper igenom så mycket ljud tyvärr.
Jag är inte säker på om micen som satt innan verkligen var en kondensatormic. Det stod inget på den så jag har ingen aning om vad det var, bara slet loss skiten och testade med en kondensatormic istället, och det fungerade ju bra. Då borde väll den förra micen också varit en kodensatormic, eller?

Jag ska åka ner med radion till jobbet imorgon så får de testa den en vecka och se vad de tycker..
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Inlägg av LasseLucidor »

Hej,
Har nyligen kommunicerat med Veco Vansonic om fukttålig mikrofon och de har även mindre varianter än den som Elfa har.
Jag väntar just nu på prover från Taiwan på en 6mm variant.
Om du vill kan jag skicka över datablad på denna.
Modellbeteckningen är: PVM-6036B-8P403G
Elfa kan säkert ordna fram den.

/Lasse
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Inlägg av Biker »

Goretex fungerar fint att isolera fukt från elektronik men det kräver värmeutveckling på den "torra sidan".

Fukten kan nämligen passera åt båda hållena i membranet.
Så länge telefonen har lite värmeutveckling är ångtrycket riktat utåt.

Om du har goretexkläder som är pisseblöta på utsidan men torra på på insidan , tar du av dessa o hänger du dom på en stol nån timma så är dom blöta överallt sen.

Så jag tror funktionen som spärrmembran i en mic som inte har nån värmeproduktion är ganska begränsad.
Sm5xxw
Inlägg: 47
Blev medlem: 5 augusti 2004, 21:32:48
Ort: Norrköping

Inlägg av Sm5xxw »

LasseLucidor, låter toppen. skicka gärna över ett datablad. Maila det gärna till mig fredrik.nestor@telia.com.
Jo hoppas Elfa kan fixa fram dem, annars kanske jag kan köpa några av dig och testa. Hur mycket kostar de, ca ?


/ Fredrik
LasseLucidor
Inlägg: 170
Blev medlem: 24 november 2005, 15:44:30
Ort: Växjö

Inlägg av LasseLucidor »

Nu är databladet + info skickat!

/Lasse
Skriv svar