Elektromagnetiska stötdämpare för bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

>Jag kan tänka mig vad trist ifall säkringen till stötdämparna pajjar


Tja, sånt som händer :twisted:
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Inlägg av BEEP »

Det fungerar väl som ett högtalarelement att den har ett mittenläge och så bestämmer polariteten om den ska gå upp eller ner :?:
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag undrar vad som händer om man sätter ett extra gupp, dubbelt så högt, strax efter ett föregående? Då borde bilen bottna rätt hårt och skådespelaren behöver inte spela att han far omkring med huvudet :lol:

Skämt åsido, riktigt coolt. Undrar hur många arbetstimmar det skulle vara värt för att trycka in en fungerande knapp märkt "Anti-speedbump" i bilen :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har det redan, per automatik.

Gissa om det är skoj, när ynglingarna vill "tävla" över "hoppen", ynglingarnas bilar får konstiga utbuktningar i taket när de försöker följa efter. :twisted:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Såg att de patenterade tekniken redan 1989. Verkar som det är först nu som de fått till en bra lösning...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hoppas det är på väg på riktigt nu då, jag har undrat länge om det inte är någon som ska ta tag i detdär med aktiv fjädring på allvar snart (helt elektrisk, som i filmen).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Påväg på riktigt? det har ju funnits i flera år

Även om Tomas har hintat lite fint så kastar jag in en film för att eventuella tvivlare ska förstå

:roll:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skillnaden är:
BOSES fjädringssystem är en ren laboratorieprodukt, som om det överhuvudtaget kommer ut på marknaden, lär det dröja minst 10-20 år.

Medans Citroen system med aktivt chassi sattes i serieproduktion 1988 och används än i dag.
I Citroens aktiva chassi ingår, beroende på bilmodell, Aktiv fjädring, aktiv stötdämpning, aktiv krängningshämning, fyrhjulsstyrning samt styrservo enligt Drive By Wire principen (ingen koppling mellan ratt och hjul).
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Skillnaden är att Sitt-o-träng använder just hydrodynamisk system, detta medför pumpar, slangor och annat. BOSEs system är helelektrisk och då nästan alla bilsystem rör sig i riktningen av att bli elektriska för att bli billiga, enkla och lättare lär BOSE-systemet (eller något liknande) att bli ersättaren för det hydrodynamiska.
Skriv svar