satfinder/beeper

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

mrfrenzy:Känsligheten är iaf såpass bra att man ser bara man lägger fingret lätt på parabolen att den ändras. Skulle nog kunna blåsa på den så det märktes också.

Det var inte instrumentet som satte stopp när jag ställde in om vi säger som så, man kan stå och finjustera så länge man önskar. Känsligheten räcker mer än väl för alla mottagande paraboler.

Frågan är ju vad du menar med perfekt? Även om parabolen står 100% korrekt ena dagen så påverkas den av väder och vind och när blåst osv har gjort sitt så står man ändå där på 99% förutsatt att man inte satt parabolen i ett betongfundament.

På detta skall läggas att de flesta paraboler som kör med dubblahuvuden inte har individuellt justerbara huvuden så inställningen måste ändå bli en kompromiss mellan de två satelliterna.

Beepern fungerar heller inte lika bra tycker jag då det är svårt att höra exakt när en ton är som högst. Dessutom är detta intrument även en beeper(vilket är grymt störande) också.

Att ens jämföra det med den digitala mätaren på mottagaren finns inte.


Till sist ett förtydligande:Har aldrig sett artefakter pga mottagningen, däremot är internetlinan/routern/vår cardshareserver inte lika stabila alltid därav artefakterna.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Oj, det här känns som en diskussion som kan hålla på i evighet.

v-g: om du är nöjd med biltema-saken, använd den och låt inte mig hindra dig.

Jag jämför den med mitt instrument för att mäta dvb-t, det visar signalstyrkan digitalt på en lcd-display med en upplösning på tiondelar. Den här billiga analoga visaren varierar ju nästan på två enheter.
Skriv svar