Mystisk tredje strömsladd till trådlös kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Mystisk tredje strömsladd till trådlös kamera

Inlägg av Detraw »

Hej,

Jag köpte för ett tag sen en sådär liten trådlös kamera ifrån Ebay.. Man kan välja om man vill driva den med ett batteri eller med nätspänning, därför kommer det ut en kort sladd ifrån kameran där man sen trycker in sin strömförsörjning. Denna kontakt är dock nästan lika stor som kameran, och eftersom jag ändå bara vill driva den med batteri tänkte jag klippa bort kontakten och löda på batteri kontakten direkt på sladden (hoppas ni förstår bilden jag försöker måla upp :) )... När jag klipper kabeln så visar det sig att det är tre kablar i den, en vit svart och röd. Jag hoppades på att den tredje inte användes till något så jag mätte vilka som va Vcc och jord och kopplade på batteriet... Men då får jag ingen bild från kameran, dock så märker jag när man kopplar till och från strömmen...

Jag kopplade tillbaka allting till den gammla kontakten och då fungerade allt igen....

Så vad tror ni att denna mystiska tredje kabel är till för? Den har uppenbarligen något med bilden att göra, och är beroende av strömmen på något sätt... Kabeln är inte direkt kopplad till Vcc eller jord, så antagligen sitter den en kondensator eller resistor emellan... Men hur tar man reda på vilket????

Tack på förhand
/Daniel
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Gokväll :)

Det är en sak jag inte hänger med på:

"Jag kopplade tillbaka allting till den gammla kontakten och då fungerade allt igen...."

Vilken gamla kontakt? Menar du den som var kopplad till sladden du klippte av? Det fungerade alltså när du använder kontakten med batteri men inte när du använder samma sladd fast utan själva kontakten?
Går det inte att se/mäta hur sladden är ansluten till kontakten?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Har du testat att mäta resistans t.ex?
Eddi
Inlägg: 80
Blev medlem: 1 oktober 2005, 22:54:46
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av Eddi »

En bekant hade samma problem med en liknande kamera och den visade sig ha någon regulator eller liknanande innbyggd i kontakten (han sa att det fans "nån lektris sak" där).
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Sändaren drivs direkt från batteriet, kameran skall ha reglerad spänning (3 eller 5v) och så en jordkabel.

Koppla in den avklippta kontakten och mät vad som är vad och var...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hadde samma problem och där satt det en 5v stabb ingjuten i kontakten, slemmigaste kopplingen jag hadde sett på flera år
Detraw
Inlägg: 630
Blev medlem: 31 januari 2004, 10:32:37
Ort: Stockholm (Nacka)

Inlägg av Detraw »

Tackar för alla era snabba svar... Det verkar som om det är som många av er sa, nämligen att det sitter en liten 5V regulator i kontakten... Det gick nämligen att mäta upp 5.0V mellan den skumma kabeln och jorden...

Så då är det ju bara att åka till elfa och köpa den minsta 5volts regulatorn de har :)

/Daniel
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Kan det inte vara så att den extra kabeln är till för att bryta strömmen från ett eventuellt batteri när man ansluter en adapter? Dvs att den är kopplad till en brytande kontakt i kontakten?

/Magnus
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Snabelost: Öhhh? Då hade det väl funkat om man kopplade in gnd och + iaf? Batteriet hade ju i så fall bara blivit bortkopplat.
För övrigt så sitter det definitivt inga batterier i den typen av kameror om jag nu gissat rätt på vilken typ det handlar om.

Det är en spänningsregulator som sagt.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Binary: Du har så rätt! Det är nog andra gången du rättar mig om jag inte missminner mig (annars får du rätta mig igen)! :lol:

/Magnus
B1n4ry
EF Sponsor
Inlägg: 1316
Blev medlem: 30 november 2005, 20:02:50
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Snabelost: Ooops... Förlåt mig! ;-)

//B1N4RY
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jo, jag har öppnat en sådan kamera som jag har.

Så när man lyfter på höljet ser man rakt ner i en oskydda CCD-sensor, ops där ska vi inte pilla.

Och på baksidan hittar man sändaren stor som en lillfingernagel. Sändaren var märk +8VDC och kameran +5VDC.

Hmm... lustigt tycket jag och monterade ihopp allt.
Skriv svar