Förlänga/byta *tunn* flatkabel?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Förlänga/byta *tunn* flatkabel?

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller på med en TFT-baserad UV-box och behöver förlänga en flatkabel som ser ut såhär:

Bild

Bild

Det är likadana kontakter i båda ändarna, men den ena kommer jag inte åt att löda bort.


Jag måste inte ha en så tunn flatkabel, men det ser ut som det är lite för smått att löda en "vanlig" (typ IDE-kabel) direkt på kortet istället för kontakten. Någon som provat?

Alla tips är välkomna! :)


Förresten: Vad heter en sådan flatkabel?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Den här ser väl inte så dum ut och priset verkar inte vara allt för blodigt det heller.[/url]
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rätt delning, helt ok längd, bra pris, dessutom på Elfa som jag strax ska beställa mer ifrån.
Bättre än så kan det knappast bli. :D

Tusen tack!

Ska lägga "flexkabel" på minnet. :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Vassergo...... 8) 8)

Kul att kunna hjälpa till!!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23630
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om det bara skall förlängas och inte hade varit några krav på att vara lika flexibelt just här så hade jag nog personligen klippt kabeln på lämpligt ställe, skrapat bort isoleringen så ren koppar kommit fram och sedan förbundit kabelstumparna med varandra med kanske 0.3mm koppartråd eller annan lämplig storlek. Har gjort det några gånger och det fungerar alldeles utmärkt. Går även att sätta fast trådarna direkt på kretskortet och då använda en vanlig flatkabel. Annars är förstås Elfas flexkablar ett givet val.
Skriv svar