555:a orkar inte driva VCO-ingången på sign.generatorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

555:a orkar inte driva VCO-ingången på sign.generatorn

Inlägg av Daniel »

Jag har byggt en rampgenerator (0-10V) som jag kopplar till VCO-ingången på en signalgenerator för att få ett frekvenssvep. Problemet verkar vara att rampgeneratorn inte orkar driva signalgeneratorns VCO (?). (Om jag kör den obelastad så får jag ju en ramp.)

Rampgeneratorn består av en 555:a och den skall klara att ge 225mA ut, enl datablad. Inimpedans i signalgeneratorn är 10kOhm. Maximalt krävande ström bör bli 10V/10kOhm=1mA så det borde inte vara några problem tycker jag.

Kopplingsschema på rampgeneratorn är följande:
http://www.electronic-circuits-diagrams ... ages/2.gif

Är det någon som har en ide vad jag gör för fel så vore jag mycket tacksam för en kommentar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag antar att du menar att 555:an klarar av att driva 225mA PÅ UTGÅNGEN?

Du har byggt en konstantströmsgenerator som laddar en kondensator och 555:an styr då att när den har kommit till ett visst spänningsnivå laddas kondensatorn ur.

Den utgång du har SKA buffras för att kunna "driva" något alls! Mitt förslag är en op-amp med minus-ingången kopplat till utgången vilket ger en förstärkning på 1x.

Du kan förvisso bygga hela klappet med en LM324 och skippa 555:an, transistorn, zenern och deras temperaturberoende men börja med att sätta en op-amp efter som buffer, då ska du se att det fungerar bra.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

ICECAP nu har det sluntit för dig, det är plus-ingången på OP som ska användas ansluten till rampgeneratorn men det vet du nog. Minusingången ska vara ansluten till utgången på OP:n för att göra en spänningsföljare.

Varför använder Daniel en 555 då det finns en CMOS variant som heter 7555?

Kopplingen med 1N4001 för pinne 5 utanför specifikationen och ändå så kommer inte rampen att gå ned till noll men det går att kompensera med OP:n och ett motstånd.

En 555 driven på 5 volt är på den berömda gärdsgården.

Prototypen
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Citat från mitt svar: "Mitt förslag är en op-amp med minus-ingången kopplat till utgången vilket ger en förstärkning på 1x."
Skulle nog ha skrivit att själva rampsignalen ska in på plus-ingången och att det var op-amp-utgången jag avsåg.

Men det besvarer inte fårgan: varför alls använda en (7)555? Bättre och simplare vore att använda en integrator (1 st op-amp) samt en schmitt-trigger (1 st op-amp). Då kan man åstakomma denna funktion inkl. buffringen med en dubbel op-amp och lite motstånder, en konding + en 1N4148.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Håller med dig Icecap, men det finns människor som ska göra allt med (7)555. Snart kommer säkert ett HiFi slutsteg med 555.

Prototypen
Daniel
Inlägg: 19
Blev medlem: 24 september 2005, 16:56:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Daniel »

Okej tack. Det verkar i detta skede enklast att bara lägga till en spänningsföljare. Jag kanske gör den bättre lösningen med OP-ampar sen. Tack än en gång!
Skriv svar