Eluttag i spanien

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Eluttag i spanien

Inlägg av henketobbe »

Hej!

Nästa vecka åker jag till spanien 8) och då skulle jag vilja ha med min batteriladdare för att ladda kamerabatterierna med.
Det jag undrar är om 32-4308 på Clas Ohlson kommer att funka i spanien? samt vad de har för spänning och frekvens i elnätet, 110 eller 230V?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

www.kropla.com är en mycket bra sajt med info om hur uttagen ser ut i olika länder. Ska även finnas på den svenska wikipedian, men där hittade jag inget.

Enligt listan här så har spanien 230V och 50Hz precis som vi. Uttagen är av typerna C och F.

Länk till typen C: www.kropla.com/!c.htm
Länk till typen F: www.kropla.com/!f.htm

OBS: Tyvärr fungerar det inte att länka till sökvägar som innehåller utropstecken, men klistra in hela länkarna i ett nytt webbläsarfönster så ska det fungera.


edit: Kikade på vilka länder ClasOhlson skrivit att den ska fungera med. Indien har typen C, men de andra länderna hade andra varianter som inte fungerar i Spanien. Så fråga ClasOhlson för säkerhetskull.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

ringde nyss till Clas Ohlson och de sa att den passar i spanien :)

Edit: Kollade på den där listan du länkade till och där står det ju att sverige också har C och F, då borde jag ju inte behöva nån adapter väl?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, det har du rätt i.. Kikade på bilderna igen och de ser ju ut som våra uttag. Men plocka med adapter för att vara säker. :)

Berätta gärna sedan hur det gick!
Ha så kul i Spanien, din lyckost. :D
Användarvisningsbild
Technix
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 juni 2006, 12:15:38
Ort: Örebro

Inlägg av Technix »

Jag har precis varit i Spanien så jag kan försäkra dig om att det är samma urtag som i Sverige.
Eddi
Inlägg: 80
Blev medlem: 1 oktober 2005, 22:54:46
Ort: Korsholm, Finland

Inlägg av Eddi »

Den där Clasolson saken har ju ett vanligt hane ut och en vanlig hona in, så säkert fungerar den, om sladden inte räcker och man behåver skarva den fem centiometer.
henketobbe
Inlägg: 201
Blev medlem: 26 februari 2005, 19:59:27
Ort: Östersund

Inlägg av henketobbe »

Nu, några månader senare kommer bilder på eluttagen :D

Bild
Bild

Man behöver ingen adapter om man inte vill ha jordat på det nedre uttaget.
Skriv svar